• LFF

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Stackars barn) skrev 2020-06-17 09:36:37 följande:

Pappan hade självklart kunnat diskutera med dig innan så att ni var överens.

Med det sagt så mår jag så dåligt över alla dessa kvinnor som blir tillsammans med män som har barn sen tidigare och vägrar ta ansvar eller vara delaktig i barnet/barnen. Vad förväntade ni er? Att det redan finns en mamma är inte det väsentliga för ska man bo och leva tillsammans så är man en familj oavsett vad ni tycker och känner, ni ska inte ta över hela mammarollen men ni ska fasiken ändå vara där som en medförälder.

Hur tror ni att barnen mår i dessa "familjer" där ens ena förälders partner inte ställer upp och finns där?

Jag växte upp med en bonuspappa som verkligen inte gjorde någon skillnad på oss, han följde med till fotbollsträningar och skolavslutningar som vilken FÖRÄLDER som helst.

Mitt ex nya har gått på föräldramöten för vårt barn när hen inte kunnat gå själv.

Klarar man inte av bonuslivet så får man leta upp en barnlös parter istället

Varför ska kvinnor ta ansvar för andras barn bara för att de är kvinnor?

Jag är också skilsmässobarn. Mina föräldrar separerade när jag var 2 år. Min mamma har haft en sambo sen jag var 2,5 år. Mammas sambo har aldrig behövt ta ansvar för mig. Ingen har någonsin krävt av honom att han minsann ska ta ansvar för mig. Jag har två föräldrar som varit kompetenta nog att se till att jag har haft det bra. Han har inte varit "medförälder" för mig. Varför ska han ha varit det?

Sen kan man självklart skapa en vettig relation till sitt bonusbarn ändå som "extravuxen" till barnet (något som inte TS verkar ha intresse av däremot) och inte se bonusbarnet som något "jobbigt bihang" till den biologiska föräldern. Men att som biologisk förälder säga "det är klart att barnet kan vara hemma eftersom du är hemma" och tro att det gynnar relationen mellan särkullsbarnet och den "nya" partnern är helt vansinnigt.
  • LFF
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-18 10:31:32 följande:
    Jag är också skilssmässobarn. Min bonuspappa engagerade sig i mig och mina syskon på egen vilja vilket resulterade i en fantastisk familj där han åtnjuter kärlek från alla barnen.

Vill man inte ha någon fin relation med bonusbarnen så kan man naturligtvis skita i dem som många bittra människor här föreslår. Då får man också den familj man förtjänar.

Det betyder inte att TS man gjort rätt i det aktuella fallet. Men om TS går hemma och hennes man skiter i sin son så kan hon ju välja som ansvarig vuxen göra vad hon kan för att se till att mannen tar ansvar. Han ät ju far till hennes kommande barn och ska bli ansvarig förälder även till denne.

Men nu kanske hon inser vad det är för en man hon skaffat barn med och fått en bild av framtiden.
    Mammas sambo har inte "skitit" i mig men för den sakens skull så har han aldrig behövt ta ansvar för mig heller. Varför anser du att det bara finns dessa två ytterligheter? "Ta medföräldraansvar" och "skita i"?

Och varför ska TS, som varit ärlig från start med barnets pappa, ta ansvar för ett barn när hon inte ens fått vara med i planeringen av sagda barns ledighet? Varför har barnets pappa inbillat sig att TS plötsligt ska vilja ta ett föräldraansvar för barnet när hon varit ärlig från start (sen tidigt i barnets ålder vad jag förstår av tidigare inlägg) bara för att "hon är ändå hemma och det tar ju inte så mycket extra energi"?

Man kan utan problem ha en fin relation till sina bonusbarn (och bonusföräldrar) utan att ha ett "medföräldraansvar". Jag har det inte med min mammas sambo men det beror inte för fem öre på hans bristande ansvar för mig när jag var liten utan på helt andra orsaker. 

Och hur kommer det sig att det till 99% alltid handlar om att kvinnor ska ta ansvar för sin partners barn men sällan att samma krav ställs (från samhället i stort) på att männen ska ta det ansvaret för sin partners tidigare barn?
  • LFF
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-06-18 12:33:55 följande:
    Jag anser även att det gäller männen som ger sig in i relationer med kvinnor som har barn sen tidigare så du behöver inte göra detta till någon feministfråga.

När min partner var arbetslös så var det självklart att han hade mitt barn hemma på lov när jag jobbade, han även hämtade och lämnade på förskola/skola så att det inte skulle bli så långa dagar då jag jobbade heltid med 30 minuters resväg till jobbet. Jag gjorde tydligt i början av relationen att ska detta vara något seriöst så räknar jag med att han ställer upp som en förälder och inte gör något skillnad på mitt och vårat gemensamma barn.
    Det handlar inte om någon feministfråga. Men, en person som inte har någon genetisk koppling till ett barn ska inte behöva ta ett föräldraansvar för sagda barn. Personen ska inte heller tvingas in i ett föräldraansvar för sagda barn om hen inte vill (i TS fall så har TS varit väldigt tydlig med vart föräldraansvaret ligger och det är inte hos henne vilket pappan inte lyssnat på).

Skulle jag och min sambo gå ifrån varandra så skulle inte jag kräva av en eventuell framtida partner att ta något som helst föräldraansvar för mina barn. De kan skapa en relation till varandra ändå. Men förälder? Det har barnen redan två stycken och de behöver inte fler.

Sen är det säkert skillnad mellan dig och TS sambo. Du kanske låter din sambo ta fullt föräldraansvar för ditt barn. TS sambo ser ju till att TS bara har skyldigheter gentemot barnet men TS får ju inte vara med och bestämma vad som gäller.
    Anonym (!) skrev 2020-06-18 12:50:59 följande:
    Du verkar vara en bra förälder!

Det övergår mitt förstånd att man vill vara tillsammans med någon som inte är intresserad av en relation med ens barn.

Vad är ts man för typ som vill vara tillsammans med henne? De förtjänar antagligen varandra. Sorgligt.

Att man inte vill ha ett föräldraansvar för ett barn som inte är ens eget betyder inte att man inte har en relation alls till barnet. Relationen mellan den utomstående vuxne och barnet ska växa fram på egen hand, inte genom att en (eller båda) tvingas in i det.
  • LFF
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-06-18 12:33:55 följande:
    Jag anser även att det gäller männen som ger sig in i relationer med kvinnor som har barn sen tidigare så du behöver inte göra detta till någon feministfråga.

När min partner var arbetslös så var det självklart att han hade mitt barn hemma på lov när jag jobbade, han även hämtade och lämnade på förskola/skola så att det inte skulle bli så långa dagar då jag jobbade heltid med 30 minuters resväg till jobbet. Jag gjorde tydligt i början av relationen att ska detta vara något seriöst så räknar jag med att han ställer upp som en förälder och inte gör något skillnad på mitt och vårat gemensamma barn.
    Och som barn med separerade föräldrar så har jag ju även erfarenhet från att min pappa blev tillsammans med en kvinna som trodde just att hon kunde ha föräldraansvar över mig (bestämmanderätt) bara för att hon gifte sig med min pappa. Vi kan väl säga så här: De första 10 åren av vår relation var en ren katastrof... 
  • LFF
    Anonym (M) skrev 2020-06-19 20:56:17 följande:
    En tioåring ska väl inte koka pasta?!
    Varför ska inte en 10-åring kunna koka pasta???
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus