• Anonym (!)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 08:18:27 följande:
    Nej, inte särskilt intresserad faktiskt.
    Av en relation med bonusen? 

Nej, men du är intresserad av att bilda familj med bonusens farsa och har du valt honom så ingår ju hans ungar i paketet.

Därmed inte sagt att din sambo ska köra över dig.

Men att du inte bryr dig om en nära relation med ett barn i din egen familj?!
    Då borde du lämna karlfan också!
  • Anonym (!)
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 09:07:37 följande:
    Så du känner motvilja för umgänge med barnet? Och efter det här kommer motviljan att bli större och relationen mellan barnet och dig aldrig bli bra? Ett barn som du kommer att bo tillsammans med i 10 eller mer år? Vad hemskt för barnet. 

Eftersom du känner så, och mamman av okända anledningar inte vill ha barnet i någon större utsträckning och pappan dessutom inte alls vill inse vad det du beskriver får för konsekvenser för barnet så tycker jag att du bör ta dig själv ur den här ekvationen. Det är nedbrytande för barn att behöva växa upp tillsammans med människor som känner motvilja inför att umgås med dem. Det är destruktivt för dem och inget de själva kan påverka. Det spelar liksom ingen roll vilka skälen för ogillandet är, det är och förblir en oerhört negativ inverkan på ett fortfarande litet barns liv. 
    Eller hur!

För att dra det till sin spets så kan situationen kallas; "hur man skapar en olycklig och/eller missbrukande, kriminell, psykiskt sjuk människa av ett barn".

I värsta fall.. Grunderna för det motsatta är iaf frånvarande.
  • Anonym (!)
    Ess skrev 2020-06-17 10:22:47 följande:
    Det är inget speciellt för partners till föräldern, det finns föräldrar som agerar precis likadant. Vi har en granne som är precis sådan som du beskriver, hon "städade" alltid när ungarna skulle va där.
    Jo men du kan ju knappast påstå att det är vanligt med så hjärtlösa föräldrar el bonusföräldrar.

Att ditt hjärta inte direkt svämmar över av kärlek för dina familjemedlemmar och medmänniskor vet vi nog alla på fl om.
  • Anonym (!)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-06-18 12:33:55 följande:
    Jag anser även att det gäller männen som ger sig in i relationer med kvinnor som har barn sen tidigare så du behöver inte göra detta till någon feministfråga.

När min partner var arbetslös så var det självklart att han hade mitt barn hemma på lov när jag jobbade, han även hämtade och lämnade på förskola/skola så att det inte skulle bli så långa dagar då jag jobbade heltid med 30 minuters resväg till jobbet. Jag gjorde tydligt i början av relationen att ska detta vara något seriöst så räknar jag med att han ställer upp som en förälder och inte gör något skillnad på mitt och vårat gemensamma barn.
    Du verkar vara en bra förälder!

Det övergår mitt förstånd att man vill vara tillsammans med någon som inte är intresserad av en relation med ens barn.

Vad är ts man för typ som vill vara tillsammans med henne? De förtjänar antagligen varandra. Sorgligt.
  • Anonym (!)
    sextiotalist skrev 2020-06-18 13:05:50 följande:
    Och jag gjorde klart för min sambo att han aldrig kunde räkna med mig som extraförälder, där var vi samsynta.

Men detta hindrade inte att min relation med hans barn var och är väldigt bra.
    Givetvis måste man inte bli en extraförälder när man blir sambo med någon som har barn.
    Men man bör ha ett intresse av en relation till barnet. Det minsta man borde kunna förvänta sig av en normalfuntad vuxen utan empatisk funktionsnedsättning som kommer in i barnets familj via förälder är väl iallafall att vara trevlig och försöka bonda med barnet. Och framför allt att inte göra barnets liv eländigt genom att frysa ut det och bidra till att barnet känner sig ovälkommet i sitt eget hem.

Det är något kraftigt fel på moders/fadersinstinkten hos föräldrar som blir sambo med någon som får barnet att må dåligt.
  • Anonym (!)
    Ester69 skrev 2020-06-19 02:39:26 följande:
    Det är väl ganska naturligt att man sätter sitt biologiska barn först..
    Ja, men i en familj kan man inte tydligt favorisera ett barn, ge barnen olika regler (endast efter ålder el om en har någon sjukdom), tydliga skillnader i spenderade pengar på barnen osv.

Sen förstår väl alla att naturen har fixat så att man har modersinstinkter som gör att man älskar sitt eget barn mest. Det hindrar inte att även kunna ge kärlek och att vara rättvis mot det egna barnets syskon.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus