• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-19 12:54:35 följande:
    Respekt.
    Laga mat till alla i hushållet.
    Såna saker menar jag.
    Om barnet skulle ramla och slå sig och bara bonusförälder är hemma ingår det att ta hand om barnet och dess skador.
    Exakt. Om barnet är hemma och har slagit sig så faller det på kvinnan som råkar vara hemma att ta hand om det. Jag vet inte vad du föreställer dig i din fantasi, om du tänker dig hjärtlösa psykopater som ligger kvar fastän de hör ett barn som skriker eller gråter, eller om du tänker dig ett barn som ber om hjälp och gråter och en kvinna som vänder sig likgiltigt om. Det är kanske den här bilden du och många andra här har? Jag för min del ser en kvinna som vill vila men som ideligen får finna sig i att ta hand om de här akuta sakerna, släcka bränder som uppstår. Just för att man inte är den där hjärtlösa personen. Och det vet ju vem som helst, såvida man inte har kraftigt livlig fantasi och inbillar sig monster i alla vrån, att det är precis så det blir. Ett barn som blir hemma i stället för att vara på fritids innebär att man får rycka in och sköta de här detaljerna vare sig man vill, orkar, kan eller inte. Enda sättet att slippa är att åka iväg över dagen, under samma tid som pappan är på jobbet. Men även det verkar ju tära på samvetet på kvinnan i det här fallet. Så som ansvarsfördelningen de facto är så borde pappan oroa sig mer över de timmar hans barn är ensam hemma än att hon ska oroa sig över det. 

Vem borde ha en smäll på käften?

• Anonym (Kari)
    Anonym (Lava) skrev 2020-06-19 08:43:56 följande:

Tycker detta lirar så generellt med män och kvinnors ansvarsfördelningen när det gäller barn.

Männen utgår ofta

ifrån sin egen referensram och tycker att det mesta funkar. Inte av elakhet utan av oförmåga att sätta sig in i andra människors perspektiv.

Eget exempel. Mannen är ledig, jag jobbar. Ser att han lämnat över vårt barn till grannfrun (gravid och med en ettåring) medan han påbörjat byggprojekt. Jag blir förbannad och får avbryta mitt jobb för att hjälpa henne.

Han ser inte problemet. Medan jag ser 1) han lämpar över sitt föräldraansvar på en stressad kvinnan sånär snäll och hjälper till 2) han planerar in ett projekt när han istället ska vara ledig och umgås med sitt barn.

Tycker jag ser detta överallt. Att barn lämnas till farmor och svägerskor Och nya kvinnan medan han gör annat utan tanke på den börda det innebär.

Samma sak i detta fall. Jag tror inte TS man är elak. Han såg en praktiskt lösning som han högg på. En lösning som möjliggjorde för honom att jobba.

Exakt, jag har sett samma saker. Det är inte av elakhet, det är bara dessa mäns vana att inte behöva be om lov, vana vid utrymme, vana vid att någon annan passar upp på vad de behöver och rycker in för att hjälpa. Medan en annan skulle dra sig långt om länge för att vara till besvär. 

Man behöver ställa om sitt mindset och inte vara så jäkla behaglig. Ta för sig lika mycket. Inte rycka in och hjälpa till bara för att du ser att det behövs. Och i ditt fall, åka hem från jobbet och se till att din grannfru inte belastades för sin godhets skull. Eftersom du förstår och för att din man inte förstår. Han hade säkert sett fram emot att berätta för dig om att han lyckades klämma in ett litet projekt som gynnade er båda under sin föräldraledighet, men du såg något annat? 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-19 08:09:51 följande:

Det är ju bara för dig att gå hem och kolla hur det var för din mamma och din styvfar, om du inte redan har frågat så är det ju mycket som hänt i kulisserna som ofta inte kommer fram till barnen. Det blir bara gissningar för din egen del också. 

Du kan ju gå hem till din mamma och fråga hur många gånger hon bestämde att din styvfar skulle gå med på att göra det som din mamma bestämde. Och om du kan hitta något liknande scenario där din styvfar är gravid och din mamma bestämmer att du och dina syskon ska vara hemma med honom när han vill vila upp sig. Och hur hon svarade honom ifall han sa ifrån, om hon hade svårt att tänka sig in i att han behöver vila och vad det innebär att det är barn hemma. Sen kan du ju fundera på om din relation till din styvfar fortfarande hade varit lika bra.

Jag behöver inte gå hem och fråga min egen mor. Jag vet ju hur det ligger till.

Han var ju arbetslös under krisen i början på 90-talet så där fick han ju ta tag i allt hemma med 4 barn. Samtidigt som han sökte jobb och brottades med ångesten över att att inte veta hur ekonomin ser ut framåt.

Tyvärr, alla bonusföräldrar är inte bittra och egoistiska. Men jag har förstått att ni som är det i stort sett alltid skyller på andra än ser era egna tillkortakommanden.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym skrev 2020-06-19 13:19:21 följande:
    Nej, det gör jag inte längre. Och kommer aldrig mer att göra.
    Och det tycker jag är bra.
    För dig också.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-19 13:35:11 följande:

Jag behöver inte gå hem och fråga min egen mor. Jag vet ju hur det ligger till.

Han var ju arbetslös under krisen i början på 90-talet så där fick han ju ta tag i allt hemma med 4 barn. Samtidigt som han sökte jobb och brottades med ångesten över att att inte veta hur ekonomin ser ut framåt.

Tyvärr, alla bonusföräldrar är inte bittra och egoistiska. Men jag har förstått att ni som är det i stort sett alltid skyller på andra än ser era egna tillkortakommanden.

Men han var aldrig hemma, gravid med sitt första barn. Ledsen men din fina historia väger inte upp. Du har fortfarande inte svarat på hur han gjorde när din mamma bestämde över huvudet att han skulle orka mer än han gjorde, och när hon sen hånade honom för att han inte gjorde det. Du vet ju själv hur det är att vänta sitt första barn och vilken omställning det är. Jag förstår att du hellre tar till att kalla andra för "bitter" än att se att det kunde vara du. Livet företer sig lättare då.

Du har inte själv varit styvförälder men du går in i en tråd och är kaxig baserad på att du har en styvpappa? Det är som att gå in i en tråd och kaxa sig över att föda barn baserat på att du har två föräldrar som vet.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Extramamma) skrev 2020-06-19 01:03:02 följande:

Stackars barn.

Det kommer aldrig bli ni ellerhur? Som en helhet och familj?

Ditt barn kommer alltid gå före, ellerhur?

Skicka ungen till mamman, det är bara synd om barnet.

Ja varför ska ts ta hand om andras barn om mamman kan göra det?
  • Anonym (styvförälder)
    Miss Skywalker skrev 2020-06-19 15:25:42 följande:
    Ja varför ska ts ta hand om andras barn om mamman kan göra det?
    Eller pappan som i det här fallet väljer att ha barnet hemma istället för på fritids dom veckorna han har barnet på sommaren och tycker att ts ska ta hand om barnet istället för att han ansvarar för barnet.
    Barnet ska ju vara hos sin mamma i några veckor senare och då har hon ansvaret. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-19 14:44:56 följande:

Men han var aldrig hemma, gravid med sitt första barn. Ledsen men din fina historia väger inte upp. Du har fortfarande inte svarat på hur han gjorde när din mamma bestämde över huvudet att han skulle orka mer än han gjorde, och när hon sen hånade honom för att han inte gjorde det. Du vet ju själv hur det är att vänta sitt första barn och vilken omställning det är. Jag förstår att du hellre tar till att kalla andra för "bitter" än att se att det kunde vara du. Livet företer sig lättare då.

Du har inte själv varit styvförälder men du går in i en tråd och är kaxig baserad på att du har en styvpappa? Det är som att gå in i en tråd och kaxa sig över att föda barn baserat på att du har två föräldrar som vet.

Ja, du kanske tycker jag kaxar för att jag vet att det går att få en fin bonusfamij med kärleksfull relation till bonusbarnen om man vill och engagerar sig.

Han kan ju omöjligt ha varit hemma gravid då han är man, men hemma, arbetslös med fyra bonusbarn. Då hade familjelivs bonusmammor gått under första dagen och spammat forumet i panik.

Män biter ihop, det är sällan bonuspappor utan egna barn ojjar sig på familjeliv.

Nu är det sill och potatis!

Glad midsommar ni bittra och icke bittra!
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-19 17:47:50 följande:

Ja, du kanske tycker jag kaxar för att jag vet att det går att få en fin bonusfamij med kärleksfull relation till bonusbarnen om man vill och engagerar sig.

Han kan ju omöjligt ha varit hemma gravid då han är man, men hemma, arbetslös med fyra bonusbarn. Då hade familjelivs bonusmammor gått under första dagen och spammat forumet i panik.

Män biter ihop, det är sällan bonuspappor utan egna barn ojjar sig på familjeliv.

Nu är det sill och potatis!

Glad midsommar ni bittra och icke bittra!

Åh, så fint. Men du vet ju så klart sååå mycket mer än alla "bittra". Fin historia. Och du har ju så klart inget bittert i ditt eget liv. Du ville enbart dela med dig av din fina historia.

Genomskinligt enligt mig men fortsätt du imorgon om du känner att du behöver det.
  • tobiq
    Anonym skrev 2020-06-19 11:59:55 följande:

Du har inte några styvbarn men sätter ändå en stämpel på ts?

"Empatiskt störd" var det visst.

Det går inte att jämföra dina elever med en unge som liskom följde med "på köpet", det borde väl väl ändå begripa.

Fast ett barn ?följer inte med på köpet?. Om man väljer att bli tillsammans med någon som har barn och till och med flytta ihop och skaffa mer barn så får man ju köpa hela paketet.

Finns säkert förhållanden där man kommer överens om märkliga lösningar att bonusförälder inte ska ta något ?föräldraansvar? men uppenbarligen verkar inte TS och hennes man ha haft samma åsikter och syn på detta, trots att det gått många år!

Och även om de varit överens så tycker jag att det är vidrigt att utsätta ett barn för något sådant. De ska bo ihop, dela ett liv tillsammans och ge bonusen ett syskon men TS verkar inte vilja ha något med barnet att göra. Det är barnets hem, och TS är nog oundvikligen den största modersfiguren i hans liv och hon verkar inte vilja ha med honom att göra. Kan bara föreställa mig hur det kan fucka upp ett barns självkänsla.

Största svinet är förstås pappan, som utsätter sitt barn för någon som beter sig såhär!
    Moa-08 Svea-10
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus