• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Ja)
    Siden skrev 2020-06-25 14:06:17 följande:
    Jag lovar att försöka hålla god ton, tycker inte heller att det är kul när jag själv eller andra tar i. Du skulle kunna be om ursäkt för att du skriver att Ts man är förståndshandikappad och ett as och att du nedvärderar Ts livsval.
    Fast nu var det ju inte ett påstående från Lasse utan en rak fråga till TS. En berättigad sådan då TS inte fått sin röst hörd på nästan 10 år. 
    Tycker du inte?
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-25 15:05:54 följande:
    Nej, men om det gnisslar i din relation, fortfarande efter 10 år, då är det något som är fel lyssna nu och förstå hur kass din relation är

Jag skojar så klart I såna här trådar brukar lösningen på problemen ofta vara att lämna. Eller att folk gärna vill förutspå att relationen ändå snart kommer att gå åt helvete. Och att Sverige är ett 100% jämställt samhälle.

Folk är så optimistiska och stöttande, eller hur
    Ledsen förresten, att jag buntar ihop din tråd som "såna här trådar", det är snarare "såna där svar", eller såna där som dras till liknande trådar. Ingen erfarenhet, vill bara förfasa sig, vill inte förstå, påstår att de vill lära sig. Och så följer en lång diskussion med den ena spekulationen om "ts" värre än den andra. "Ts borde flytta", "ts borde bli särbo", och så ska man försöka få andra att hålla med. "Ts skrev i inlägg 27... således borde det enda rätta..." och så ändlösa diskussioner över huvudet. Du kan skriva till fingrarna blöder om hur saker ser ut i ditt liv, de kommer ändå att fortsätta att beskriva din situation på ett helt annat sätt. 
  • Anonym (Lasse)
    Siden skrev 2020-06-25 14:09:35 följande:

Ok, så då har du också fått ditt första barn med en man som redan hade barn sedan tidigare? Kan du inte berätta lite om dina erfarenheter? Vore jätteintressant att höra. Jag är medveten om att rådet att bli en matriark gäller för mig och är personligt, det passar inte alla. Och det är lite tillspetsat att kalla det för matriark. Men för MIG och vår familj har det fungerat bra, det kanske även ligger i våra personligheter som par. Min man sköter vissa områden och jag vissa.

Ja, du, vad finns att berätta... (väl medveten om att mina erfarenheter inte passar sig i sådana här trådar för de som har de erfarenheterna brukar få skit - se bara hur Uska81 blir bemött)

Vi har hela tiden haft en öppen kommunikation med varandra, varit intresserade av att båda skall må bra i parrelationen och att alla skall må bra i familjerelationen. Jag mötte en man med barn och vi tog det därför lugnt och lärde känna varandra innan jag träffade barnen. Jag gillade dem och de gillade mig, så vi fortsatte vårt relationsbygge. När saker inte funkat har vi vuxna pratat igenom det och kommit fram till lösningar som vi båda varit överens om utan att dra in barnen och göra dem till brickor i ett fult spel.

Jag skulle, som sextiotalist också skriver, hellre avslutat relationen eller möjligen varit särbo om jag blivit så dåligt behandlad som TS beskriver. Ingen relation till en partner är värd att man blir trampad på.

Sen har jag valt att ha en mer aktiv roll än att bara vara pappas trevliga tjej, men det är som sagt mitt val och inte något min partner tvingat på mig.

Grejen är dock att mina erfarenheter inte är applicerbara på TS situation, precis som sextiotalists och Ess erfarenheter inte heller är det. Finns inte en ömsesidig respekt mellan de två parterna i förhållandet så kommer den som brukar bli överkörd fortsätta bli det, eftersom den som kör över inte är intresserad av en förändring. Både Ess och sextiotalist har sagt att de skulle avslutat förhållandet om de inte fått gehör för sina behov av sin partner, och även om våra förhållningssätt iövrigt kanske skiljer sig åt och vi med säkerhet inte förstår varandra i allt så är det en skillnad mellan dessa tre erfarenheterna och den väg TS valt att gå.
  • Anonym (Lasse)
    Siden skrev 2020-06-25 14:06:17 följande:

Jag lovar att försöka hålla god ton, tycker inte heller att det är kul när jag själv eller andra tar i. Du skulle kunna be om ursäkt för att du skriver att Ts man är förståndshandikappad och ett as och att du nedvärderar Ts livsval.

Du får ju skratta om du vill. Det är skenheligheten du uppvisade som jag reagerade på.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 17:59:26 följande:

Ja, du, vad finns att berätta... (väl medveten om att mina erfarenheter inte passar sig i sådana här trådar för de som har de erfarenheterna brukar få skit - se bara hur Uska81 blir bemött)

Vi har hela tiden haft en öppen kommunikation med varandra, varit intresserade av att båda skall må bra i parrelationen och att alla skall må bra i familjerelationen. Jag mötte en man med barn och vi tog det därför lugnt och lärde känna varandra innan jag träffade barnen. Jag gillade dem och de gillade mig, så vi fortsatte vårt relationsbygge. När saker inte funkat har vi vuxna pratat igenom det och kommit fram till lösningar som vi båda varit överens om utan att dra in barnen och göra dem till brickor i ett fult spel.

Jag skulle, som sextiotalist också skriver, hellre avslutat relationen eller möjligen varit särbo om jag blivit så dåligt behandlad som TS beskriver. Ingen relation till en partner är värd att man blir trampad på.

Sen har jag valt att ha en mer aktiv roll än att bara vara pappas trevliga tjej, men det är som sagt mitt val och inte något min partner tvingat på mig.

Grejen är dock att mina erfarenheter inte är applicerbara på TS situation, precis som sextiotalists och Ess erfarenheter inte heller är det. Finns inte en ömsesidig respekt mellan de två parterna i förhållandet så kommer den som brukar bli överkörd fortsätta bli det, eftersom den som kör över inte är intresserad av en förändring. Både Ess och sextiotalist har sagt att de skulle avslutat förhållandet om de inte fått gehör för sina behov av sin partner, och även om våra förhållningssätt iövrigt kanske skiljer sig åt och vi med säkerhet inte förstår varandra i allt så är det en skillnad mellan dessa tre erfarenheterna och den väg TS valt att gå.

Intressant. Hur funkade det med exet, barnens mamma? Hur var det för dig att vara gravid, få ditt första barn, den första tiden som nybliven mamma? Stötte du på några problem?
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-25 20:30:19 följande:

Intressant. Hur funkade det med exet, barnens mamma? Hur var det för dig att vara gravid, få ditt första barn, den första tiden som nybliven mamma? Stötte du på några problem?

Tänk vad din ton ändrades nu från ditt förra inlägg riktat till mig...

Varför är du intresserad? Stör det dig att någon som du avfärdat som ett dumhuvud kan ha en fungerande relation och erfarenheter av bonusfamiljer som du själv inte har?
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 20:50:06 följande:

Tänk vad din ton ändrades nu från ditt förra inlägg riktat till mig...

Varför är du intresserad? Stör det dig att någon som du avfärdat som ett dumhuvud kan ha en fungerande relation och erfarenheter av bonusfamiljer som du själv inte har?

Varför skulle jag inte intressera mig för nån som berättar sin historia? Hur funkade relationen med exet? Hur var det när du var gravid? Första tiddn med barnet? Stötte du på några problem?
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-25 20:54:33 följande:

Varför skulle jag inte intressera mig för nån som berättar sin historia? Hur funkade relationen med exet? Hur var det när du var gravid? Första tiddn med barnet? Stötte du på några problem?

Jaha.

Nåja, din nyfikenhet har jag inget behov av att stilla, och eftersom jag sett hur du behandlat andra som haft för positiva erfarenheter av livet i en bonusfamilj vill jag inte öka på din bitterhet heller.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 21:02:15 följande:

Jaha.

Nåja, din nyfikenhet har jag inget behov av att stilla, och eftersom jag sett hur du behandlat andra som haft för positiva erfarenheter av livet i en bonusfamilj vill jag inte öka på din bitterhet heller.

Nej, och det där med att framhålla hur rätt du har gjort känns inte skenheligt enligt dig? Du vill gärna se dig själv som ett föregående exempel men några större problem har du egentligen aldrig stött på. Men när någon annan stöter på problem vill du gärna vara där och berätta hur rätt du gjorde från början tills nu. Allt beror på dig och på att du valde en bra man? Inget annat? Du tycker att du och Ess har liknande attityd? Skulle lämna om du stöter på problem? Det jag vet om Ess är att hennes man hade ett high-conflict ex. Har din man haft det? Hur mycket känner du till om kvinnor som väntar barn med sin man där exet börjar ställa krav nya ktav när ett barn är på väg? Dom ändrar på avtal och gör livet surt för alla andra? Utan att påstå att just det hände Ess men hon har haft bra mycket mer att hantera än det du nämner. Sextiotalist har haft en man som gett henne det utrymme hon har behövt men inte sätter hon sig på höga hästar för det och påstår att hon följde regwlboken från punkt och pricka, jag har aldrig hört henne säga att hon är bättre än nån annan, tvärtom visar hon ödmjukhet inför att det har funkat så bra för hennes del.

Du lade dig i en diskussion där du försvarade en part som tycker att hon kan trycka ned andra baserat på att hon har en styvfar. Det säger en hel del om dig. Snacka om att vara skenhelig.
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-25 22:03:31 följande:

Nej, och det där med att framhålla hur rätt du har gjort känns inte skenheligt enligt dig? Du vill gärna se dig själv som ett föregående exempel men några större problem har du egentligen aldrig stött på. Men när någon annan stöter på problem vill du gärna vara där och berätta hur rätt du gjorde från början tills nu. Allt beror på dig och på att du valde en bra man? Inget annat? Du tycker att du och Ess har liknande attityd? Skulle lämna om du stöter på problem? Det jag vet om Ess är att hennes man hade ett high-conflict ex. Har din man haft det? Hur mycket känner du till om kvinnor som väntar barn med sin man där exet börjar ställa krav nya ktav när ett barn är på väg? Dom ändrar på avtal och gör livet surt för alla andra? Utan att påstå att just det hände Ess men hon har haft bra mycket mer att hantera än det du nämner. Sextiotalist har haft en man som gett henne det utrymme hon har behövt men inte sätter hon sig på höga hästar för det och påstår att hon följde regwlboken från punkt och pricka, jag har aldrig hört henne säga att hon är bättre än nån annan, tvärtom visar hon ödmjukhet inför att det har funkat så bra för hennes del.

Du lade dig i en diskussion där du försvarade en part som tycker att hon kan trycka ned andra baserat på att hon har en styvfar. Det säger en hel del om dig. Snacka om att vara skenhelig.

Gäsp, börjar det inte bli lite enformigt till och med för dig att så totalt gå in för att vara bitterhetens apostel?
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 22:55:25 följande:

Gäsp, börjar det inte bli lite enformigt till och med för dig att så totalt gå in för att vara bitterhetens apostel?

Men hur är det fatt? Tröttnar du? Så länge det bara handlade om att du och (Ja) gick in i en tråd för att trycka till och skamma en kvinna så var allt okej? Känns det inte kul längre?
  • Siden
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 17:59:26 följande:

Vad intressant att läsa om dina erfarenheter. Det låter lite liknande mina, men jag har nog stött på mer problem än dig på vägen. Jag har haft ett ex som inte har varit överförtjust i vår nya familj och ett bonusbarn som har varit i en lojalitetskonflikt mellan sina föräldrar. Jag och min man har också en väldigt öppen kommunikation och vi försöker hålla vår dialog kring föräldraskap för oss själva, utan att blanda in barnen eller göra dom till brickor i ett spel. Mycket bra beskrivning av dig. För dom blir ju lätt spelbrickor i en bonusfamilj, och snappar upp den konstiga stämningen när pappa och styvmamma och mamman i andra hushållet inte är överens. Även de gemensamma barnen snappar upp stämningen. Jag har faktiskt lärt mig en del av både Ess och sextiotalist på det här forumet, tro det eller ej. Med flera. Både att våga prata om obekväma saker med sin partner och sätta ner foten, och på att ta oss igenom saker med tålamod, alltså att dom som har varit styvmödrar länge visar på att det går att utvecklas och att saker passerar. Man blir till slut riktig skillad på kommunikation när man lever i en bonusfamilj :) Men mycket beror på parrelationen, precis som du skriver. Jag hade inte heller tolererat det som Ts kille gör mot henne. No fucking way! Jag tror dock att Ts kan förändra sin situation genom att sätta lite hårdare gränser runt sig själv. Hon beskriver ju att hon säger en sak men gör en annan, pga dåligt samvete över bonusbarnet. Det sänder dubbla signaler och därför står hon och stampar på ruta ett. Tror jag.
  • Pope Joan II
    Siden skrev 2020-06-25 14:17:34 följande:
    Ja absolut, jag skriver ju att detta är MIN personliga åsikt och att jag förstår om andra kanske inte håller med, missade du det?
    Nej, det missade jag inte men du skrev ju också det här:

Min erfarenhet är att VÅRA män ofta sneglar på OSS och VILL att VI tar över ratten och leder, så som KVINNOR ofta gör i kärnfamiljer.

Det är väl inte att prata för sig själv när du uttrycker dig så?

Personligen tycker jag att det är extra viktigt att den som uttrycker bakåtsträvande åsikter angående könsstereotypa mönster som väldigt många människor under årtionden arbetat hårt för att komma tillrätta med talar för sig själv och inte för andra. 
  • Anonym (Kari)
    Pope Joan II skrev 2020-06-26 16:42:03 följande:

Min erfarenhet är att VÅRA män ofta sneglar på OSS och VILL att VI tar över ratten och leder, så som KVINNOR ofta gör i kärnfamiljer.

Personligen tycker jag att det är extra viktigt att den som uttrycker bakåtsträvande åsikter angående könsstereotypa mönster som väldigt många människor under årtionden arbetat hårt för att komma tillrätta med talar för sig själv och inte för andra. 
    Finns det inte könsstereotypa mönster? Vad är det som är bakåtsträvande i att beskriva något man tycker sig se? Du behöver ju inte hålla med i att du ser det i din omgivning men det kan likafullt vara något som någon annan ser i sin omgivning. 

Vad bra att du enbart uttrycker din personliga åsikt så att ingen annan behöver känna att det som du säger är korrekt. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-26 19:44:22 följande:
    Finns det inte könsstereotypa mönster? Vad är det som är bakåtsträvande i att beskriva något man tycker sig se? Du behöver ju inte hålla med i att du ser det i din omgivning men det kan likafullt vara något som någon annan ser i sin omgivning. 

Vad bra att du enbart uttrycker din personliga åsikt så att ingen annan behöver känna att det som du säger är korrekt. 
    Vill du försvara det där så kan jag förstås inte hindra dig. Men trist är det. Det handlade dessutom inte om något Siden tyckte sig se eller ser i sin omgivning utan något som hon känner sig nöjd med att medverka till och som hon väl förmodligen också därför kommer att skicka med till sina barn. 
  • Anonym (Kari)
    Pope Joan II skrev 2020-06-26 19:59:21 följande:
    Vill du försvara det där så kan jag förstås inte hindra dig. Men trist är det. Det handlade dessutom inte om något Siden tyckte sig se eller ser i sin omgivning utan något som hon känner sig nöjd med att medverka till och som hon väl förmodligen också därför kommer att skicka med till sina barn. 
    Nej, så tolkar inte jag det. Men om du ser ugglor i mossen så är det väl ditt eget problem. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-26 20:05:13 följande:
    Nej, så tolkar inte jag det. Men om du ser ugglor i mossen så är det väl ditt eget problem. 
    Jag tolkar inte, jag går efter vad hon själv ger uttryck för.

"Ok, ska förklara vad jag menar med matriark: mitt råd till dom kvinnor som skaffar barn med en man som har barn sedan tidigare är att ta över ratten och bli en god och rättvis ledare i sin familj. Inte sätta sig i baksätet på bilen och låta mannen (och exet) köra. Det är MITT råd för att bli en lycklig mamma i en sådan här konstellation. Min erfarenhet är att våra män ofta sneglar på oss och VILL att vi tar över ratten och leder, så som kvinnor ofta gör i kärnfamiljer. Och det går att göra på ganska enkla sätt, utan att man behöver ta över föräldrarollen för hans barn. Man pekar mer ut riktningen för familjen och ansvarar för att familjen mår bra som helhet. Klassiskt kvinnlig roll och en roll som är mycket tillfredsställande att ha som kvinna (i alla fall för mig). Återigen, detta är bara min åsikt och jag fattar om du inte håller med."

För min del tycker jag att hållningen som presenteras i inlägget är något som för alltid borde läggas i malpåse. 
  • Anonym (Kari)
    Pope Joan II skrev 2020-06-26 20:13:39 följande:
    Jag tolkar inte, jag går efter vad hon själv ger uttryck för.

"Ok, ska förklara vad jag menar med matriark: mitt råd till dom kvinnor som skaffar barn med en man som har barn sedan tidigare är att ta över ratten och bli en god och rättvis ledare i sin familj. Inte sätta sig i baksätet på bilen och låta mannen (och exet) köra. Det är MITT råd för att bli en lycklig mamma i en sådan här konstellation. Min erfarenhet är att våra män ofta sneglar på oss och VILL att vi tar över ratten och leder, så som kvinnor ofta gör i kärnfamiljer. Och det går att göra på ganska enkla sätt, utan att man behöver ta över föräldrarollen för hans barn. Man pekar mer ut riktningen för familjen och ansvarar för att familjen mår bra som helhet. Klassiskt kvinnlig roll och en roll som är mycket tillfredsställande att ha som kvinna (i alla fall för mig). Återigen, detta är bara min åsikt och jag fattar om du inte håller med."

För min del tycker jag att hållningen som presenteras i inlägget är något som för alltid borde läggas i malpåse. 
    Jag tolkar det inte som att det är så hon tycker att det ska vara utan något hon lägger märke till. 
    Jag tolkar rådet hon ger som att kvinnan inte ska vara rädd att träda fram och ta plats.

Påstår du att vi lever i ett jämställt samhälle? 
  • Siden
    Pope Joan II skrev 2020-06-26 16:42:03 följande:

Kvinnor i kärnfamiljer ansvarar ofta för det emotionella arbetet ja. Det är väl knappast en nyhet? Även i en bonusfamilj vill mannen ofta lämna över det emotionella arbetet på kvinnan. Så som traditionella könsrollerna bjuder. Utan att mannen egentligen skapar några bra förutsättningar för det (han kanske fortsätter att köra över kvinnan t.ex. så som Ts man gör. Då blir det en mycket frustrerad styvmamma). MIN erfarenhet är att det funkar att gå in och ta över det emotionella ansvaret för familjen och styra familjen, som kvinna. Det funkar för MIG vill säga. NÄR min man samtidigt skapar goda förutsättningar för det. Det betyder inte att jag tar ett föräldraansvar över mitt bonusbarn. Det betyder bara att jag är den som är mån om familjen som helhet och tar en klassiskt kvinnlig roll. Jag trivs i den rollen och känner mig hemma i den rollen och det är den rollen jag har när vi är bara jag min man och vårt barn. En av dom bra grejerna med bonusfamiljer är just att man ser dessa roller tydligt tycker jag, mycket mer tydligt än i kärnfamiljer. Och att det finns en frihet i hur man väljer att fördela ansvaret. Jag respekterar att du är av en annan åsikt. Berätta gärna hur du gör.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus