• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 12:16:12 följande:
    Om vanliga män är så dåliga varför väljer man då vanliga män? I brist på bättre?

Beskriv gärna mer ingående vad du menar med dynamiken och strukturen i bonusfamiljen så vi kan ta lärdom av dina kunskaper.
    Är du säker på att du kan ta till dig sådan information? Vi är många som har försökt att förklara medan du fortsätter att ställa samma frågor om och om igen.

Du kan ju gärna förklara hur du tänker kring vanliga och ovanliga män. Vad är en vanlig man och vad är en ovanlig man? Enligt dig? 

Vad kommer det sig förresten att du hänger i en tråd som provocerar dig så mycket, som går så långt över ditt förstånd? I brist på bättre? 
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 12:16:12 följande:

Om vanliga män är så dåliga varför väljer man då vanliga män? I brist på bättre?

Beskriv gärna mer ingående vad du menar med dynamiken och strukturen i bonusfamiljen så vi kan ta lärdom av dina kunskaper.

Jag tar mig friheten att svara på detta. Vanliga män och vanliga kvinnor stöter på ovanliga problem i bonusfamiljen. I dom bonusfamiljer som lyckas så har dom inblandade vuxna (inkluderat exet och dennes eventuelle partner) blivit grymt skickliga på kommunikation, flexibilitet, att kompromissa. Du frågar hur dynamiken och strukturen i en bonusfamilj skiljer sig från en kärnfamilj. Enkelt förklarat så älskar alla i en kärnfamilj varandra och är släkt med varandra. I en bonusfamilj är det inte så. Det är det som definierar en bonusfamilj. Alla är inte släkt med alla och alla älskar inte alla. Inkluderat ex och dennes partner. Därför Jan ovanliga problem uppstå. Det finns inga rätt eller fel utan varje bonusfamilj löser problemen på sitt sätt. Vad sägs om ovanliga problem som: Ska jag ta hand om ditt barn när jag är höggravid och ditt barn liks gärna kan vara på fritids? Ett laddat problem som knappast dyker upp i en kärnfamilj.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-24 12:53:54 följande:

Är du säker på att du kan ta till dig sådan information? Vi är många som har försökt att förklara medan du fortsätter att ställa samma frågor om och om igen.

Du kan ju gärna förklara hur du tänker kring vanliga och ovanliga män. Vad är en vanlig man och vad är en ovanlig man? Enligt dig? 

Vad kommer det sig förresten att du hänger i en tråd som provocerar dig så mycket, som går så långt över ditt förstånd? I brist på bättre? 

Du har aldrig specifikt förklarat dynamiken och strukturen. Bara nämnt att den finns.

Jag är genuint intresserad av att höra mer om det. Säkert många andra i tråden som skulle tycka set var intressant.
  • Anonym (Ja)
    Siden skrev 2020-06-24 12:58:09 följande:

Jag tar mig friheten att svara på detta. Vanliga män och vanliga kvinnor stöter på ovanliga problem i bonusfamiljen. I dom bonusfamiljer som lyckas så har dom inblandade vuxna (inkluderat exet och dennes eventuelle partner) blivit grymt skickliga på kommunikation, flexibilitet, att kompromissa. Du frågar hur dynamiken och strukturen i en bonusfamilj skiljer sig från en kärnfamilj. Enkelt förklarat så älskar alla i en kärnfamilj varandra och är släkt med varandra. I en bonusfamilj är det inte så. Det är det som definierar en bonusfamilj. Alla är inte släkt med alla och alla älskar inte alla. Inkluderat ex och dennes partner. Därför Jan ovanliga problem uppstå. Det finns inga rätt eller fel utan varje bonusfamilj löser problemen på sitt sätt. Vad sägs om ovanliga problem som: Ska jag ta hand om ditt barn när jag är höggravid och ditt barn liks gärna kan vara på fritids? Ett laddat problem som knappast dyker upp i en kärnfamilj.

Det finns inget rätt eller fel i en vanlig familj heller. Även kärnfamiljer löser problem på sitt sätt.

Vad skulle du definiera som den speciella dynamiken?

Är detta vad (Kari) lärt sig av alla trådar angånde bonusfamiljer på FL?
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 14:18:48 följande:
    Du har aldrig specifikt förklarat dynamiken och strukturen. Bara nämnt att den finns.

Jag är genuint intresserad av att höra mer om det. Säkert många andra i tråden som skulle tycka set var intressant.
    Ha ha ha, saken är den att jag inte tror på att du är genuint intresserad Du verkar mest angelägen om att skamma. Det är det som är så intressant med dig, du sticker in huvudet i en tråd, ungefär som om du hade stuckit in huvudet i en tråd om förlossning och sagt till en trådstartare hur värdelöst det är att använda både epiduralt och lustgas vid förlossning för din mamma födde ju minsann friska barn utan någon bedövning alls. Där började du, och tyckte att du vet för du har minsann en styvpappa. Och nu påstår du att du är genuint intresserad av att lära dig om strukturer och dynamiken i styvfamiljskonstellationen... nej, det tror jag inte att du är. Men är du verkligen genuint intresserad så är det ju bara för dig att gå tillbaka och läsa i tråden, det står redan en hel del där. Du kan läsa mina inlägg och du kan läsa andras inlägg. Om du bara ger dig den på att förstå så kanske det funkar så småningom. 
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 14:30:11 följande:
    Det finns inget rätt eller fel i en vanlig familj heller. Även kärnfamiljer löser problem på sitt sätt.

Kan du inte bara ta och läsa inlägget i stället för att ställa samma fråga en gång till.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 14:30:11 följande:

Läs noga i tråden med öppet sinne.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-24 14:40:50 följande:

Ha ha ha, saken är den att jag inte tror på att du är genuint intresserad Du verkar mest angelägen om att skamma. Det är det som är så intressant med dig, du sticker in huvudet i en tråd, ungefär som om du hade stuckit in huvudet i en tråd om förlossning och sagt till en trådstartare hur värdelöst det är att använda både epiduralt och lustgas vid förlossning för din mamma födde ju minsann friska barn utan någon bedövning alls. Där började du, och tyckte att du vet för du har minsann en styvpappa. Och nu påstår du att du är genuint intresserad av att lära dig om strukturer och dynamiken i styvfamiljskonstellationen... nej, det tror jag inte att du är. Men är du verkligen genuint intresserad så är det ju bara för dig att gå tillbaka och läsa i tråden, det står redan en hel del där. Du kan läsa mina inlägg och du kan läsa andras inlägg. Om du bara ger dig den på att förstå så kanske det funkar så småningom. 

Just den speciella dynamiken är det inte många som nämner, mest du. Dela gärna med dig av den så vi andra förstår vad du menar.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-24 14:40:50 följande:

Just den speciella dynamiken är det inte många som nämner, mest du. Dela gärna med dig av den så vi andra förstår vad du menar.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 15:00:43 följande:

Normen i en kärnfamilj är att båda dom vuxna i familjen älskar de gemensamma barnen och vill dom allt gott, ungefär lika mycket både pappa och mamma. Dom är jämställda som vårdnadshavare på så sätt och har lika mycket att säga till om juridiskt och kulturellt. När problem uppstår i en kärnfamilj så är alltså dynamiken hyfsat jämlik - båda föräldrarna älskar barnen och vill barnen väl lika mycket, båda föräldrarna bestämmer. Enligt normen vill säga. Dessutom så finns det ingen tredje vårdnadshavare som lurkar i bakgrunden och vill ha sin åsikt. Dynamiken i en bonusfamilj skiljer sig på så sätt att båda dom vuxna INTE är föräldrar till barnen och båda dom vuxna älskar inte barnen lika mycket eller vill dom allt gott lika mycket. Den ene vuxne kanske är förälder och älskar barnet över allt annat och har känt barnet i åtta år sedan barnet var bebis medan den andre bara har känt barnet i två år och tycker att barnet är gulligt och snällt men borde lära sig bordsskick, typ. När beslut ska fattas så har föräldern bestämmanderätt både juridiskt och kulturellt, till att t.ex. sätta sitt barn på fritids. Den andre vuxne har inga rättigheter juridiskt och kulturellt sett så brukar dom styvmödrar som bestämmer över styvbarnet placeras i Elaka styvmodern-facket. Bonusbarnets behov kan komma att krocka med styvförälderns behov på ett sätt som inte sker i kärnfamiljer. Det som är bra för bonusbarnet kan krocka med vad som är bra för parrelationen i familjen. Sånt kan naturligtvis uppstå även i kärnfamiljer men återigen - i en bonusfamilj har den ene vuxne bestämmanderätt och är förälder medan den andre vuxne bara är styvförälder. Så varje problem som uppstår måste man verkligen lyssna in varandra och kompromissa. Dessutom så finns det en tredje part att ta hänsyn till gällande alla beslut i bonusfamiljen - förälderns ex. Eftersom det är föräldern som känner exet och har varit ihop med exet så är det ofta föräldern som kommunicerar med exet gällande det gemensamma barnet. Även här skiljer sig dynamiken åt mellan en kärnfamilj och en bonusfamilj, i en bonusfamilj finns alltid en tredje part utanför kretsen som ska säga sitt. Det finns alltså en heeelt annan och mycket mer komplex dynamik i bonusfamiljen, är du mer intresserad så kolla in sociologen Patricia L Papernows föreläsningar på youtube, superintressanta.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus