• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-23 22:10:50 följande:

Du menar kvinnan som valt att skaffa barn med en man som har barn innan som tycker att hon inte behöver ta något ansvar alls? Jag tycker absolut att bioföräldrarna ska ta det yttersta ansvaret men hur i helvete kan man gå in i ett förhållande med någon som har barn innan och inte ta ansvar alls och få så mycket medhåll. Jag tycker synd om barnet

Du tycker absolut att föräldrarna ska ta yttersta ansvaret säger du? Ändå rackar du ner på TS och inte på pappan som delegerat över sonen på henne utan att fråga eller på mamman som inte verkar vilja ha sin son särskilt ofta.

Klart att det är synd om barnet som är så oönskat av sina föräldrar. Så gör man inte när man valt att föröka sig. Förhoppningsvis så kommer TS barn vara betydligt mer älskat och önskat åtminstone från hennes håll, det är där hennes fokus bör ligga.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-23 22:59:10 följande:

Samt männen som prompt måste flytta ihop med en kvinna OCH göra henne gravid trots att hon inte vill ha med hans barn att göra. Rediga syltryggar om du frågar mig. Om barnen trivs och mår bra i den konstellationen är sekundärt.

Skönt att FL finns så man kan gnälla sönder internet när den förväntade lyckan och drömtillvaron uteblir.

Han kastar väl över ansvaret på sin nya eftersom han själv prioriterar sitt jobb och för att den biologiska mamman inte vill ha sitt barn. Det är ju dom två som inte skulle satt barn till världen överhuvudtaget om man ska vara helt ärlig. Jag tror att TS kommer att bli en fantastisk mamma till sitt barn, det är hennes ansvar och inget annat.
  • Ess
    Du menar kvinnan som valt att skaffa barn med en man som har barn innan som tycker att hon inte behöver ta något ansvar alls? Jag tycker absolut att bioföräldrarna ska ta det yttersta ansvaret men hur i helvete kan man gå in i ett förhållande med någon som har barn innan och inte ta ansvar alls och få så mycket medhåll. Jag tycker synd om barnet
    Det går alldeles utmärkt att låta föräldrarna ta det ansvar de faktiskt tagit på sig när de valde skaffa barn. 
    Varför anser du att en skild person ska slippa sitt ansvar?
    Men den som lever ihop med den skilda ska ta ansvar för både sina egna och hens ungar, hur får du ihop det?
  • Ess
    Anonym (Eva) skrev 2020-06-24 07:07:21 följande:
    Du tycker absolut att föräldrarna ska ta yttersta ansvaret säger du? Ändå rackar du ner på TS och inte på pappan som delegerat över sonen på henne utan att fråga eller på mamman som inte verkar vilja ha sin son särskilt ofta.

Klart att det är synd om barnet som är så oönskat av sina föräldrar. Så gör man inte när man valt att föröka sig. Förhoppningsvis så kommer TS barn vara betydligt mer älskat och önskat åtminstone från hennes håll, det är där hennes fokus bör ligga.
    Anonym (Eva) skrev 2020-06-24 07:12:50 följande:
    Han kastar väl över ansvaret på sin nya eftersom han själv prioriterar sitt jobb och för att den biologiska mamman inte vill ha sitt barn. Det är ju dom två som inte skulle satt barn till världen överhuvudtaget om man ska vara helt ärlig. Jag tror att TS kommer att bli en fantastisk mamma till sitt barn, det är hennes ansvar och inget annat.
    +1

• Siden
    Magnusw32 skrev 2020-06-23 21:46:08 följande:

Hoppas inte du har bonusbarn...

Jo jag har ett bonusbarn och det fungerar jättebra, tackar som frågar. Jag tar inget föräldraansvar utan är mer som en vuxen vän och gör det roliga med barnet (plus matlagning, disk, städning och sånt basic). Barnet har två superengagerade och duktiga föräldrar och vill absolut inte ha en tredje förälder. Som en vanlig bonusfamilj, alltså. Om min man vill ha barnet hemma på sommaren och jag själv är hemma höggravid så får min man ta ledigt själv.
  • Siden

Det brukar vara föräldrarna som tar föräldraansvaret, medan bonusföräldern är just en bonus. Därför reagerar många på att de biologiska föräldrarna tar för givet att Ts ska ta hand om deras barn hela sommaren, utan att ens fråga. Hon är dessutom höggravid. Hur i helvete kan två föräldrar behandla sitt barn så och fly sitt ansvar på det sättet?
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-23 22:59:10 följande:

Samt männen som prompt måste flytta ihop med en kvinna OCH göra henne gravid trots att hon inte vill ha med hans barn att göra. Rediga syltryggar om du frågar mig. Om barnen trivs och mår bra i den konstellationen är sekundärt.

Skönt att FL finns så man kan gnälla sönder internet när den förväntade lyckan och drömtillvaron uteblir.

Har du missat att det är så det ser ut i de flesta bonusfamiljer, alltså att föräldrarna fortsätter att ta föräldraansvaret medan bonusföräldern är just en bonus? Och att det är vad bonusbarn mår bäst av, enligt forskning? Det är när bonusföräldern försöker kliva in och ta en föräldraroll och uppfostra som det brukar bli galet. Då brukar både mamman till barnet och bonusbarnet själv reagera.
  • Siden
    Ester69 skrev 2020-06-23 23:53:06 följande:

Tyvärr är det så i väldigt bonusfamilj trådar att hur illa en biologisk mamma än beter sig så är bonusmamman ändå boven i dramat. Och folk som lever i kärnfamiljer vet exakt hur det ska vara i en bonusfamilj, fast dom har inte den blekaste aning hur det kan vara.

Plus en på detta.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 00:25:41 följande:
    Syltryggar av flera skäl tydligen. Fattar inte att man väljer dessa som pappor till sina barn.
    Som jag sagt tidigare är detta väldig vanliga män. 

Du som inte vet själv hur det är att bli tillsammans med en man som har barn sen tidigare, jag kan berätta för dig, ifall du är intresserad av att lära dig något nytt. Om du föreställer dig när du och din man bråkar, när ni hade små barn, svåra perioder som ni har gått igenom, tänk dig era gräl. Fundera över hur bra eller dåliga ni är på att gräla i olika situationer. Föreställ dig sedan att ni hade haft en helt annan situation än vad ni har idag. Som kommer att ställa mycket större krav på er, en dynamik  eller en struktur, där ni måste i stort sett uppfinna hjulet på nytt. Föreställ er att ni kommer att behöva gräla i en helt annan situation och hur mycket det kommer att krävas av er för att ni ska kunna hantera era gräl i det. 

Det är nog väldigt svårt att föreställa sig, att du måste bli hundra gånger bättre på att hantera din familj, hålla ihop, hantera era olikheter. Och där satt du i din kärnfamilj och trodde att du kunde jämföra med hur du själv har det. 

Ge din mamma och styvfar en kram för att de är hundra gånger bättre än du på att hantera den familj som du växte upp i men du själv har mycket kvar att lära. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-24 08:57:50 följande:

Som jag sagt tidigare är detta väldig vanliga män. 

Du som inte vet själv hur det är att bli tillsammans med en man som har barn sen tidigare, jag kan berätta för dig, ifall du är intresserad av att lära dig något nytt. Om du föreställer dig när du och din man bråkar, när ni hade små barn, svåra perioder som ni har gått igenom, tänk dig era gräl. Fundera över hur bra eller dåliga ni är på att gräla i olika situationer. Föreställ dig sedan att ni hade haft en helt annan situation än vad ni har idag. Som kommer att ställa mycket större krav på er, en dynamik  eller en struktur, där ni måste i stort sett uppfinna hjulet på nytt. Föreställ er att ni kommer att behöva gräla i en helt annan situation och hur mycket det kommer att krävas av er för att ni ska kunna hantera era gräl i det. 

Det är nog väldigt svårt att föreställa sig, att du måste bli hundra gånger bättre på att hantera din familj, hålla ihop, hantera era olikheter. Och där satt du i din kärnfamilj och trodde att du kunde jämföra med hur du själv har det. 

Ge din mamma och styvfar en kram för att de är hundra gånger bättre än du på att hantera den familj som du växte upp i men du själv har mycket kvar att lära. 

Om vanliga män är så dåliga varför väljer man då vanliga män? I brist på bättre?

Beskriv gärna mer ingående vad du menar med dynamiken och strukturen i bonusfamiljen så vi kan ta lärdom av dina kunskaper.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus