• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Ja)
    Ess skrev 2020-06-24 19:16:47 följande:

Att de inblandade inte har några band överhuvudtaget till varann, därför går det heller inte att göra som i en kärnfamilj. Det som är självklart i en kärnfamilj är det inte i en sammansatt familj. Det är utomstående inblandade i alla beslut som rör tex semestrar mm. Att den andra föräldern går in för att sabotera umgänget är heller inget ovanligt.

Det var väl det som var dynamiken?
  • uska81

Jag förstår inte varför man bildar en bonusfamilj om man inte kan se sina bonusbarn som sina egna. Jag bildar en bonusfamilj nu och självklart ska jag ta hand om min sambos son på samma sätt som mina egna barn. Det är inte bonus sonens fel att vi valt att flytta ihop. Så alla barn ska få samma behandling oavsett vem som är förälder.

• Anonym (Ja)
    Siden skrev 2020-06-24 18:00:16 följande:
    Jag är inte Kari och kan inte svara för den personen. Jag har lärt mig en massa genom egna erfarenheter, andra styvmammor och forskning som jag letat fram.
    Ok, så det (Kari) lärt sig på FL är förmodligen lite mer second-grade. Skulle i och för dig vara intressant att höra om det också. 
  • Anonym (Ja)
    uska81 skrev 2020-06-24 20:07:46 följande:

Jag förstår inte varför man bildar en bonusfamilj om man inte kan se sina bonusbarn som sina egna. Jag bildar en bonusfamilj nu och självklart ska jag ta hand om min sambos son på samma sätt som mina egna barn. Det är inte bonus sonens fel att vi valt att flytta ihop. Så alla barn ska få samma behandling oavsett vem som är förälder.

Jo så fungerar det hos empatiska människor. De med mindre utvecklad empati måste också ha en frizon där man kan få en klapp på axeln och det är här. Jag tycker inte det är mer än rätt.  
  • Anonym (Mimmi)

Jag tror ingen ser partnerns barn som sitt eget, men det är ju bra om man klarar att behandla dem lika när det blåser kallt.
    Lycka till, återkom om ett par år när det rosa skimret lagt sig.
  • Anonym (Kari)
    sextiotalist skrev 2020-06-24 18:10:57 följande:

Detta är kunskaper utanför FL.

De flesta (utbildade) som arbetar med relationer är väl medvetna om detta.

Hon förklarade det väldigt bra

Det börjar väl förhoppningsvis att finnas mer och mer kunskap om det. Vet inte vad du syftar på men jag håller inte med om att de flesta som är utbildade inom relationer är väl medvetna om detta, utan att därmed påstå att jag träffat alla men om jag tänker tillbaka några år i tiden när jag sökte hjälp så fanns det inte kunskap där jag sökte. Ibland kunde de förstå någotsånär men jag har mött skräckexempel som gjort mer skada än nytta. En psykolog utgick ifrån att hon själv hade ett större barn när hon fick en till liten bebis, hon skadade verkligen mer än hon hjälpte.

Förhoppningsvis blir det bättre ju mer vi lyfter de här problemen och låter de här kvinnorna komma till tals.

Men det finns material på nätet också, verkar finnas mer kunskap utanför Sverige. Papernows som Siden nämner har som sagt en bra föreläsning på Youtube. Finns fler böcker utgivna på engelska än vad som översatts till svenska också.
  • Anonym (tumme ner)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-24 20:20:55 följande:

Jag tror ingen ser partnerns barn som sitt eget, men det är ju bra om man klarar att behandla dem lika när det blåser kallt.

Lycka till, återkom om ett par år när det rosa skimret lagt sig.

Jag tycker det är skillnad på att se dem som sina egna och hur man behandlar dem. Jag ser mina bonusbarn som en del av familjen. Men absolut inte som mina egna. De ska inte särbehandlas jmf med mina biologiska barn. MEN min man har mer ansvar över dem hemma... deras läxor, all kontakt med skola osv. Jag tar den biten med mina barn. Om nåt problem uppstår kring skola osv tar jag det med mina barns pappa. Om det är nåt i familjelivet som 8nte funkar tar jag det med min nuvarande man så klart. Vi hjälps åt att få familjen att funka. Mina egna barn har jag dock en sån enorm villkorslös kärlek till.... de är mitt kött och blod liksom. Jag har fött dem, fostrat dem. Bonusbarnen har jag känt i ca 4 år och de berikar mitt liv..men jag känner inte samma kärlek till dem. Jag tycker om dem..men kan inte säga att jag älskar dem. Jag är glad de finns i mitt liv. Se hur olika känslor kan vara? och ändå behandlar man bonusar med respekt så klart! Men min man skulle ju inte helt sonika räkna med att jag tar hand om hans barn om han jobbar. Han skulle fråga... och kanske ordna så de får vara med sin mamma om han ska jobba mycket.

Jag förstår faktiskt inte de som älskar bonusarna lika mkt som sina egna... men alla är vi olika. Känslor är ingen lätt sak.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (tumme ner) skrev 2020-06-24 21:43:27 följande:

Jag tycker det är skillnad på att se dem som sina egna och hur man behandlar dem. Jag ser mina bonusbarn som en del av familjen. Men absolut inte som mina egna. De ska inte särbehandlas jmf med mina biologiska barn. MEN min man har mer ansvar över dem hemma... deras läxor, all kontakt med skola osv. Jag tar den biten med mina barn. Om nåt problem uppstår kring skola osv tar jag det med mina barns pappa. Om det är nåt i familjelivet som 8nte funkar tar jag det med min nuvarande man så klart. Vi hjälps åt att få familjen att funka. Mina egna barn har jag dock en sån enorm villkorslös kärlek till.... de är mitt kött och blod liksom. Jag har fött dem, fostrat dem. Bonusbarnen har jag känt i ca 4 år och de berikar mitt liv..men jag känner inte samma kärlek till dem. Jag tycker om dem..men kan inte säga att jag älskar dem. Jag är glad de finns i mitt liv. Se hur olika känslor kan vara? och ändå behandlar man bonusar med respekt så klart! Men min man skulle ju inte helt sonika räkna med att jag tar hand om hans barn om han jobbar. Han skulle fråga... och kanske ordna så de får vara med sin mamma om han ska jobba mycket.

Jag förstår faktiskt inte de som älskar bonusarna lika mkt som sina egna... men alla är vi olika. Känslor är ingen lätt sak.

Låter sunt, tycker jag.
  • Anonym (Kari)

Okej, jag säger samma sak som Mimmi, lycka till med det. Om du känner att det börjar skava och att det är nåt som inte funkar, var inte så hård mot dig själv då, kom ihåg att vi var en del som var beredda att ställa upp på den som sträckte ut en hand i den här tråden. Bränn inte ut dig själv innan du ber om hjälp. 
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 20:16:36 följande:
    Jo så fungerar det hos empatiska människor. De med mindre utvecklad empati måste också ha en frizon där man kan få en klapp på axeln och det är här. Jag tycker inte det är mer än rätt.  
    Har du den frizonen nånstans? 
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus