• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 09:57:54 följande:

Jag har aldrig påstått att det finns en speciell struktur i bonusfamiljen. Det är (Kari) som nämnt detta flertal gånger och att hon lärt sig mycket om den på FL.

Du förnekar och ifrågasätter detta. Det är det folk reagerar för
  • sextiotalist
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 09:56:06 följande:

Klicka vida endast på något av hens inlägg så får du läsa. Sedan kan du ju också passa på att se hur andra skribenter i tråden skamma (ja) och hånat hen för det hen skrivit.

Jag blir irriterad för att ja inte vill acceptera att det finns flera sätt att bygga upp en styvfamilj och blundar för att det finns problem som inte finns i kärnfamiljer.
  • Anonym (Ja)
    Ess skrev 2020-06-25 09:51:19 följande:

Men den strukturen bygger på att ingen har ett band till varann utan blir bedömda för de personer de är, de blir inte älskade och satta först för att de är barn, utan precis som med andra människor så bedöms de efter hur de är som personer.

Det bygger även på att det aldrig går att boka semestrar eller något utan att flera utomstående kommer till tals.

Att det finns ett ex som försöker förstöra inverkar i hög grad på förhållandet.

Det är en del av strukturen som man sen ska försöka bygga något vettigt av.

Nu blandar vi ihop den speciella strukturen och den speciella dynamiken. Nån får nästan komma in och bena i den här röran. (Kari)?

Jag är helt med på vad du säger Ess. Jag försöker bara reda ut begreppen som används tråden också.
  • Ester69

Klicka vida endast på något av hens inlägg så får du läsa. Sedan kan du ju också passa på att se hur andra skribenter i tråden skamma (ja) och hånat hen för det hen skrivit.

Fast nu är Signaturen Ja rätt duktig på att skamma alla som inte anser att hon har rätt och det är ganska irriterande. Då får man ta lite skit om man ger skit.
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 10:12:41 följande:

Nu blandar vi ihop den speciella strukturen och den speciella dynamiken. Nån får nästan komma in och bena i den här röran. (Kari)?

Jag är helt med på vad du säger Ess. Jag försöker bara reda ut begreppen som används tråden också.

Det är både struktur och dynamik. Det hänger ihop.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 09:50:38 följande:

Frågan från TS var ju hur man tänker kring hennes situation och vad man hade gjort. Eftersom hon inte når fram till honom så får hon väl finna sig i situationen eller separera. Prata verkar ju uteslutet.

Sextiotalist hade levt vidare som särbo, jag själv hade aldrig gått in i en relation med en partner som inte lyssnar och respekterar mig. Och hade jag det trots allt så hade jag förmodligen separerat.

Vad är dina förslag?

Att du kommer med öppna frågor till mig och andra istället för att svara på det vi skriver är en form av härskarteknik. Svara på mina frågor istället.
  • Siden

Jag har läst Ts och tycker att hon låter som en väldigt bra bonusmamma. Mogen och reflekterande med en stark jag-känsla. Det är dom egenskaperna man behöver när man går om som barnlös i en sådan här konstellation. Den här signaturen ja har gång på gång ställt frågan om varför dynamiken och strukturen skiljer sig åt från en kärnfamilj och jag har skrivit ett utförligt svar, ett svar som hen bara ignorerar. Tråkigt.
  • Anonym (Ja)
    sextiotalist skrev 2020-06-25 10:04:23 följande:

Du förnekar och ifrågasätter detta. Det är det folk reagerar för

Nej jag förnekar inte detta.
  • Siden

Strukturen och dynamiken går ihop. Den speciella strukturen påverkar dynamiken. Vad är det som är svårt att förstå? Tänk dig ett hierarkiskt företag: där har vi två chefer eller språkrör om du så vill som samarbetar jämlikt (mamma och pappa) och två anställda (barnen). Inga samarbetspartners som har insyn i företaget eller påverkar företaget. Sedan tar vi ett hierarkiskt företag med en chef (föräldern), en mellanchef (styvföräldern) och två anställda (barnen). Mellanchefen kan i vissa fall vara chef (förälder) till det ena barnet men inte till det andra. Det finns en samarbetspartner (exet) som har insyn och inflytande över företaget. Självklart påverkar de olika strukturerna dynamiken i dessa två företag.
  • Siden

Som Patricia L Papernow som har forskat om bonusfamiljer i många år säger: Att blenda en familj är inte som att mixa ner familjen i en blender och få fram en slät smoothie. Då har man missförstått begreppet blended. Att få en familj att bli blended är mer som att få två olika kulturer, Kina och Italien, att bo under samma tak.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus