• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-25 11:23:03 följande:

Tycker den där beskrivningen passar in på dig och din vän (Ja).

Ja, jag förstår att du tycker det. När livet är jobbigt, så vill man ha medhåll. Inte jobbiga frågor om hur man tänker eller hur man försatt sig i sin tråkiga situation. Men hur ska man då upplysa andra om att inte göra samma misstag? Eller upplysa sig själv så att man inte gör om samma misstag.

Andra bonusmammor kan ju läsa tråden och lära sig att tänka efter före de skaffar barn med sin man.

På så vis besparar man dem massa tråkigheter som många av er upplevt.
  • Siden
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 10:56:40 följande:

Ledsen, men det låter inte som något bra råd.

Det är långt mycket bättre att från början jobba på en relation som är sund och respektfull än att tro att det går att ändra en partner (som flertalet gånger visat att hen inte lyssnar på och respekterar en) efter så många år, och när man bundits ännu mer till partnern genom ett gemensamt barn.

Ok, ska förklara vad jag menar med matriark: mitt råd till dom kvinnor som skaffar barn med en man som har barn sedan tidigare är att ta över ratten och bli en god och rättvis ledare i sin familj. Inte sätta sig i baksätet på bilen och låta mannen (och exet) köra. Det är MITT råd för att bli en lycklig mamma i en sådan här konstellation. Min erfarenhet är att våra män ofta sneglar på oss och VILL att vi tar över ratten och leder, så som kvinnor ofta gör i kärnfamiljer. Och det går att göra på ganska enkla sätt, utan att man behöver ta över föräldrarollen för hans barn. Man pekar mer ut riktningen för familjen och ansvarar för att familjen mår bra som helhet. Klassiskt kvinnlig roll och en roll som är mycket tillfredsställande att ha som kvinna (i alla fall för mig). Återigen, detta är bara min åsikt och jag fattar om du inte håller med.
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-25 11:23:03 följande:

Tycker den där beskrivningen passar in på dig och din vän (Ja).

Siden skrev 2020-06-25 11:32:18 följande:

Haha!

Så ni tycker alltså att det är normalt att någon gång på gång struntar i att lyssna på sin partner (som hen troligtvis säger sig älska)?

Ni tycker att det är normalt att, som i TS mans fall, höra sin partner säga att hon inte vill ta ett föräldraansvar för hans barn och sedan totalt strunta i det?

Ni anser alltså inte att det är konstigt att TS man utan att prata med TS bestämmer att hon skall finnas där för hans sommarlovslediga barn när han jobbar?

I mina ögon är det helt absurt. Att köra över sin partner år efter år är inte kärleksfullt. Att säga att man älskar någon, men inte visa det genom att respektera den andre är inte kärlek.

Och det är inte ett självändamål att ha en partner. Om ens partner inte behandlar en väl är det bättre att, som tex sextiotalist skriver, avsluta den relationen eller leva som särbos.

Ni två verkar, efter ((Karis) kommentar och Sidens fnissande medhåll ha extremt dåliga erfarenheter av partners, om ni inte kan se att det TS man gör inte är ok och att det här inte är några nya signaler utan något som TS brottats med från dag ett. Så jag vidhåller att antingen har han någon diagnos som gör att han inte fiungerar normalt känslomässigt eller så är han helt enkelt bekväm med situationen som den är och skiter i TS känslor.
  • Siden
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-25 10:44:34 följande:

Jo precis, jag har upplevt (och även varit tydlig med honom om) att hans förväntningar/press på min och hans barns relation stjälper snarare än hjälper relationen mellan mig och barnet. Jag är väldigt rak och ärlig som person men han tycker inte mina åsikter (avståndstagande) återspeglar mina handlingar (engagemanget), vilket gör honom förvirrad och får honom att välja att se till mina åsikter istället för mina handlingar. Om han skiftar fokus och om jag å min sida är mer konsekvent i förhållande mellan åsikter och handlingar så tror jag vi får det mer harmoniskt. Jag är väldigt mycket för rättvisa och att lägga ansvaret där det hör hemma, samtidigt som jag givetvis inte har hjärta att låta barnet drabbas av det rent praktiskt. Det blir intressant att se hur det blir när vi får vårt gemensamma, om laddningen släpper och att vi blir mer av ett team och en familj eller om det går åt helvete som vissa här förtuspår :) den som lever får se.

Du har helt rätt i att det är dina handlingar som kommer att styra hur er bonusfamilj utvecklas, inte dina ord. Det låter som om du har ett jobb framför dig att sätta gränser. Hoppas att du har släkt och familj runt dig och kanske någon annan styvmamma att prata med. Att ni får ett gemensamt barn kommer säkert att ställa vissa av era problem på sin spets på kort sikt, men på lång sikt kommer det att göra er mer sammansvetsade tror jag. Har gått igenom samma resa och vet hur det är..
  • Siden
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 11:47:35 följande:

Så ni tycker alltså att det är normalt att någon gång på gång struntar i att lyssna på sin partner (som hen troligtvis säger sig älska)?

Ni tycker att det är normalt att, som i TS mans fall, höra sin partner säga att hon inte vill ta ett föräldraansvar för hans barn och sedan totalt strunta i det?

Ni anser alltså inte att det är konstigt att TS man utan att prata med TS bestämmer att hon skall finnas där för hans sommarlovslediga barn när han jobbar?

I mina ögon är det helt absurt. Att köra över sin partner år efter år är inte kärleksfullt. Att säga att man älskar någon, men inte visa det genom att respektera den andre är inte kärlek.

Och det är inte ett självändamål att ha en partner. Om ens partner inte behandlar en väl är det bättre att, som tex sextiotalist skriver, avsluta den relationen eller leva som särbos.

Ni två verkar, efter ((Karis) kommentar och Sidens fnissande medhåll ha extremt dåliga erfarenheter av partners, om ni inte kan se att det TS man gör inte är ok och att det här inte är några nya signaler utan något som TS brottats med från dag ett. Så jag vidhåller att antingen har han någon diagnos som gör att han inte fiungerar normalt känslomässigt eller så är han helt enkelt bekväm med situationen som den är och skiter i TS känslor.

Ok, erkänner att det var lågt att skriva haha. Ursäkta. Jag undrar igen, är du själv barnlös styvmamma?
  • Anonym (Lasse)
    Siden skrev 2020-06-25 11:32:18 följande:

Haha!

Dina tidigare försök i tråden att få andra att hyfsa sina kommentarer gentemot andra försvann visst när den som var elak stod på din sida.

Så visade du din rätta sida också...
  • Anonym (Lasse)
    Siden skrev 2020-06-25 11:50:50 följande:

Ok, erkänner att det var lågt att skriva haha. Ursäkta. Jag undrar igen, är du själv barnlös styvmamma?

Inte längre barnlös.
  • Anonym (Lasse)
    Siden skrev 2020-06-25 11:42:32 följande:

Ok, ska förklara vad jag menar med matriark: mitt råd till dom kvinnor som skaffar barn med en man som har barn sedan tidigare är att ta över ratten och bli en god och rättvis ledare i sin familj. Inte sätta sig i baksätet på bilen och låta mannen (och exet) köra. Det är MITT råd för att bli en lycklig mamma i en sådan här konstellation. Min erfarenhet är att våra män ofta sneglar på oss och VILL att vi tar över ratten och leder, så som kvinnor ofta gör i kärnfamiljer. Och det går att göra på ganska enkla sätt, utan att man behöver ta över föräldrarollen för hans barn. Man pekar mer ut riktningen för familjen och ansvarar för att familjen mår bra som helhet. Klassiskt kvinnlig roll och en roll som är mycket tillfredsställande att ha som kvinna (i alla fall för mig). Återigen, detta är bara min åsikt och jag fattar om du inte håller med.

Min erfarenhet är att mannen vare sig vill styra allt själv eller överlåta styrelsen till sin nya partner. Men så har jag också valt en relation med en man som klarar av att samarbeta.

I långa loppet tror jag att det underlättar eftersom relationen till barnen i familjen ser olika ut och barn, särskilt i äldre åldrar, kan reagera på om förälderns nya är den som skall styra familjen. Om den personen inte klarar av att ha alla barns bästa för ögonen (och många härinne skriver ju att de aldrig skulle älska någon annans barn som sitt eget) är det upplagt för trubbel om ex.vis pappan lämnar över till matriarken (eller mamman till patriarken).
  • Anonym (A)

Var övertydlig med mannen och sätt ner foten. Han måste se till att sonen inte blir ditt ansvar i sommar. Du kan vara schyst och ställa upp i begränsad omfattning, men du ska inte ha huvudansvaret och du behöver lugn och ro. 

Några konkreta tips: 
    Ni kan kolla om det finns dagläger i närheten. Segling, fotboll, tennis, simning, programering...

Ungarna brukar ha väldigt kul på sådana läger, så det är knappast ett problem. Även om det verkar vara fullt kan det bli avhopp i sista stund, så det är bara att anmäla barnet till kölista och ligga på

Det kan t.o.m. finnas ströplatser kvar på kollo där barnet är iväg en kortare tid.

Mannen kan faktiskt också kontakta fritids och höra om det skulle gå att ordna att barnet är på fritids i viss grad, åtminstone om några veckor. Förklarar han att du har ont och är trött, och att det vore bättre för barnet att vara på fritids på deltid kan det faktiskt gå att lösa.

Dessuotm kan han kontakta föräldrar till barnets kompisar och se om han skulle kunna ta med deras barn på aktiviteter efter jobbet eller på helger, medan hans son får hänga hos kompisarna åtminstone en del av dagarna de veckor han inte har sommarläger. 

Lycka till!

• Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 10:59:17 följande:

Förlåt, men har din man något begåvningshandikapp som gör att han inte kan ta in vad du säger och respektera dig, eller är han bara ett ignorant as?

Du behöver inte lägga mer tid på denna tråd. Du har en ofattbart respektlös ton så vänligen avlägsna dig, jag är totalt ointresserad av vad du har att säga.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus