• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (kärnfamiljer!)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-22 02:57:05 följande:

Jag ger barnet mat och annat i vardagen, precis som min man gör. Vill mannen ha barnet hemma på heltid utan fritids får han själv ordna med detta eller sätta barnet på fritids. Jag kommer inte ställa mig och passa upp på barnet under dagarna när jag är hemma för att vila. Svårare än så är det inte och det innebär inte att det på något sätt är synd om barnet eller att jag vanvårdar det. Mannens val- mannens ansvar.

Vad generöst att du ger barnet mat i vardagen. Synd bara att barn blir hungriga även på lov. Du har en vuxenroll i hushållet, ta den. Du bestämmer i hushållet, då får du faktiskt göra de jobbiga bitarna också. Och det ät mycket synd om ett barn som inte är en fullvärdig medlem i sin egen familj!
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 16:44:47 följande:

Wow, va fint gjort av dig. Barnet måste ha känt sig jätteönskat när det blev dumpat på det viset.

Det gick alltså inte att göra på något annat sätt?

Jag hade förstått om mannen var någon du föraktade eller hatade. Men det här är mannen du älskar/älskade?

Vad skulle alternativt vara - att glatt ställa upp på allt männen vill och försaka sin egen vilja, fritid och sitt självbestämmande? Det skadar väl inte att barnet får vara med sin biologiska förälder?
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-22 16:46:37 följande:

Vad generöst att du ger barnet mat i vardagen. Synd bara att barn blir hungriga även på lov. Du har en vuxenroll i hushållet, ta den. Du bestämmer i hushållet, då får du faktiskt göra de jobbiga bitarna också. Och det ät mycket synd om ett barn som inte är en fullvärdig medlem i sin egen familj!

Jag har redogjort tydligt för att jag tar hand om barnet, vad är det du inte greppar? Jag gör mer i hushållet än vad barnets pappa gör.

Barnets pappa har bestämt att barnet ska vara hemma på sommarlovet utan fritids medan han jobbar och jag har gjort tydligt nu att hans val innebär att han får ta ansvaret för barnet när det är hemma, typ ringa och stämma av läget med barnet samt antingen komma hem på lunchen och laga lunch åt barnet eller ordna med matlådor som barnet kan värma. Jag har sagt att jag inte orkar hålla på med sånt och att detta är hans ansvar. Annars kan barnet vara på fritids, vilket jag hade föredragit ifall jag fick bestämma.
  • Ester69
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 16:44:47 följande:

Wow, va fint gjort av dig. Barnet måste ha känt sig jätteönskat när det blev dumpat på det viset.

Det gick alltså inte att göra på något annat sätt?

Jag hade förstått om mannen var någon du föraktade eller hatade. Men det här är mannen du älskar/älskade?

Vi är fortfarande ett par, och jodå vi älskar varandra . Men en del människor fattar liksom inte vinken ibland. Och då får man vara tydlig. Ja och det stackars barnet tyckte det var skitkul att kolla på alla maskiner på pappas jobb så han led ingen nöd. Och om du promt ska ha alla detaljer så åkte vi dit i förevändningen om att jag måste akut åka till tandläkaren och det skulle gå fortare om jag lämna honom på pappas jobb.
  • sextiotalist
    Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-22 16:37:46 följande:

Jag vet alldeles för mycket om hur dwt är att leva i en "stjärnfamilj". Därför lever jag inte med andras barn, jag hade inte kunnat forma ett sunt förhållande till ett barn jag hela tiden skulle försöka överkompensera.

Bonusföräldrar är bestämmande i hushållet, då får de också ta ansvar för alla barn som bor där. Särskilt när det gäller småprylar som att mata ett barn....

Som allmän information. Det finns lika många sätt att leva i en bonusfamilj som antalet bonusfamiljer.

Jag har plockat russinen ur kakan, en perfekt lösning för oss, då sambons barn inte ville ha en till förälder och jag var ointresserad av att vara förälder.

Inte en enda gång under min föräldraledighet behövde jag axla något föräldraansvar. När barnen var hos oss var även pappan hemma.

Vuxenansvar ja. Men allt kring barnen skötte han.

Exet försökte, men sambon sa kategoriskt nej. Nu hade vi inte varannan vecka, eftersom mamman inte ville (och det var inte alls lika vanligt som idag,).

Vet även de som lever i bonusfamiljer idag som har samma lösning. Det är inte min kollega som tar VAB och avstår från tjänsteresor. Det är sambon som är pappa som gör det.

En annan väninna har många semesterdagar. De använder hon till att resa med vänner, inte ta hand om sambons barn.

En annan har axlat rollen helt som extraförälder.

Dvs man bör skapa den rollfördelning som fungerar bäst och alla är bekväma med

Inget är fel så länge alla mår bra men att pådyvla en person med ett ansvar som personen inte är bekväm med är inte ok för varken den vuxna eller barnet.

Många gånger må barnet bättre när det inte behöver se partnern som en förälder utan endast som en till vuxen i dess omgivning och, när reaktionen vuxit till en relation som de mår bra i, en till vuxen i dess nätverk.

Ts sambo har gjort så många fel man kan göra som förälder. Det finns två som inte mår bra av detta. Det är ts och barnet. Lägg till en mamma som inte heller bryr sig.

Själv hade jag inte varit så snäll som ts, troligen hade jag valt att bo någon annanstans så jag skulle få den ron jag behövde och troligen också de första veckorna efter förlossningen också.

För den mannen verkar inte vara den trygghet man önskar.

Jag hade inte fixat de första veckorna utan min sambos stöd. Han var den som tog hand om sina barn när de var hos oss. Men även gav mig den avlastningen jag behövde.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 16:23:38 följande:

Jag har skrivit vad jag tycker om pappan. Och eftersom pappan tar hand om barnen mer eller mindre på heltid så får han ju lösa det med mamman. Och det gör han inte. Så då är vi kvar där. Den mannen är nu TS barns far och mannen hon ska leva ihop med.

Det tycker jag är värt att fundera lite på.

Det är sant. Har man bonusbarn på heltid så ställs man inför ett betydligt större åtagande än om mamman är engagerad och med i bilden halvs tiden eller mer. Men jag gissar att man har ungefär samma upplägg som om man skulle ha barnen varannan vecka, dvs att pappan sköter huvudansvaret.
  • Siden
    Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-22 16:37:46 följande:

Jag vet alldeles för mycket om hur dwt är att leva i en "stjärnfamilj". Därför lever jag inte med andras barn, jag hade inte kunnat forma ett sunt förhållande till ett barn jag hela tiden skulle försöka överkompensera.

Bonusföräldrar är bestämmande i hushållet, då får de också ta ansvar för alla barn som bor där. Särskilt när det gäller småprylar som att mata ett barn....

Det är klokt och insiktsfullt av dig att göra det valet. Att kalla det att mata ett barn och småsak är dock att förminska bonusföräldern och allt han eller hon gör.
  • Anonym (......)
    Ester69 skrev 2020-06-22 16:55:11 följande:
    Vi är fortfarande ett par, och jodå vi älskar varandra . Men en del människor fattar liksom inte vinken ibland. Och då får man vara tydlig. Ja och det stackars barnet tyckte det var skitkul att kolla på alla maskiner på pappas jobb så han led ingen nöd. Och om du promt ska ha alla detaljer så åkte vi dit i förevändningen om att jag måste akut åka till tandläkaren och det skulle gå fortare om jag lämna honom på pappas jobb.
    Det där måste jag ändå säga var snyggt gjort! Barnet slapp lida, poängen till pappan gick fram direkt istället för en massa utdraget tjafs i åratal som ts och partner (och många med dem) håller på med...
    För sånt går ut över barnet till slut och då är det aldrig OK tycker jag, oavsett vilken vuxen som har rätt. Barnen ska inte bli lidande och det tycker jag är alla vuxnas ansvar i en familj att iaf försöka minimera påverkan på dem.

Att däremot dra en gräns direkt som du gjorde, så pappan hajjar läget och i fortsättningen rycker in när det behövs, det är ju suveränt!!
  • Siden
    sextiotalist skrev 2020-06-22 17:09:12 följande:

Som allmän information. Det finns lika många sätt att leva i en bonusfamilj som antalet bonusfamiljer.

Jag har plockat russinen ur kakan, en perfekt lösning för oss, då sambons barn inte ville ha en till förälder och jag var ointresserad av att vara förälder.

Inte en enda gång under min föräldraledighet behövde jag axla något föräldraansvar. När barnen var hos oss var även pappan hemma.

Vuxenansvar ja. Men allt kring barnen skötte han.

Exet försökte, men sambon sa kategoriskt nej. Nu hade vi inte varannan vecka, eftersom mamman inte ville (och det var inte alls lika vanligt som idag,).

Vet även de som lever i bonusfamiljer idag som har samma lösning. Det är inte min kollega som tar VAB och avstår från tjänsteresor. Det är sambon som är pappa som gör det.

En annan väninna har många semesterdagar. De använder hon till att resa med vänner, inte ta hand om sambons barn.

En annan har axlat rollen helt som extraförälder.

Dvs man bör skapa den rollfördelning som fungerar bäst och alla är bekväma med

Inget är fel så länge alla mår bra men att pådyvla en person med ett ansvar som personen inte är bekväm med är inte ok för varken den vuxna eller barnet.

Många gånger må barnet bättre när det inte behöver se partnern som en förälder utan endast som en till vuxen i dess omgivning och, när reaktionen vuxit till en relation som de mår bra i, en till vuxen i dess nätverk.

Ts sambo har gjort så många fel man kan göra som förälder. Det finns två som inte mår bra av detta. Det är ts och barnet. Lägg till en mamma som inte heller bryr sig.

Själv hade jag inte varit så snäll som ts, troligen hade jag valt att bo någon annanstans så jag skulle få den ron jag behövde och troligen också de första veckorna efter förlossningen också.

För den mannen verkar inte vara den trygghet man önskar.

Jag hade inte fixat de första veckorna utan min sambos stöd. Han var den som tog hand om sina barn när de var hos oss. Men även gav mig den avlastningen jag behövde.

Håller helt med dig och här kör vi samma upplägg. Alla nöjda alla glada. Men då har mamman huvudumgänget.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-22 16:48:16 följande:

Vad skulle alternativt vara - att glatt ställa upp på allt männen vill och försaka sin egen vilja, fritid och sitt självbestämmande? Det skadar väl inte att barnet får vara med sin biologiska förälder?

Nej det skadar inte. Men detta var alltså det bästa sättet att förmedla det på?

Du och mannen hade kunnat reda ut det hela när barnet var närvarande. Herregud..
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus