Anonym (Js) skrev 2020-06-22 01:52:01 följande:
Bara att du skriver att du ska ?utfodra och aktivera? barnet ger mig rysningar. Det är inte en kanin. Det är ett barn.
Och att du hade valt att sätta även ditt biologiska barn på fritids hellre än att ta ditt föräldraansvar gör dig inte till en bättre förälder, snarare tvärt om.
Jotack jag har varit höggravid. Även under sommar och även med barn hemma. Kände mig dock aldrig som ett offer eftersom situationen var 100% självvald. Dvs att ha barn och att vara gravid. Hade inte en tanke på att sätta storebror på förskola. Tror inte ens det hade varit tillåtet. Det blev en lite långsammare sommar för oss, så långsam den kan bli med en 3-åring. Man löser situationen.
Om ett enda barn är dig övermäktigt i ansvar - skaffa då inte ett till!
Vad du förtjänar och är värd är fullkomligt sekundärt till vad 10-åringen förtjänar och är värd. Jag kan verkligen förstå att du inte blev inbjuden i diskussionen om barnets omsorg - du har ju uppenbarligen inte barnets bästa i fokus.
Är du missnöjd med din partner och hans familj - flytta inte ihop med honom.
Har nu olika förväntningar på livet - gå isär i ett tidigt stadie.
Är ni oense om de mest grundläggande saker som att planera omsorg för det barn som finns - skaffa inte ett till.
Ser du på barn som något besvärligt som behöver ?utfodras och aktiveras? - skaffa absolut inte barn!
Har ni ändå valt att skaffa barn med varandra - bit ihop och gör ALLT för att barnen ska bli lyckliga. Varning: detta alternativ kom er kräva stora (enorma) uppoffringar.
Ps. Att stillsamt leka med, laga mat och hjälpa sitt (bonus)barn i vardagen är INTE en stor uppoffring.
Jag hade ansett mig vara en bättre förälder om jag haft ungen på fritids där den får mat och aktivering istället för alternativet att ha ungen sittandes vid datorn hela dagen och äta typ korv och mackor.
Vad duktig du är då. Personligen har jag inte valt att ha mannens barn hemma med mig och jag har svårt att se att han tar sitt föräldraansvar när han väljer att ha ungen hemma under dessa premisser. Jag betraktar inte barnet som mitt huvudansvar och önskar mannen annat för barnet får han vara hemma med det - särskilt om det, som du säger, inte är en så stor uppoffring för då borde han rimligtvis bara kunna jobba hemifrån men han väljer att inte göra det då han inte kan koncentrera sig då (och det är knappast pga att jag skulle härja eller ställa massa krav, om man säger så).
Jag visste att du skulle trycka på att jag är vek och gör mig själv till ett offer, så det pallar jag inte ens diskutera utan hänvisar till min känsla av att du har svårt att sätta dig in i andras situation.
Som sagt så har du och din partner valt att den ena jobbar och den andra är hemma på heltid så jag anser inte att du överhuvudtaget har någonting att komma med i denna diskussion då du omöjligt har någon som helst koll på vad det innebär då det verkar som att ditt jobb består av att ta hand om barn och hushåll på heltid. I vårt fall förvärvsarbetar vi som sagt båda, mer än heltid, i vanliga fall.