• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Lasse)
    Siden skrev 2020-06-22 11:06:26 följande:

Du läser verkligen in hela Ts liv och förhållande och familjebildning från en enda trådstart. Du får nog bara en liten bråkdel av Ts liv i denna tråd misstänker jag,

Hahaha, vilket otroligt löjligt inlägg! Du gör ju själv dina tolkningar ur lika mycket information (om du nu inte känner TS personligen), så vad skulle ge dina tolkningar större legitimitet?

Sedan är det ju så att jag inte bara läst trådstarten utan TS övriga inlägg också -ett litet tips till dig att också göra, så kanske du får fler vinklar och kan komma med mer initierade råd.
  • Siden
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-22 11:47:12 följande:

Hahaha, vilket otroligt löjligt inlägg! Du gör ju själv dina tolkningar ur lika mycket information (om du nu inte känner TS personligen), så vad skulle ge dina tolkningar större legitimitet?

Sedan är det ju så att jag inte bara läst trådstarten utan TS övriga inlägg också -ett litet tips till dig att också göra, så kanske du får fler vinklar och kan komma med mer initierade råd.

Ok då, det stämmer faktiskt. Där fick du mig :)
  • Ester69
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 10:54:13 följande:

För att det självklart är viktigt. Jag vet inte hur du gör med dina relationer men jag väljer ju en partner som har samma värderingar som jag.

Jag väljer ju inte bara en partner åt mig själv utan även en förälder till mina kommande barn ( nu är jag förbi den punkten men ändå). Då vill jag ha en stabil, ansvarstagande klippa. Inte ett stolpskott. Både för mig och mina barns skull.

När kvinnor faller för farliga brottslingar, tror du de ser en fantastisk fadersgestalt och själsfrände eller endast en spännande, lite farlig partner för några månader framåt. Sen blir man gravid, killen drar och man gråter ut på FL eller hod soc.

Ta lite j-a ansvar för din framtid och kommande barn. Tänk efter före man flyttar ihop och skaffar barn.

Så ja, att TS skaffat barm och flyttat ihop med en dåre är ju TS problem som hon ska leva med nu.

Vilket mynnar ut nu i att hon antingen får accepera läget eller separera. Mannen vill ju inte lyssna.

Vad är ditt förslag?

Fattar inte hur du orkar härja på TS som du gör. Hon verkar ju få ta mer ansvar än båda biologiska föräldrarna gör. TS har ju skrivit att mamman i stort sett skiter i ungen. Det om nåt är skrämmande.
  • Anonym (Ja)
    Ester69 skrev 2020-06-22 14:29:53 följande:

Fattar inte hur du orkar härja på TS som du gör. Hon verkar ju få ta mer ansvar än båda biologiska föräldrarna gör. TS har ju skrivit att mamman i stort sett skiter i ungen. Det om nåt är skrämmande.

Förklara då vad du anser att TS har för alternativ?

Om biologiska mamman inte kan/vill ta barnet mer än hon gör och pappan inte vill diskutera saken utan tycker att TS "gott kan ställa upp".

Antingen stannar TS och finner sig i situationen eller lämnar/sparkar ut mannen och hans barn.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 15:22:11 följande:

Om biologiska mamman inte kan/vill ta barnet mer än hon gör och pappan inte vill diskutera saken utan tycker att TS "gott kan ställa upp".

Antingen stannar TS och finner sig i situationen eller lämnar/sparkar ut mannen och hans barn.

Frågan är väl varför du går så hårt ut mot Ts? Kritisera de biologiska föräldrarna istället som bara struntar i sin unge. Skrämmande enligt mig.
  • Ester69
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 15:22:11 följande:

det jag undrar är varför du härjar på henne att ta ansvar för barnet när hon varit väldigt tydlig med att hon inte vill. Och varför biomamman inte ens nämns av dig.

Men visst alternativ min karl försökte med samma grej. Och vi har haft samma upplägg hans barn hans bekymmer. Det slutade med att jag tog ungen och marscherade in på hans jobb och sa varsågod här är ditt ansvar.
  • Anonym (Ja)
    Siden skrev 2020-06-22 15:31:13 följande:

Frågan är väl varför du går så hårt ut mot Ts? Kritisera de biologiska föräldrarna istället som bara struntar i sin unge. Skrämmande enligt mig.

Jag har skrivit vad jag tycker om pappan. Och eftersom pappan tar hand om barnen mer eller mindre på heltid så får han ju lösa det med mamman. Och det gör han inte. Så då är vi kvar där. Den mannen är nu TS barns far och mannen hon ska leva ihop med.

Det tycker jag är värt att fundera lite på.
  • Anonym (Ja)
    Siden skrev 2020-06-22 15:31:13 följande:

Jag har skrivit vad jag tycker om pappan. Och eftersom pappan tar hand om barnen mer eller mindre på heltid så får han ju lösa det med mamman. Och det gör han inte. Så då är vi kvar där. Den mannen är nu TS barns far och mannen hon ska leva ihop med.

Det tycker jag är värt att fundera lite på.
  • Anonym (kärnfamiljer!)
    Siden skrev 2020-06-22 07:38:09 följande:

Du verkar veta väldigt lite om bonusfamiljer eller hur det är att leva med andras barn. Dom flesta bonusföräldrar tar ingen föräldraroll. Det hör till undantagen.

Jag vet alldeles för mycket om hur dwt är att leva i en "stjärnfamilj". Därför lever jag inte med andras barn, jag hade inte kunnat forma ett sunt förhållande till ett barn jag hela tiden skulle försöka överkompensera.

Bonusföräldrar är bestämmande i hushållet, då får de också ta ansvar för alla barn som bor där. Särskilt när det gäller småprylar som att mata ett barn....
  • Anonym (Ja)
    Ester69 skrev 2020-06-22 15:55:39 följande:

det jag undrar är varför du härjar på henne att ta ansvar för barnet när hon varit väldigt tydlig med att hon inte vill. Och varför biomamman inte ens nämns av dig.

Men visst alternativ min karl försökte med samma grej. Och vi har haft samma upplägg hans barn hans bekymmer. Det slutade med att jag tog ungen och marscherade in på hans jobb och sa varsågod här är ditt ansvar.

Wow, va fint gjort av dig. Barnet måste ha känt sig jätteönskat när det blev dumpat på det viset.

Det gick alltså inte att göra på något annat sätt?

Jag hade förstått om mannen var någon du föraktade eller hatade. Men det här är mannen du älskar/älskade?
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus