• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Js)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-22 02:01:39 följande:

Jag hade ansett mig vara en bättre förälder om jag haft ungen på fritids där den får mat och aktivering istället för alternativet att ha ungen sittandes vid datorn hela dagen och äta typ korv och mackor.

Vad duktig du är då. Personligen har jag inte valt att ha mannens barn hemma med mig och jag har svårt att se att han tar sitt föräldraansvar när han väljer att ha ungen hemma under dessa premisser. Jag betraktar inte barnet som mitt huvudansvar och önskar mannen annat för barnet får han vara hemma med det - särskilt om det, som du säger, inte är en så stor uppoffring för då borde han rimligtvis bara kunna jobba hemifrån men han väljer att inte göra det då han inte kan koncentrera sig då (och det är knappast pga att jag skulle härja eller ställa massa krav, om man säger så). 

Jag visste att du skulle trycka på att jag är vek och gör mig själv till ett offer, så det pallar jag inte ens diskutera utan hänvisar till min känsla av att du har svårt att sätta dig in i andras situation. 

Som sagt så har du och din partner valt att den ena jobbar och den andra är hemma på heltid så jag anser inte att du överhuvudtaget har någonting att komma med i denna diskussion då du omöjligt har någon som helst koll på vad det innebär då det verkar som att ditt jobb består av att ta hand om barn och hushåll på heltid. I vårt fall förvärvsarbetar vi som sagt båda, mer än heltid, i vanliga fall.

Jag är, precis som du, föräldraledig på heltid. Både ditt och mitt heltidsjobb är de facto att vårda barn. När min man vad föräldraledig tog han hand om barnen på heltid medan jag jobbade heltid på mitt vanliga jobb. Vad tror du att föräldraledig innebär egentligen?

Varför skulle din sambo jobba hemifrån när han har ett kontor att gå till?

Vad är det för krav du inte kan svara upp till och hur tänker du dig kunna svara upp på dem i framtiden?

Jag läste dina senare svar. Ja, vi står uppenbarligen långt ifrån varandra. Jag kan förstå att man inte VILL göra vissa saker men jag anser helt och fullt att vissa saker måste göras trots att man inte vill (och ibland orkar).

Ju mer ansvar man tar på sig, desto mer saker man inte tar lust med riskerar man att behöva göra. Du har tagit på dig ett jätteansvar. Jag skulle aldrig velat vara i dina skor. Men nu har du gjort dina val och varsågod - här är ditt liv.

Jag är inte säker på att traditionell är rätt ord att beskriva mitt tankesätt med. Traditionellt sätt har ju barnens väl och ve varit långt ner på priolistan. Gården, mannen och ekonomin har gått först. För mig är istället barnen viktigast. Jag tror stenhårt på den vägen.

Är nyfiken på vad du tycker är viktigast? Du själv?
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Js) skrev 2020-06-22 02:37:06 följande:
    Jag är, precis som du, föräldraledig på heltid. Både ditt och mitt heltidsjobb är de facto att vårda barn. När min man vad föräldraledig tog han hand om barnen på heltid medan jag jobbade heltid på mitt vanliga jobb. Vad tror du att föräldraledig innebär egentligen?

Varför skulle din sambo jobba hemifrån när han har ett kontor att gå till?

Vad är det för krav du inte kan svara upp till och hur tänker du dig kunna svara upp på dem i framtiden?

Jag läste dina senare svar. Ja, vi står uppenbarligen långt ifrån varandra. Jag kan förstå att man inte VILL göra vissa saker men jag anser helt och fullt att vissa saker måste göras trots att man inte vill (och ibland orkar).

Ju mer ansvar man tar på sig, desto mer saker man inte tar lust med riskerar man att behöva göra. Du har tagit på dig ett jätteansvar. Jag skulle aldrig velat vara i dina skor. Men nu har du gjort dina val och varsågod - här är ditt liv.

Jag är inte säker på att traditionell är rätt ord att beskriva mitt tankesätt med. Traditionellt sätt har ju barnens väl och ve varit långt ner på priolistan. Gården, mannen och ekonomin har gått först. För mig är istället barnen viktigast. Jag tror stenhårt på den vägen.

Är nyfiken på vad du tycker är viktigast? Du själv?
    Jag är föräldraledig i väntan på mitt barn, föräldradagar från FK tillhör mitt barn - inte hans tioåring. Jag är inte hemma för att ta hand om hans tioåring.

Det viktigaste för mig är mitt ännu ofödda barn och det är för mitt ofödda barn som jag är hemma och vilar upp mig.
  • Anonym (kärnfamiljer!)

Stackars unge som bor på nåder i sitt eget hem!

• Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-22 02:43:35 följande:

Stackars unge som bor på nåder i sitt eget hem!

Nejdå, det gör hen inte alls.
  • Anonym (Js)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-22 02:42:47 följande:

Jag är föräldraledig i väntan på mitt barn, föräldradagar från FK tillhör mitt barn - inte hans tioåring. Jag är inte hemma för att ta hand om hans tioåring.

Det viktigaste för mig är mitt ännu ofödda barn och det är för mitt ofödda barn som jag är hemma och vilar upp mig.

Ja, det är uppenbart. Men nu har du valt att ingå familj med denna 10-åring så din bubbla kan inte bara innefatta dig och din bebis. Det kommer aldrig kunna bli så. Ditt val att ingå familj med en 10-åring att satt stopp för det.
  • Anonym (kärnfamiljer!)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-22 02:46:26 följande:

Nejdå, det gör hen inte alls.

Är det en uppoffring att ge ett barn mat bor barnet på nåder.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Js) skrev 2020-06-22 02:50:32 följande:

Ja, det är uppenbart. Men nu har du valt att ingå familj med denna 10-åring så din bubbla kan inte bara innefatta dig och din bebis. Det kommer aldrig kunna bli så. Ditt val att ingå familj med en 10-åring att satt stopp för det.

Jo, min bubbla kommer bara innefatta mig och min bebis. Många här, samt min sambo, menar ju på att 10åringen kan sköta sig själv så.. upp till bevis.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-22 02:52:24 följande:

Är det en uppoffring att ge ett barn mat bor barnet på nåder.

Jag ger barnet mat och annat i vardagen, precis som min man gör. Vill mannen ha barnet hemma på heltid utan fritids får han själv ordna med detta eller sätta barnet på fritids. Jag kommer inte ställa mig och passa upp på barnet under dagarna när jag är hemma för att vila. Svårare än så är det inte och det innebär inte att det på något sätt är synd om barnet eller att jag vanvårdar det. Mannens val- mannens ansvar.
  • Anonym (Js)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-22 02:54:47 följande:

Jo, min bubbla kommer bara innefatta mig och min bebis. Många här, samt min sambo, menar ju på att 10åringen kan sköta sig själv så.. upp till bevis.

Oerhört tragiskt. Trist start i livet även för din lilla bebis. Hoppas båda barnen i din familj blir bra människor trots denna skeva och destruktiva familjesituation.

Jag drar en tacksam suck att jag inte är du och att mina barn har två ansvarsfulla föräldrar. Uppriktigt lycka till till din familj! Godnatt.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Js) skrev 2020-06-22 03:03:56 följande:

Oerhört tragiskt. Trist start i livet även för din lilla bebis. Hoppas båda barnen i din familj blir bra människor trots denna skeva och destruktiva familjesituation.

Jag drar en tacksam suck att jag inte är du och att mina barn har två ansvarsfulla föräldrar. Uppriktigt lycka till till din familj! Godnatt.

Man hör det man vill höra :)
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus