• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Ess
    Anonym (......) skrev 2020-06-21 20:13:00 följande:

Håller helt med dig! Vad är det för sk. familj man tror man ska ha om man inte ens klarar av att ge ett barn som BOR där lite mat.

Ok jag kan köpa att pappor lätt lämpar över ansvar till närmaste kvinna, men det är ju inte på något sätt barnets fel.
    Och nej ibland "klickar" det inte alls och pappan är frånvarande, men då kanske man bör söka sig vidare ist för att gnälla i åratal..

Det finns mängder av bonusföräldrar ute i världen som adopterat sina bonusbarn och familjer där man INTE gör skillnad på ditt och mitt barn, eller vem som måste bre en jävla macka...
    Patetiskt.

Det är ingen familj och kommer heller aldrig bli någon.
    Det finns många med mig som avskyr att laga mat, jag skulle aldrig ställa upp på att bindas vid hemmet och laga mat och passa upp någon annans unge. Det finns två föräldrar som får fördela de sysslorna mellan sig. 
  • Ess
    tobiq skrev 2020-06-21 19:46:12 följande:
    Men tack! Oavsett blodsband så är det vuxna och barn som lever ihop och för MIG är det helt naturligt att man då agerar som just vuxna. Hur man kan bo tillsammans med ett barn på heltid och tänka att man inte har något vuxenansvar, så märkligt. Det är väl en sak att inte vilja gå med barnet på läkarbesök och utvecklingssamtal och dyl, men att sparka bakut för att man förväntas att laga lite extra lunch eller samtala med ett barn man BOR MED PÅ HELTID. Jättekonstigt...
    Jag lagar inte ens lunch så din unge hade svultit ihjäl om du inbillat dig att jag skulle laga mat och passa den. Hade du gått till jobbet och lämnat ungarna hemma så hade jag räknat med att du ansåg att de kunde klara sig själva, så jag hade stuckit ut och hållit på med min hobby under dagen.
  • Anonym (Pia)

I nästan alla diskussioner om bonusföräldrar och bioföräldrar glömmer man helt bort barnen. Barnen är ju det absolut viktigaste att se till att de mår bra, både från bonus och bioföräldrars sida. Det är så otroligt sorgligt att man inte spm vuxna personer kan se det så.

• Anonym (Bonusmamman)
    eva2killar skrev 2020-06-18 13:52:00 följande:

Mitt råd till dig är att skifta fokus, börja om.

Många i tråden har påpekat att tioåringen är på väg att bli storebror och ert närmaste år kommer ställa krav på en stor anpassning från hans sida. Få honom med på tåget. Ditt tillfälle är nu!

Sätt dig ned med honom och prata om hur han ser på att snart kommer hans lillasyster/bror. Just det hans syskon, inte min eller min och din pappas baby.

Han ska bli storebror. Va kul! men det innebär också lite ansvar. Vad vill han hjälpa till med? Gör honom delaktig.

Nästa steg ( när detta sjunkit in lite) är att du igen sätter dig ner med honom när det är lite lugnt och berättar att det är jobbigt att vara så stor och att ni behöver hjälpas åt nu när det bara är ni två på dagarna.

Återigen fråga honom hur han tycker ni kan organisera dagarna så att han trivs i kombination med att du ska kunna vila. T ex om du har viloskylten uppe så får han ringa pappa och/eller själv ta sig ett mellanmål.

Ni kanske ska göra och äta frukost tillsammans. Sen har han lektid och du vila, regnar det får han göra nånting tyst (be pappan köpa ett par bra hörlurar till honom om han inte redan har) eller gå hem till en kompis. Det viktiga här är att ni tillsammans kommer fram till lösningar.

Be pappan köpa hem bra och enkla mellanmål som tioåringen själv har valt och kan fixa till. Om disken inte stoppas in i diskmaskinen låter du den stå, den får pappan ta hand om. Men introducera långsamt olika hushållsgöromål när du har ork.

Det finns tusen exempel på hur det kan gå till men målet är att du sladdar dig en kompis som blir en glad och hjälpsam storebror.

Jag tar till mig av dina tips. Stort tack!! :) 
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Extramamma) skrev 2020-06-19 01:03:02 följande:

Stackars barn.

Det kommer aldrig bli ni ellerhur? Som en helhet och familj?

Ditt barn kommer alltid gå före, ellerhur?

Skicka ungen till mamman, det är bara synd om barnet.

Nu kommer det ju vara 10 års skillnad mellan barnen så det är oklart hur tydligt ett ev. särbehandlande skulle vara, men givetvis kommer mitt barn gå före mycket. Men inte så att bonus kommer lida av det annat än att bonus inte kommer kunna få 100% uppmärksamhet längre, vilket bonus har i dagsläget, utan såklart behöva anpassa sig till den nya familjekonstellationen. 

Mamman vill inte ha barnet mer än hon har och har aldrig velat det, så att "skicka" barnet till henne är det någon ingen av oss inblandade som varken kan eller vill.
  • Anonym (Bonusmamman)
    tobiq skrev 2020-06-19 19:26:49 följande:
    Fast ett barn ?följer inte med på köpet?. Om man väljer att bli tillsammans med någon som har barn och till och med flytta ihop och skaffa mer barn så får man ju köpa hela paketet.

Finns säkert förhållanden där man kommer överens om märkliga lösningar att bonusförälder inte ska ta något ?föräldraansvar? men uppenbarligen verkar inte TS och hennes man ha haft samma åsikter och syn på detta, trots att det gått många år!

Och även om de varit överens så tycker jag att det är vidrigt att utsätta ett barn för något sådant. De ska bo ihop, dela ett liv tillsammans och ge bonusen ett syskon men TS verkar inte vilja ha något med barnet att göra. Det är barnets hem, och TS är nog oundvikligen den största modersfiguren i hans liv och hon verkar inte vilja ha med honom att göra. Kan bara föreställa mig hur det kan fucka upp ett barns självkänsla.

Största svinet är förstås pappan, som utsätter sitt barn för någon som beter sig såhär!
    Jag undrar verkligen också vad detta paket innebär. Så otroligt lätt att häva ur sig för någon som du, som dessutom inte har en aning om vad det innebär att vara styvförälder.
  • Anonym (Js)

Alltså, vad är det här?

Du har träffat en man med barn och frivilligt valt att ansluta dig till hans familj. När man ansluter sig till ev familj gör man det helt och fullt. Inte på dina villkor, utan på familjens villkor. Passar inte villkoren kan du inte bli en del av familjen: då var det en dålig match - leta vidare.

Men nu har du alltså gått in i den här familjen och då får du ta det ansvar som hör till. Familjer kan se olika ut med en sak har de alla gemensamt:

BARNEN KOMMER FÖRST!

Fy satan så osmakligt att inte vilja veta av ett barn för att man vill ha egentid. Har man det behovet kan man givetvis inte ge sig in i en familj där det finns barn.

Nu har du inte barn själv än så viss ignorans får man väl förvänta sig. Men att pappan går med på dina dumheter är för mig ofattbart. Jag antar att han inte vet om dina planer på att ignorera och svälta hans barn? Jag skulle aldrig i livet kunna älska en människa som behandlar mitt barn på det sättet. Du skadar hans barn - förstår du inte det? Att få ett barn att känna sig oönskad på det sättet är oförsvarbart.

Är du helt apatisk? Har du någon sorts diagnos som gör att du har svårt för empati? Hatar du din sambo?

Även om jag avskydde en människa skulle jag inte behandla personerns barn på det sättet du planerar.

En 10-åring behöver omsorg, bra mat, närhet och social stimulering. Nu tar du ditt jäkla ansvar och ger det till barnet! Barnet har du valt när du valde att flytta ihop med pappan. Du kan inte välja bort det för att det blev jobbigt.

Och att sätta barnet i statligt betald fritids för att du ska kunna... ja vad? Göra fotbad och äta folsyra? Nä skärp dig och ge familjen DU VALT den kärlek och respekt som hör familjelivet till.

• Anonym (Bonusmamman)

Tyvärr är det så, helt omöjligt att göra rätt. När jag påpekar detta faktum och ifrågasätter min mans bristande kravställan på barnets mamma så får jag alltid höra "men det är dig jag lever med". Jamen visst är det så, men det är ju henne han skaffat barnet med.. Samtidigt som jag även, enligt honom, letar fel hos mamman trots att jag bara påpekar ren och skär fakta. Hennes märkliga val och ageranden skulle ta mer plats att skriva ner än alla Sagan om ringen-böckerna tillsammans. Men jag, som funnits där för barnet i ur och skur längre än vad barnet själv kan minnas, lyckas alltid bli den elaka styvmodern oavsett vad. Bitter? Ja.

Miss Skywalker skrev 2020-06-20 14:36:03 följande:

Som vanligt ställs det högre krav på en bonusmamma än bioföräldrarna. De får vara barnfria eller prioritera jobbet men nåde ?den elaka styvmamman? om hon så mycket som vågar knysta om sina behov..

• Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (......) skrev 2020-06-20 21:18:23 följande:
    Men vadåå komma undan?? TS har inte skrivit nåt om varför hon är frånvarande, vi vet inget om mamman eller vad som är sant.
    Men jag tycker det är fruktansvärt om du frågar mig. En mamma som endast har sitt barn varannan helg, hur kan det kännas bra i hjärtat?
    Jag vill ha mina barn hos mig varje dag, som de flesta normala föräldrar. Finns inga ursäkter för föräldrar som skiter i sina barn..

Situationen verkar ju dock vara olöslig eftersom det tydligen alltid varit så, enligt TS. Vad hjälper det att hacka på mamman i en anonym tråd?
    Det är barnperspektivet som borde väga tyngre än vuxna som träter.  
    Att en förälder är värdelös är aldrig barnet fel, och själv vill jag tro att jag kunnat ge så pass av mig själv så att barnet ska kunna få en hyfsad uppväxt ändå, att få känna sig hemma och sedd i sitt eget hus (extra viktigt och med kommande syskon också).

Barnet är dessutom 10 år, inget småbarn som inte klarar av basala saker..
    Att då kunna laga en liten större portion så att barnet slipper gå hungrigt, prata med barnet mm hade jag kunnat göra vilket roll barnet än hade, om de andra vuxna väljer att inte ta ansvar.
    Uppdelningen att mamman inte har barnet mer än såhär har varit sedan barnet var sedan de separerade då barnet var typ 1-2 år. Och hur ansvarsfördelningen såg ut under tiden de hade en relation vet jag inte, men kan bara spekulera i.

Det finns inget missbruk, psykisk ohälsa eller dylikt hos mamman utan det är mammans lathet, bekvämlighet och egen vilja som föranlett denna uppdelning. Det låter som jag raljerar men det är så - det finns absolut inga praktiska eller sociala hinder för mamman att ta mer ansvar. Boende i samma stad, har jobb, är vårdnadshavare osv. Men såklart man undrar hur tusan hon tänkt och tänker och vad som egentligen är snett i hennes huvud med tanke på hennes ointresse för sitt eget barn.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Js) skrev 2020-06-22 00:44:47 följande:

Alltså, vad är det här?

Du har träffat en man med barn och frivilligt valt att ansluta dig till hans familj. När man ansluter sig till ev familj gör man det helt och fullt. Inte på dina villkor, utan på familjens villkor. Passar inte villkoren kan du inte bli en del av familjen: då var det en dålig match - leta vidare.

Men nu har du alltså gått in i den här familjen och då får du ta det ansvar som hör till. Familjer kan se olika ut med en sak har de alla gemensamt:

BARNEN KOMMER FÖRST!

Fy satan så osmakligt att inte vilja veta av ett barn för att man vill ha egentid. Har man det behovet kan man givetvis inte ge sig in i en familj där det finns barn.

Nu har du inte barn själv än så viss ignorans får man väl förvänta sig. Men att pappan går med på dina dumheter är för mig ofattbart. Jag antar att han inte vet om dina planer på att ignorera och svälta hans barn? Jag skulle aldrig i livet kunna älska en människa som behandlar mitt barn på det sättet. Du skadar hans barn - förstår du inte det? Att få ett barn att känna sig oönskad på det sättet är oförsvarbart.

Är du helt apatisk? Har du någon sorts diagnos som gör att du har svårt för empati? Hatar du din sambo?

Även om jag avskydde en människa skulle jag inte behandla personerns barn på det sättet du planerar.

En 10-åring behöver omsorg, bra mat, närhet och social stimulering. Nu tar du ditt jäkla ansvar och ger det till barnet! Barnet har du valt när du valde att flytta ihop med pappan. Du kan inte välja bort det för att det blev jobbigt.

Och att sätta barnet i statligt betald fritids för att du ska kunna... ja vad? Göra fotbad och äta folsyra? Nä skärp dig och ge familjen DU VALT den kärlek och respekt som hör familjelivet till.

Varför ska ts ta det ansvaret istället för barnets pappa? Valde inte pappan barnet när han valde att skaffa det?
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus