• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (eee)
    Ester69 skrev 2020-06-20 20:55:48 följande:
    Det får su gärna tycka, tror dock inte att alla håller med dig. Men i denna tråd undrar jag fortfarande varför ts får så mycket skit medan den biologiska mamman inte ifrågasätts alls. Fast det är ju ganska vanligt att biomamman kommer undan med allt.
    För att tråden inte alls handlar om mamman? Den handlar om vad som sker i hushållet hos TS och hennes man.
    Att dra in mamman i detta är faktiskt totalt irrelevant i sammanhanget. Man kan tycka och undra varför hon inte har sitt barn mer men det finns faktiskt lägen där det tyvärr inte fungerar. Detta är uppenbarligen en sån situation. Därför är det irrelevant att diskutera hur föräldrarna har fördelat tiden mellan sig.

Det här handlar om en pappa som tagit beslut över huvudet på den han lever tillsammans med, den han förhoppningsvis älskar - men tydligen tror han att hans ord är lag i deras familj. Allt krångel här beror i huvudsak på pappans agerande. 
  • Ess
    tobiq skrev 2020-06-20 20:26:32 följande:
    Nä, man är inte lika ansvarig som föräldern. Men man är skyldig barnet att bete sig som en vuxen och att göra sitt bästa i situationen när man VÄLJER att bo ihop!

Är glad över att du tagit sitt förnuft till fånga och inte lever i en bonusfamilj längre.
    Jag tycker ts ska ta mannen på orden och strunta i ungen som enligt honom kan klara sig själv. Varje gång hen kommer och frågar eller tjatar om något så får hen ringa pappan. Gissar att det tar en enda dag innan pappan tröttnar på att bli störd på jobbet stup i kvarten och sätter hen på fritids istället.
  • Ess
    tobiq skrev 2020-06-20 20:29:06 följande:
    Men det är väl inte BONUSBARNETS fel att pappan är en rövhatt? Har man inte samma syn på hur ansvaret i familjen ska fördelas så kanske man inte ska vara tillsammans? Pappan vill uppenbarligen att hon ska vara mamma till båda barnen och så lär det ju inte bli. Varför stannar man kvar då efter flera år som sammanboende?
    Konstigt att han fortsätter försöka få henne att ta över hans ansvar när hon varit tydlig från början att hon inte vill det.
    Klarar han inte själv av ansvaret så får han kontakta mamman och så får de lösa umgänget tillsammans på annat vis.
  • Ess
    tobiq skrev 2020-06-20 20:47:47 följande:
    Fast TS har skrivit tydligt att det har ?gnisslat? i fråga om vilket ansvar han förväntar att hon ska ta över bonusen sen start. Så det är knappast en blixt från klar himmel, haha.
    Ha ha, konstigt att han inte fattat vinken i så fall. Känns inte som om alla hästarna är på plats i kanoten hos honom....
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-20 20:31:51 följande:

Jag skulle tippa att killen styrs av sitt ego. Att först anse att sonen inte behöver vara på fritids och för sig själv tänka (och glömma att han borde resonera med sin fru också) att hon är ju ändå hemma. Han kommer inte gå tillbaka till fritids och säga att han tänkt fel, jag tror det handlar om egot, både inför fritids och inför sin son som han redan lovat att få va hemma.

Man kan göra misstag men det viktiga är att han i framtiden inte glömmer att resonera med den det berör. Det är inte bra om han dels styrs av dåligt samvete inför pojken, oro om utanförskap när de skaffar gemensamt barn OCH förminskar hennes åsikter och behov på samma gång. Han kan inte inbilla sig att det skapar bra relationer.

Du tror och tippar, svart bälte i spekulationer.
  • Anonym (Ja)
    Ess skrev 2020-06-20 22:51:19 följande:

Jag tycker ts ska ta mannen på orden och strunta i ungen som enligt honom kan klara sig själv. Varje gång hen kommer och frågar eller tjatar om något så får hen ringa pappan. Gissar att det tar en enda dag innan pappan tröttnar på att bli störd på jobbet stup i kvarten och sätter hen på fritids istället.

Jag tror inte barnet ringer stup i kvarten. Barnet är ju 10 år. Det är väl lite mat hen behöver vid lunch, mellanmål fixar säkert hen själv.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 00:06:32 följande:

Jag tror inte barnet ringer stup i kvarten. Barnet är ju 10 år. Det är väl lite mat hen behöver vid lunch, mellanmål fixar säkert hen själv.

Hahaha, svart bälte i gissningar.

Ska du nte leta upp en tråd om att föda barn och berätta att din mamma födde barn så du vet.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 02:01:25 följande:

Hahaha, svart bälte i gissningar.

Ska du nte leta upp en tråd om att föda barn och berätta att din mamma födde barn så du vet.

Nej, varför skulle jag göra det?
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 02:17:34 följande:

Nej, varför skulle jag göra det?

Det skulle gå hand i hand med att du har åsikter baserat på att du har en styvpappa.

Du har alltså självinsikt nog att förstå det ena men inte det andra.
  • Siden
    tobiq skrev 2020-06-20 20:29:06 följande:

Men det är väl inte BONUSBARNETS fel att pappan är en rövhatt? Har man inte samma syn på hur ansvaret i familjen ska fördelas så kanske man inte ska vara tillsammans? Pappan vill uppenbarligen att hon ska vara mamma till båda barnen och så lär det ju inte bli. Varför stannar man kvar då efter flera år som sammanboende?

Du verkar missa att saker och ting utvecklas i bonusfamiljen. Saker som inte var så stora problem i början kan bli ett problem efter några år. Att Ts inte tog något föräldraansvar kan haft funkat de första åren, men nu när hon är gravid vill pappan plötsligt att hon ska steppa upp och bli förälder till hans barn också. Och hon sparkar bakut. Det kan vara första året som pappan håller sin son hemma från fritids och alltså första året som detta blir ett problem för Ts. Låter rimligt eftersom pojken är i precis den åldern, tio år. Det är liks svårt att förutsäga vad som ska dyka upp för Ts som det var för hennes kille när han både inledde ett förhållande och skaffade ett barn med sitt ex.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus