• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 12:02:15 följande:

Det var (ja) som ansåg att hon inte lär sig nåt. Det får stå för henne. Lika väl som mantrat om "stackars barn" upprepas om och om igen kan jag upprepa mitt mantra om strukturella problem och den speciella dynamik som har en tendens att uppstå i styvfamiljen och som ännu inte har satt sig lika hårt i "stackars-barn"-ivrarnas sinne som den om den elaka, bittra, känslokalla kvinnan.

Omgivningens attityd spelar också en roll för den dynamik som uppstår i styvfamiljen. Hade kunskapen varit mer spridd hade det inte varit lika lätt att rida på föreställningen om elaka styvmodern och för män att påstå att man hatar deras barn.

Allt hänger ihop.

Du skrev att du hade lärt dig massor, men du ljög alltså?

Du har ju i alla fall inte kunnat visa upp några nya lärdomar sedan ditt första inlägg, så det verkar som om (ja):s tes gäller er båda.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-21 12:45:30 följande:

Du skrev att du hade lärt dig massor, men du ljög alltså?

Du har ju i alla fall inte kunnat visa upp några nya lärdomar sedan ditt första inlägg, så det verkar som om (ja):s tes gäller er båda.

Lärdomarna har jag fått av att diskuteta med andra, i såna här trådar. Nicket (ja) anser inte att hon lär sig något av såna här trådar.

Jag har lärt mig genom att diskutera i såna här trådar, sett att vi är många som har liknande erfarenheter och att vi har kunnat ha utbyte av det. Lärt mig att det finns folk som av någon anledning blir provocerade, som gärna vill gå in och tjafsa, gnälla ut om "bittra kvinnor" och dylikt.

Det var (ja) som sa att hon inte lär sig något av såna här trådar, att det enbart handlar om att tjafsa och det får stå för henne.
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 13:38:21 följande:

Lärdomarna har jag fått av att diskuteta med andra, i såna här trådar. Nicket (ja) anser inte att hon lär sig något av såna här trådar.

Jag har lärt mig genom att diskutera i såna här trådar, sett att vi är många som har liknande erfarenheter och att vi har kunnat ha utbyte av det. Lärt mig att det finns folk som av någon anledning blir provocerade, som gärna vill gå in och tjafsa, gnälla ut om "bittra kvinnor" och dylikt.

Det var (ja) som sa att hon inte lär sig något av såna här trådar, att det enbart handlar om att tjafsa och det får stå för henne.

Ok, så det är bara i den här tråden du inte lärt dig något utan fortsätter att ensidigt hålla på dina åsikter?

Det du här beskriver att du lärt dig i andra liknande trådar är att det finns de som tycker som du och de som inte gör det. Det är väldigt basala lärdomar, lite sorgligt grunda faktiskt. Du tycks ju inte ha lärt dig se och försöka ta in och förstå någon annans erfarenheter och ståndpunkter, utan bara sökt bekräftelse av likasinnade på att du tycker rätt. Alla som inte tycker som du avfärdar du som att de är bittra och tjafsar. Det säger väldigt mycket om din vilja/möjlighet att ta in och lära dig av andras erfarenheter.

Alltså har (ja) rätt i att ni inte lär er av varandra och att det inte är någon idé för hen att argumentera med dig. Du visar i dina inlägg att du inte har förmåga att se utanför din begränsade lilla box utan bara söker bekräftelse hos andra som sitter i likadana boxar
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-21 14:11:09 följande:

Ok, så det är bara i den här tråden du inte lärt dig något utan fortsätter att ensidigt hålla på dina åsikter?

Det du här beskriver att du lärt dig i andra liknande trådar är att det finns de som tycker som du och de som inte gör det. Det är väldigt basala lärdomar, lite sorgligt grunda faktiskt. Du tycks ju inte ha lärt dig se och försöka ta in och förstå någon annans erfarenheter och ståndpunkter, utan bara sökt bekräftelse av likasinnade på att du tycker rätt. Alla som inte tycker som du avfärdar du som att de är bittra och tjafsar. Det säger väldigt mycket om din vilja/möjlighet att ta in och lära dig av andras erfarenheter.

Alltså har (ja) rätt i att ni inte lär er av varandra och att det inte är någon idé för hen att argumentera med dig. Du visar i dina inlägg att du inte har förmåga att se utanför din begränsade lilla box utan bara söker bekräftelse hos andra som sitter i likadana boxar

Jo, jag har lärt mig att det finns såna som du som inte orkar ta till er. Det är väl nån oförmåga, vad den nu beror på. Lättare att hålla fast vid gamla föreställningar, tar lång tid för er att tänka utanför boxen, som du säger. Att lyssna på de som faktiskt har erfarenhet verkar inte ligga för er. Jag drog en parallell till att det är som att gå in i trådar och hävda att man vet hur det är att föda barn baserat på att ens mamma ju faktiskt har fött ett friskt barn. Men ändå envisas dessa personer att gå in och "ge råd" och vissa passar på att skamma kvinnan som ber om hjälp också.

Ditt råd var att mannen får se till att stanna hemma? Ja, du skammade ju henne inte i alla fall. Det var ju bra att du visar att han borde ta sitt ansvar.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-21 14:11:09 följande:

Det som du säger är ju inte direkt nåt nytt, du upprepar samma saker som redan har sagts, även om du själv kanske tror att du kom på det själv, era föreställningar om att vi andra bara håller med varandra, hittat någon som tycker lika. Men varför skulle du ha lagt någon större tankeverksamhet vid det? Det är ju rätt naturligt, den som inte har samma erfarenhet har inte behov av att lösa problemet.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 15:18:49 följande:

Det som du säger är ju inte direkt nåt nytt, du upprepar samma saker som redan har sagts, även om du själv kanske tror att du kom på det själv, era föreställningar om att vi andra bara håller med varandra, hittat någon som tycker lika. Men varför skulle du ha lagt någon större tankeverksamhet vid det? Det är ju rätt naturligt, den som inte har samma erfarenhet har inte behov av att lösa problemet.

Det lasse säger är att du inte lärt dig något nytt och du säger att det inte är något nytt. Grattis, jag antar att ni är överens.
  • Ess
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 12:33:11 följande:
    Eller hur. Det blir betydligt bättre stämning av att han faktiskt frågar först och inte tar för givet. Upplever man att det inte är så lätt som han tycker att det borde vara så blir stämningen betydligt bättre av att han visar empati. Det tär enormt på energin att tryckas ned som barnhatare och dålig mamma.
    Ja visst frågar han först så är det ok. Även om jag blev irriterad på hans ungar när vi var själva, så var det ändå hans ansvar. 
    Men handen på hjärtat, den ena var mer självgående och det funkade bättre med hen. Efter ett par dagar så flöt det på med hen, och vi behandlade varann som de vuxna/nästan vuxna vi var. När hen frågade om något så fanns det ingen anledning för mig att säga nej, iom det flöt på och hen hade en plan för hur det skulle funka med tex bussen, så var det heller inga problem utan att jag ställde upp om något sket sig. 
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 16:26:07 följande:

Det lasse säger är att du inte lärt dig något nytt och du säger att det inte är något nytt. Grattis, jag antar att ni är överens.

Hahaha! Ja, du har rätt i att jag får vara får vara enig med (Kari) där.

Det är ju dock stor humor att hen säger till dig att du inte lärt dig något men att hen lärt sig massor(!!!) när hen uppenbarligen inte på något sätt är mottaglig för att lyssna in andras erfarenheter och försöka se från andra perspektiv.

Nåja, jag försökte hjälpa hen att se hur dumt det var att skriva som hen gjorde till dig, men det fanns inget som helst intresse av att vidga några vyer där.

Kul att du åtminstone fattade vad jag menade!
  • Anonym (tumme ner)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-21 12:01:30 följande:

Det är därför sånt måste redas ut innan man flyttar ihop.

Allt är dock inte statiskt. Saker händer... både med en själv som människa och barnen ändras. För att man talade igenom en sån här grej när man bestämde sig för att flytta ihop betyder det inte att det kommer funka senare. Att leva i en bonusfamilj ÄR verkligen nåt annat än att leva i en kärnfamilj. Har man aldrig varit i närheten av att leva i en bonusfamilj ÄR det nog svårt att förstå känslor, dynamik mm.
  • tobiq
    Anonym (Pia) skrev 2020-06-21 09:21:08 följande:

Det som genomsyrar nästan alla dessa diskussioner om bonusbarn är att det nya föräldraparet inte pratar med varandra och förstår att de lever i en familj. Man kan inte bara säga som bonusförälder att jag har inget ansvar jag behöver inte bry mig och den biologiska föräldern kan inte bara bestämma saker ang barnet. Om ni pratar med varandra som i en kärnfamilj så löser ni mycket problem och sammarbetar med varandra så blir familjelivet enklare. Sen måste jag bara säga att som bonusförälder så måste man förstå att man inte kan få fullt fokus och att vila inte alltid står högst upp på listan så är det att leva i en familj. Förväntar man sig sådant ska man nog överväga att inte gå in i ett förhållande med någon som redan har familj.

Men tack! Oavsett blodsband så är det vuxna och barn som lever ihop och för MIG är det helt naturligt att man då agerar som just vuxna. Hur man kan bo tillsammans med ett barn på heltid och tänka att man inte har något vuxenansvar, så märkligt. Det är väl en sak att inte vilja gå med barnet på läkarbesök och utvecklingssamtal och dyl, men att sparka bakut för att man förväntas att laga lite extra lunch eller samtala med ett barn man BOR MED PÅ HELTID. Jättekonstigt...
    Moa-08 Svea-10
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus