Inlägg från: Anonym (Lasse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lasse)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

TS, föreslå din man att han undersöker om han kan ta ledigt från jobbet nu och jobba senare i sommar när hans barn är hos sin mamma.

• Anonym (Lasse)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 09:47:46 följande:

Jag har lärt mig massor. Du har inte lärt dig nåt. Det är också fascinerande hur så många provoceras och av vad. Är bonoskvinnan den sista kvinnan som finns kvar där man fortfarande anser att hon ska skylla sig själv och att allt ansvar för alla problem, om inte beror på henne, men skit samma, hon måste sopa upp efter de andra.

Vi har nyligen haft metoo som gjort att vi förstår att str

Vaf ukturer styr. Hur länge fick de kvinnorna skylla sig själva innan skulden och ansvaret lades där det hör hemma? Hur länge blev de tystade? Även av andra kvinnor. Ingen rök utan eld, inte ens fel att två träter, osv. Hon fick säkert jobbet sängvägen.

Jag har lärt mig hur strukteren i styvfamiljen ser ut, dynamiken, jag har sett att samma struktur går igen hos många andra. Jag går inte in för att ttjafsa. Jag håller med om att de som bara vill tjafsa kan sluta med det. Tomma ord, samma skit, ingen egen erfarenhet, bara en massa åsikter, allt med "elaka styvmodern" i bakhuvudet, "bittra kvinnor", "svartsjuka otäcka kvinnor". Tänk att det fortfarande är så att man hellre tänker att någon är bitter än att det kanske finns något stt läta sig.

Fortsätt du att tjafsa om du vill, fortsätt att sälla dig till dom som bara vill tjafsa, som går in med den sär tonen om att det bara handlar om bittra kvinnor och fortsätt du att tro att du vet för att du har minsann en styvpappa.

Om du lärt dig saker i den här tråden, medan du anser att anonym (ja) inte gjort det, hur kommer det sig att det inte blir några nya nyanser i dina inlägg utan du fortsätter att rapa samma åsikter om och om igen?

OM du lärt dig något här kanske du nu skall försöka omsätta dina lärdomar i praktiker istället för att bara upprepa dig som en papegoja. Annars vore det du klädsamt om du istället erkände att anomym (ja) hade rätt och ni båda är fast i era respektive åsiktsfåror. Just nu bevisar du bara hens tes genom att skriva som du gör.
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 12:02:15 följande:

Det var (ja) som ansåg att hon inte lär sig nåt. Det får stå för henne. Lika väl som mantrat om "stackars barn" upprepas om och om igen kan jag upprepa mitt mantra om strukturella problem och den speciella dynamik som har en tendens att uppstå i styvfamiljen och som ännu inte har satt sig lika hårt i "stackars-barn"-ivrarnas sinne som den om den elaka, bittra, känslokalla kvinnan.

Omgivningens attityd spelar också en roll för den dynamik som uppstår i styvfamiljen. Hade kunskapen varit mer spridd hade det inte varit lika lätt att rida på föreställningen om elaka styvmodern och för män att påstå att man hatar deras barn.

Allt hänger ihop.

Du skrev att du hade lärt dig massor, men du ljög alltså?

Du har ju i alla fall inte kunnat visa upp några nya lärdomar sedan ditt första inlägg, så det verkar som om (ja):s tes gäller er båda.
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 13:38:21 följande:

Lärdomarna har jag fått av att diskuteta med andra, i såna här trådar. Nicket (ja) anser inte att hon lär sig något av såna här trådar.

Jag har lärt mig genom att diskutera i såna här trådar, sett att vi är många som har liknande erfarenheter och att vi har kunnat ha utbyte av det. Lärt mig att det finns folk som av någon anledning blir provocerade, som gärna vill gå in och tjafsa, gnälla ut om "bittra kvinnor" och dylikt.

Det var (ja) som sa att hon inte lär sig något av såna här trådar, att det enbart handlar om att tjafsa och det får stå för henne.

Ok, så det är bara i den här tråden du inte lärt dig något utan fortsätter att ensidigt hålla på dina åsikter?

Det du här beskriver att du lärt dig i andra liknande trådar är att det finns de som tycker som du och de som inte gör det. Det är väldigt basala lärdomar, lite sorgligt grunda faktiskt. Du tycks ju inte ha lärt dig se och försöka ta in och förstå någon annans erfarenheter och ståndpunkter, utan bara sökt bekräftelse av likasinnade på att du tycker rätt. Alla som inte tycker som du avfärdar du som att de är bittra och tjafsar. Det säger väldigt mycket om din vilja/möjlighet att ta in och lära dig av andras erfarenheter.

Alltså har (ja) rätt i att ni inte lär er av varandra och att det inte är någon idé för hen att argumentera med dig. Du visar i dina inlägg att du inte har förmåga att se utanför din begränsade lilla box utan bara söker bekräftelse hos andra som sitter i likadana boxar
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 16:26:07 följande:

Det lasse säger är att du inte lärt dig något nytt och du säger att det inte är något nytt. Grattis, jag antar att ni är överens.

Hahaha! Ja, du har rätt i att jag får vara får vara enig med (Kari) där.

Det är ju dock stor humor att hen säger till dig att du inte lärt dig något men att hen lärt sig massor(!!!) när hen uppenbarligen inte på något sätt är mottaglig för att lyssna in andras erfarenheter och försöka se från andra perspektiv.

Nåja, jag försökte hjälpa hen att se hur dumt det var att skriva som hen gjorde till dig, men det fanns inget som helst intresse av att vidga några vyer där.

Kul att du åtminstone fattade vad jag menade!
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-22 09:57:28 följande:

Tänk att det alltid ska smyga sig in ett "hur har detta kunnat undgå henne i alla år! Hur kan man till och med skaffa barn när han är en sån uppenbar idiot?!" Varifrån kommer ni som alltid ska smyga in denna skuld att lägga i knät på dessa kvinnor? 

Ja, jag vet ju att du inte har något egen erfarenhet och du kollar väl in i såna här trådar för att få känna att du är ju i alla fall lite bättre. Kanske lever du med en idiotkarl du också men han är åtminstone inte en lika stor idiot som den här idioten. Eller var beror dessa skammanden på. Läste en intressant artikel precis igår faktiskt, om varför det är så många som skammar på nätet. Just nu är det populärt att skamma folk som sitter på uteserveringar och liknande. Att skamma kvinnor som får problem när de väntar sitt första barn med en man som redan har barn sen tidigare är dock inget nytt. Ni dyker upp lite då och då. 

Sen gömmer ni er gärna bakom att ni "bara tänker på barnets bästa". 

Det finns redan några i den här tråden som har försökt att ge förklaringar till varför de här problemen uppstår just när man har blivit gravid och när ett barn är på väg. Det har även om och om igen diskuterats att problem kan man ha dessförinnan men att de inte står i proportion till att lämna och att det inte finns någon anledning att tro att de inte går att lösa. Men, som många redan har försökt att förklara, när ett barn är på väg så brukar nya problem dyka upp och många saker ställs på sin spets. 

Men för all del. Fortsätt du att ställa frågor som andra redan har försökt att besvara. 

Fast just i TS fall skriver hon ju att det här inte är något nytt. Hon har levt med mannen och hans barn större delen av 10-åringens liv och det här är inte den första konflikten de har om hur stort ansvar hon skall behöva ta. Redan tidigt i tråden skriver TS att just detta med hennes roll till hans barn har gnisslat mellan dem från dag ett.

Eftersom han alltid hanterat frågan på samma sätt är det ju lite dumt att tro att allt genom ett trollslag skulle ändra sig, och då kan det nog för många (som inte som du alltid anser att styvföräldrar bara är offer) ses som rätt obetänksamt att binda sig ännu mer till den mannen. Att, som du försöker, försöka framställa TS som en bortkollrad och lurad liten viol faller på hennes egna inlägg. Jämför tex med nicken sextiotalist och ess, de beskriver att de var tydliga med sina partners om vilken roll de var beredda att ta och deras partners accepterade det. Då funkar förhållandena. Men att tro att någon som TS man skulle förändra sig nu, när han inte lyssnat under alla år som de varit ihop, är något helt annat än vad de beskriver fungerade i deras förhållanden. Därför är det heller inte så applicerbart på TS situation att tro att hon nu kommer att få till en förändring genom att göra som dom -hon har ju inte lyckats på alla år de varit ihop.

Visst finns det, som du skriver, män (och kvinnor) som ändrar sitt beteende när de anser att de har sin partner fast genom ex.vis ett gemensamt barn. Men TS man har ju varit lika usel på att ansvara för sitt barn rakt igenom deras förhållande, enligt vad TS skriver.

Kanske var det så med barnets mamma också, att han försökte binda henne till sig genom ett barn och att hon egentligen inte var så intresserad av föräldraskap. Oavsett vilket är det ju skitdåligt av både honom och mamman att inte vilja ta ansvar för sin unge, men att hävda att TS gått in i det här omedveten om riskerna är ju bara dumt. TS visst vilket praktarsel hon var ihop med, han har visat det genom hela deras förhållande genom att inte lyssna på henne. Nu har hon fått ytterligare ett bevis på att hon fallit för fel man.
  • Anonym (Lasse)
    Siden skrev 2020-06-22 11:06:26 följande:

Du läser verkligen in hela Ts liv och förhållande och familjebildning från en enda trådstart. Du får nog bara en liten bråkdel av Ts liv i denna tråd misstänker jag,

Hahaha, vilket otroligt löjligt inlägg! Du gör ju själv dina tolkningar ur lika mycket information (om du nu inte känner TS personligen), så vad skulle ge dina tolkningar större legitimitet?

Sedan är det ju så att jag inte bara läst trådstarten utan TS övriga inlägg också -ett litet tips till dig att också göra, så kanske du får fler vinklar och kan komma med mer initierade råd.
  • Anonym (Lasse)
    sextiotalist skrev 2020-06-25 06:37:33 följande:

Vid de tillfällen där det lyckats är det till 90% beroende på att det finns en förälder som tar ansvar över att det ska fungera.

Jag lever i en sådan familj och jag har inte tagit något föräldraansvar över hans barn. Jag har plockat russinen ur kakan.

Sambon har inte kört över mig

Han skulle aldrig sätta mig i den situationen som ts har hamnat i.

Precis, det funkar om man är överens !

Men hur hade du resonerat om du istället varit i TS situation? Om du från dag ett sagt att du inte ville ta ansvar för din mans barn utan att du förväntat dig att han ansvarar för barnet medans du vill vara en bonus/extravuxen för barnet och din mannen ändå -gång på gång- struntat i vad du sagt och lämpat över ansvaret på dig.

- Hade du stannat kvar i flera år utan en ändring i situationen och sedan skaffat barn med honom, trots att du inte sett någon vilja till förändring hos din man?
  • Anonym (Lasse)
    sextiotalist skrev 2020-06-25 08:06:44 följande:

Jag hade nog valt att bli särbo.

Och funderat på om jag ville ha en relation med en man som inte respekterar mig.

Och det är väl just där du skiljer dig från TS -att du hade varit beredd att bryta om det aldrig blev någon förändring, istället för att bara köra på och bli ännu mer insyltad med en partner som inte lyssnar på en.

Det låter som att du värdesätter ditt eget mående högre än att till vilket pris som helst vara i en relation som inte fungerar.
  • Anonym (Lasse)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 08:58:27 följande:

Nu är iofs TS redan höggravid så särbo är kanske inte det första man tänker på trots slitningar i relationen. 

Det minst smärtsamma är kanske ändå att gilla läget och skava vidare.  

TS skriver att hon har levt med mannen större delen av det tioåriga barnets liv och frågan om hur mycket ansvar TS skall ta för hans barn har varit något som gnisslat sedan dag ett.

Om en så viktig fråga aldrig blir löst dem emellan skulle det nog ha varit klokt att, som sextiotalist skriver, ha valt att leva särbo eller avsluta relationen.

Ett mycket klokare val i mina ögon än att insylta sig ännu mer genom att skaffa gemensamma barn med karln.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus