• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • tobiq
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-21 10:02:34 följande:

Undrar om det är jag som är trög eller om du verkligen tycker att det är mer märkligt att en styvförälder inte vill ha med ungen att göra, än ungens egna föräldrar...

Skrev fel! Givetvis menar jag BIOFÖRÄLDER! Bra att du uppmärksammade, blir lite konstigt annars!
    Moa-08 Svea-10
  • Anonym (......)
    tobiq skrev 2020-06-21 19:46:12 följande:
    Men tack! Oavsett blodsband så är det vuxna och barn som lever ihop och för MIG är det helt naturligt att man då agerar som just vuxna. Hur man kan bo tillsammans med ett barn på heltid och tänka att man inte har något vuxenansvar, så märkligt. Det är väl en sak att inte vilja gå med barnet på läkarbesök och utvecklingssamtal och dyl, men att sparka bakut för att man förväntas att laga lite extra lunch eller samtala med ett barn man BOR MED PÅ HELTID. Jättekonstigt...

Håller helt med dig! Vad är det för sk. familj man tror man ska ha om man inte ens klarar av att ge ett barn som BOR där lite mat.

Ok jag kan köpa att pappor lätt lämpar över ansvar till närmaste kvinna, men det är ju inte på något sätt barnets fel.
    Och nej ibland "klickar" det inte alls och pappan är frånvarande, men då kanske man bör söka sig vidare ist för att gnälla i åratal..

Det finns mängder av bonusföräldrar ute i världen som adopterat sina bonusbarn och familjer där man INTE gör skillnad på ditt och mitt barn, eller vem som måste bre en jävla macka...
    Patetiskt.

• Anonym (Ja)
    Anonym (......) skrev 2020-06-21 20:13:00 följande:

Håller helt med dig! Vad är det för sk. familj man tror man ska ha om man inte ens klarar av att ge ett barn som BOR där lite mat.

Ok jag kan köpa att pappor lätt lämpar över ansvar till närmaste kvinna, men det är ju inte på något sätt barnets fel.

Och nej ibland "klickar" det inte alls och pappan är frånvarande, men då kanske man bör söka sig vidare ist för att gnälla i åratal..

Det finns mängder av bonusföräldrar ute i världen som adopterat sina bonusbarn och familjer där man INTE gör skillnad på ditt och mitt barn, eller vem som måste bre en jävla macka...

Patetiskt.

Japp, jag är adopterad i vuxen ålder av min styvfar.
  • Anonym (......)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 20:19:40 följande:
    Japp, jag är adopterad i vuxen ålder av min styvfar.

Va härligt! Tycker jag läser så många fina historier jämt där en bonusföräldrar helhjärtat gått in och gett en famn/trygghet till barn som saknat en förälder, vilket gett ringar på vattnet i form av stora glada familjer.

Lite chockad sen när man går in här och alltid möts av en enorma bitterhet som verkar dominera bonustrådar, att man inte ens vill försöka bli en fungerande familj liksom.

Det är barnet som ALDRIG kan/får välja familj, utan de vuxna som hoppar in frivilligt i dessa konstellationer - och ändå är det så förbannat mycket gnäll och ovilja att göra nåt bra av det...

• Anonym (Ja)
    Anonym (......) skrev 2020-06-21 20:33:42 följande:

Va härligt! Tycker jag läser så många fina historier jämt där en bonusföräldrar helhjärtat gått in och gett en famn/trygghet till barn som saknat en förälder, vilket gett ringar på vattnet i form av stora glada familjer.

Lite chockad sen när man går in här och alltid möts av en enorma bitterhet som verkar dominera bonustrådar, att man inte ens vill försöka bli en fungerande familj liksom.

Det är barnet som ALDRIG kan/får välja familj, utan de vuxna som hoppar in frivilligt i dessa konstellationer - och ändå är det så förbannat mycket gnäll och ovilja att göra nåt bra av det...

Samtidigt så är ju den biologiska föräldern rätt knepig som flyttar ihop med en partner som talat om att hen inte är intresserad av barnen och inte kommer vara delaktig i det som rör dem.

Då hade det förblivit samboskap, förmodligen avslut.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 20:49:43 följande:
    Samtidigt så är ju den biologiska föräldern rätt knepig som flyttar ihop med en partner som talat om att hen inte är intresserad av barnen och inte kommer vara delaktig i det som rör dem.

Då hade det förblivit samboskap, förmodligen avslut.
    Är det inte knepigare att biologiska föräldern själv inte verkar intresserad av sitt eget barn?
  • Miss Skywalker
    Anonym (......) skrev 2020-06-21 20:13:00 följande:

Patetiskt.

Rätt arrogant att påstå att ts problem handlar om att ?bre en macka?..
  • Miss Skywalker
    tobiq skrev 2020-06-21 19:46:12 följande:
    Men tack! Oavsett blodsband så är det vuxna och barn som lever ihop och för MIG är det helt naturligt att man då agerar som just vuxna. Hur man kan bo tillsammans med ett barn på heltid och tänka att man inte har något vuxenansvar, så märkligt. Det är väl en sak att inte vilja gå med barnet på läkarbesök och utvecklingssamtal och dyl, men att sparka bakut för att man förväntas att laga lite extra lunch eller samtala med ett barn man BOR MED PÅ HELTID. Jättekonstigt...
    Eller ?laga lite extra lunch?..
  • Wolfie13
    Miss Skywalker skrev 2020-06-21 21:29:30 följande:
    Rätt arrogant att påstå att ts problem handlar om att ?bre en macka?..
    Nä jag förstår faktiskt inte problemet. Jag har en snart sjuåring som både klarar att klä på sig själv, gå på toa, duscha, ta sig ett glas vatten eller en macka.
    Det behövs inte mycket uppassning, mest umgänge och en dialog om dagen.

Sanningen ligger nog närmare att bonus börjar stå lite i vägen för den önskade nya familjen som snart fulländas.
  • Ess
    Wolfie13 skrev 2020-06-21 21:51:56 följande:
    Nä jag förstår faktiskt inte problemet. Jag har en snart sjuåring som både klarar att klä på sig själv, gå på toa, duscha, ta sig ett glas vatten eller en macka.
    Det behövs inte mycket uppassning, mest umgänge och en dialog om dagen.

Sanningen ligger nog närmare att bonus börjar stå lite i vägen för den önskade nya familjen som snart fulländas.
    Då kan du jobba och ditt barn klarar sig helt själv utan att din partner behöver bindas vid hemmet?
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus