• Anonym (Ja)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

LFF skrev 2020-06-18 10:08:49 följande:

Varför ska kvinnor ta ansvar för andras barn bara för att de är kvinnor?

Jag är också skilsmässobarn. Mina föräldrar separerade när jag var 2 år. Min mamma har haft en sambo sen jag var 2,5 år. Mammas sambo har aldrig behövt ta ansvar för mig. Ingen har någonsin krävt av honom att han minsann ska ta ansvar för mig. Jag har två föräldrar som varit kompetenta nog att se till att jag har haft det bra. Han har inte varit "medförälder" för mig. Varför ska han ha varit det?

Sen kan man självklart skapa en vettig relation till sitt bonusbarn ändå som "extravuxen" till barnet (något som inte TS verkar ha intresse av däremot) och inte se bonusbarnet som något "jobbigt bihang" till den biologiska föräldern. Men att som biologisk förälder säga "det är klart att barnet kan vara hemma eftersom du är hemma" och tro att det gynnar relationen mellan särkullsbarnet och den "nya" partnern är helt vansinnigt.

Jag är också skilssmässobarn. Min bonuspappa engagerade sig i mig och mina syskon på egen vilja vilket resulterade i en fantastisk familj där han åtnjuter kärlek från alla barnen.

Vill man inte ha någon fin relation med bonusbarnen så kan man naturligtvis skita i dem som många bittra människor här föreslår. Då får man också den familj man förtjänar.

Det betyder inte att TS man gjort rätt i det aktuella fallet. Men om TS går hemma och hennes man skiter i sin son så kan hon ju välja som ansvarig vuxen göra vad hon kan för att se till att mannen tar ansvar. Han ät ju far till hennes kommande barn och ska bli ansvarig förälder även till denne.

Men nu kanske hon inser vad det är för en man hon skaffat barn med och fått en bild av framtiden.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-18 22:14:55 följande:

Jag tror inte du fattar hur en del föräldrar lutar sig tillbaka i ungefär samma resonemang som du, att ett barn vill man väl alltid ta hand om och om inte jag ser till att olanera min unges dag så att det funkar för samtliga så lär ju hon inte kunna med att säga nej till ett barn. Och just "hon" lär inte säga nej, för vi har ju undemedvetet i många fall en förväntan att just kvinnor ska känna särskild omvårdnad för barn. I det lutar sig många män, många gånger helt omedvetet sig tillbaka i.

Grattis till dig att din styvpappa aldrig hade de förväntningarma på sig utan fick utveckla en relation med dig i den takt och storlek som passade ee nåda. Din mamma tog nog inte för givet att hon bara kunde ställa in fritids för er ungar när han ändå bara gick hemma. Han hade nog fått säga både ja och nej orecis som han själv ville. Och det är bästa sättet att skapa bra relationer så grattis att du hade en så fin mamma som tog det ansvar hon visste att hon hade för er barn.

Vad vet du om min mamma och hennes förväntningar på bonuspappan?

Du sitter och gissar.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-19 08:09:51 följande:

Det är ju bara för dig att gå hem och kolla hur det var för din mamma och din styvfar, om du inte redan har frågat så är det ju mycket som hänt i kulisserna som ofta inte kommer fram till barnen. Det blir bara gissningar för din egen del också. 

Du kan ju gå hem till din mamma och fråga hur många gånger hon bestämde att din styvfar skulle gå med på att göra det som din mamma bestämde. Och om du kan hitta något liknande scenario där din styvfar är gravid och din mamma bestämmer att du och dina syskon ska vara hemma med honom när han vill vila upp sig. Och hur hon svarade honom ifall han sa ifrån, om hon hade svårt att tänka sig in i att han behöver vila och vad det innebär att det är barn hemma. Sen kan du ju fundera på om din relation till din styvfar fortfarande hade varit lika bra.

Jag behöver inte gå hem och fråga min egen mor. Jag vet ju hur det ligger till.

Han var ju arbetslös under krisen i början på 90-talet så där fick han ju ta tag i allt hemma med 4 barn. Samtidigt som han sökte jobb och brottades med ångesten över att att inte veta hur ekonomin ser ut framåt.

Tyvärr, alla bonusföräldrar är inte bittra och egoistiska. Men jag har förstått att ni som är det i stort sett alltid skyller på andra än ser era egna tillkortakommanden.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-19 14:44:56 följande:

Men han var aldrig hemma, gravid med sitt första barn. Ledsen men din fina historia väger inte upp. Du har fortfarande inte svarat på hur han gjorde när din mamma bestämde över huvudet att han skulle orka mer än han gjorde, och när hon sen hånade honom för att han inte gjorde det. Du vet ju själv hur det är att vänta sitt första barn och vilken omställning det är. Jag förstår att du hellre tar till att kalla andra för "bitter" än att se att det kunde vara du. Livet företer sig lättare då.

Du har inte själv varit styvförälder men du går in i en tråd och är kaxig baserad på att du har en styvpappa? Det är som att gå in i en tråd och kaxa sig över att föda barn baserat på att du har två föräldrar som vet.

Ja, du kanske tycker jag kaxar för att jag vet att det går att få en fin bonusfamij med kärleksfull relation till bonusbarnen om man vill och engagerar sig.

Han kan ju omöjligt ha varit hemma gravid då han är man, men hemma, arbetslös med fyra bonusbarn. Då hade familjelivs bonusmammor gått under första dagen och spammat forumet i panik.

Män biter ihop, det är sällan bonuspappor utan egna barn ojjar sig på familjeliv.

Nu är det sill och potatis!

Glad midsommar ni bittra och icke bittra!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-20 20:31:51 följande:

Jag skulle tippa att killen styrs av sitt ego. Att först anse att sonen inte behöver vara på fritids och för sig själv tänka (och glömma att han borde resonera med sin fru också) att hon är ju ändå hemma. Han kommer inte gå tillbaka till fritids och säga att han tänkt fel, jag tror det handlar om egot, både inför fritids och inför sin son som han redan lovat att få va hemma.

Man kan göra misstag men det viktiga är att han i framtiden inte glömmer att resonera med den det berör. Det är inte bra om han dels styrs av dåligt samvete inför pojken, oro om utanförskap när de skaffar gemensamt barn OCH förminskar hennes åsikter och behov på samma gång. Han kan inte inbilla sig att det skapar bra relationer.

Du tror och tippar, svart bälte i spekulationer.
  • Anonym (Ja)
    Ess skrev 2020-06-20 22:51:19 följande:

Jag tycker ts ska ta mannen på orden och strunta i ungen som enligt honom kan klara sig själv. Varje gång hen kommer och frågar eller tjatar om något så får hen ringa pappan. Gissar att det tar en enda dag innan pappan tröttnar på att bli störd på jobbet stup i kvarten och sätter hen på fritids istället.

Jag tror inte barnet ringer stup i kvarten. Barnet är ju 10 år. Det är väl lite mat hen behöver vid lunch, mellanmål fixar säkert hen själv.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 02:01:25 följande:

Hahaha, svart bälte i gissningar.

Ska du nte leta upp en tråd om att föda barn och berätta att din mamma födde barn så du vet.

Nej, varför skulle jag göra det?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 02:33:11 följande:

Det skulle gå hand i hand med att du har åsikter baserat på att du har en styvpappa.

Du har alltså självinsikt nog att förstå det ena men inte det andra.

Du tycker att du har rätt, jag tycker att jag har rätt. Ingen av oss kommer ändra åsikt. Ingen ändrar åsikt i de här trådarna, det är bara en massa tjafs tills ingen orkar längre och tråden dör ut. Ingen har lärt sig något. Det enda man lyckats med är att locka fram folks sämsta sidor

Alla vet vid det här laget att startar man en tråd om bonusproblem så blir det många upprörda inlägg.

TS man tycker uppenbarligen att upplägget är bra och kommer inte ändra sig. Då återstår för TS att finna sig i det eller flytta hem till kompis, föräldrar eller skaffa eget boende.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Pia) skrev 2020-06-21 09:21:08 följande:

Det som genomsyrar nästan alla dessa diskussioner om bonusbarn är att det nya föräldraparet inte pratar med varandra och förstår att de lever i en familj. Man kan inte bara säga som bonusförälder att jag har inget ansvar jag behöver inte bry mig och den biologiska föräldern kan inte bara bestämma saker ang barnet. Om ni pratar med varandra som i en kärnfamilj så löser ni mycket problem och sammarbetar med varandra så blir familjelivet enklare. Sen måste jag bara säga att som bonusförälder så måste man förstå att man inte kan få fullt fokus och att vila inte alltid står högst upp på listan så är det att leva i en familj. Förväntar man sig sådant ska man nog överväga att inte gå in i ett förhållande med någon som redan har familj.

Sen är det också så att den biologiska föräldern har ett ansvar i att inte bygga familj med en empatilös egoistisk bonusförälder. Det finns många exempel på biologiska föräldrar som inte klarar av att vara själva en sekund efter separation utan rusar in i ett nytt förhållande med första bästa. Barnen får bara åka med och träffa mammas och pappas nya kompisar. Trist.
  • Anonym (Ja)
    Ess skrev 2020-06-21 09:28:40 följande:

Ts har tröttnat på att hen springer och stör hela tiden, så det lär nog bli ett antal tel samtal.

Man kan ju alltid hoppas att 10 åringen inte är lika curlad som makens tonåringar var, de gjorde varken frukost eller värmde lunch i micron själva. Så när han kom hem på kvällen hade de inte ätit på hela dagen.

Ja, det låter ju helt galet. Det hade jag som förälder sett som ett enormt misslyckande.

Mitt äldsta barn är 10 år och fixar mellanmål själv och värmer matlåda i micron. Nu jobbar jag oftast hemifrån men de dagar jag inte gör det så ringer hen oftast 1 - 2 ggr. Några sms blir det också.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus