• Anonym (Ja)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Siden skrev 2020-06-22 15:31:13 följande:

Frågan är väl varför du går så hårt ut mot Ts? Kritisera de biologiska föräldrarna istället som bara struntar i sin unge. Skrämmande enligt mig.

Jag har skrivit vad jag tycker om pappan. Och eftersom pappan tar hand om barnen mer eller mindre på heltid så får han ju lösa det med mamman. Och det gör han inte. Så då är vi kvar där. Den mannen är nu TS barns far och mannen hon ska leva ihop med.

Det tycker jag är värt att fundera lite på.
  • Anonym (Ja)
    Ester69 skrev 2020-06-22 15:55:39 följande:

det jag undrar är varför du härjar på henne att ta ansvar för barnet när hon varit väldigt tydlig med att hon inte vill. Och varför biomamman inte ens nämns av dig.

Men visst alternativ min karl försökte med samma grej. Och vi har haft samma upplägg hans barn hans bekymmer. Det slutade med att jag tog ungen och marscherade in på hans jobb och sa varsågod här är ditt ansvar.

Wow, va fint gjort av dig. Barnet måste ha känt sig jätteönskat när det blev dumpat på det viset.

Det gick alltså inte att göra på något annat sätt?

Jag hade förstått om mannen var någon du föraktade eller hatade. Men det här är mannen du älskar/älskade?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-22 16:48:16 följande:

Vad skulle alternativt vara - att glatt ställa upp på allt männen vill och försaka sin egen vilja, fritid och sitt självbestämmande? Det skadar väl inte att barnet får vara med sin biologiska förälder?

Nej det skadar inte. Men detta var alltså det bästa sättet att förmedla det på?

Du och mannen hade kunnat reda ut det hela när barnet var närvarande. Herregud..
  • Anonym (Ja)
    sextiotalist skrev 2020-06-22 18:47:40 följande:

Och ts har ju, enligt henne själv, varit tydlig med att hon INTE vill ta en föräldraroll gentemot detta barn.

Men detta verkar ts sambo vara immun mot.

Ja och vad gör man då?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-23 22:10:50 följande:

Du menar kvinnan som valt att skaffa barn med en man som har barn innan som tycker att hon inte behöver ta något ansvar alls? Jag tycker absolut att bioföräldrarna ska ta det yttersta ansvaret men hur i helvete kan man gå in i ett förhållande med någon som har barn innan och inte ta ansvar alls och få så mycket medhåll. Jag tycker synd om barnet

Samt männen som prompt måste flytta ihop med en kvinna OCH göra henne gravid trots att hon inte vill ha med hans barn att göra. Rediga syltryggar om du frågar mig. Om barnen trivs och mår bra i den konstellationen är sekundärt.

Skönt att FL finns så man kan gnälla sönder internet när den förväntade lyckan och drömtillvaron uteblir.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-23 23:39:02 följande:

Du har som sagt också helt missat poängen men att läsa ordentligt och ta till dig av det jag faktiskt sagt skulle väl innebära att du inte kan fortsätta hacka på en styvmamma och hur synd det är om alla inblandade som behöver ha med elaka styvmammor att göra. Tyvärr har barnet en mycket bättre relation med mig än med sin biologiska mamma så ska du hacka på någon så gå på den icke närvarande, egocentriska biomorsan istället.

Nu var det ju männen jag kallade syltryggar..
  • Anonym (Ja)
    Miss Skywalker skrev 2020-06-24 00:12:25 följande:

Ja som inte tar hand om sina barn utan slänger dem på den nya kvinnan..

Syltryggar av flera skäl tydligen. Fattar inte att man väljer dessa som pappor till sina barn.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-24 08:57:50 följande:

Som jag sagt tidigare är detta väldig vanliga män. 

Du som inte vet själv hur det är att bli tillsammans med en man som har barn sen tidigare, jag kan berätta för dig, ifall du är intresserad av att lära dig något nytt. Om du föreställer dig när du och din man bråkar, när ni hade små barn, svåra perioder som ni har gått igenom, tänk dig era gräl. Fundera över hur bra eller dåliga ni är på att gräla i olika situationer. Föreställ dig sedan att ni hade haft en helt annan situation än vad ni har idag. Som kommer att ställa mycket större krav på er, en dynamik  eller en struktur, där ni måste i stort sett uppfinna hjulet på nytt. Föreställ er att ni kommer att behöva gräla i en helt annan situation och hur mycket det kommer att krävas av er för att ni ska kunna hantera era gräl i det. 

Det är nog väldigt svårt att föreställa sig, att du måste bli hundra gånger bättre på att hantera din familj, hålla ihop, hantera era olikheter. Och där satt du i din kärnfamilj och trodde att du kunde jämföra med hur du själv har det. 

Ge din mamma och styvfar en kram för att de är hundra gånger bättre än du på att hantera den familj som du växte upp i men du själv har mycket kvar att lära. 

Om vanliga män är så dåliga varför väljer man då vanliga män? I brist på bättre?

Beskriv gärna mer ingående vad du menar med dynamiken och strukturen i bonusfamiljen så vi kan ta lärdom av dina kunskaper.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-24 12:53:54 följande:

Är du säker på att du kan ta till dig sådan information? Vi är många som har försökt att förklara medan du fortsätter att ställa samma frågor om och om igen.

Du kan ju gärna förklara hur du tänker kring vanliga och ovanliga män. Vad är en vanlig man och vad är en ovanlig man? Enligt dig? 

Vad kommer det sig förresten att du hänger i en tråd som provocerar dig så mycket, som går så långt över ditt förstånd? I brist på bättre? 

Du har aldrig specifikt förklarat dynamiken och strukturen. Bara nämnt att den finns.

Jag är genuint intresserad av att höra mer om det. Säkert många andra i tråden som skulle tycka set var intressant.
  • Anonym (Ja)
    Siden skrev 2020-06-24 12:58:09 följande:

Jag tar mig friheten att svara på detta. Vanliga män och vanliga kvinnor stöter på ovanliga problem i bonusfamiljen. I dom bonusfamiljer som lyckas så har dom inblandade vuxna (inkluderat exet och dennes eventuelle partner) blivit grymt skickliga på kommunikation, flexibilitet, att kompromissa. Du frågar hur dynamiken och strukturen i en bonusfamilj skiljer sig från en kärnfamilj. Enkelt förklarat så älskar alla i en kärnfamilj varandra och är släkt med varandra. I en bonusfamilj är det inte så. Det är det som definierar en bonusfamilj. Alla är inte släkt med alla och alla älskar inte alla. Inkluderat ex och dennes partner. Därför Jan ovanliga problem uppstå. Det finns inga rätt eller fel utan varje bonusfamilj löser problemen på sitt sätt. Vad sägs om ovanliga problem som: Ska jag ta hand om ditt barn när jag är höggravid och ditt barn liks gärna kan vara på fritids? Ett laddat problem som knappast dyker upp i en kärnfamilj.

Det finns inget rätt eller fel i en vanlig familj heller. Även kärnfamiljer löser problem på sitt sätt.

Vad skulle du definiera som den speciella dynamiken?

Är detta vad (Kari) lärt sig av alla trådar angånde bonusfamiljer på FL?
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus