• Anonym (Ja)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Ess skrev 2020-06-21 10:01:43 följande:

Offer för föräldrar som inte ville riskera bli bortvalda. Den ena tror fortfarande hen är medelpunkten i tillvaron, den andra har blivit vuxen på riktigt.

Mina har också klarat sig själva hemma och värmt lunch i micron. Vissa saker har man fått vägleda via telefon, men det hör ju till att va förälder.

Jag förstår inte varför man inte fortsätter med det även om det kommer in en ny partner.

Det beror väl på vad man är överens om med sin partner såklart, särskilt om man bor under samma tak. För mig är det självklart att man ställer upp för sin partner och dennes barn om man ska bo ihop. Känner inte partnern samma sak så är jag inte intresserad.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-21 12:01:30 följande:

Det är därför sånt måste redas ut innan man flyttar ihop.

Precis
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-21 12:09:48 följande:

Skulle du vilja/orka lägga så mycket energi och tid som krävs på någon annans barn?

Eftersom du skulle kräva det av en partner menar jag.

Eller väljer du bort en partner med barn?

Nej det går åt båda gållen såklart.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 15:18:49 följande:

Det som du säger är ju inte direkt nåt nytt, du upprepar samma saker som redan har sagts, även om du själv kanske tror att du kom på det själv, era föreställningar om att vi andra bara håller med varandra, hittat någon som tycker lika. Men varför skulle du ha lagt någon större tankeverksamhet vid det? Det är ju rätt naturligt, den som inte har samma erfarenhet har inte behov av att lösa problemet.

Det lasse säger är att du inte lärt dig något nytt och du säger att det inte är något nytt. Grattis, jag antar att ni är överens.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (......) skrev 2020-06-21 20:13:00 följande:

Håller helt med dig! Vad är det för sk. familj man tror man ska ha om man inte ens klarar av att ge ett barn som BOR där lite mat.

Ok jag kan köpa att pappor lätt lämpar över ansvar till närmaste kvinna, men det är ju inte på något sätt barnets fel.

Och nej ibland "klickar" det inte alls och pappan är frånvarande, men då kanske man bör söka sig vidare ist för att gnälla i åratal..

Det finns mängder av bonusföräldrar ute i världen som adopterat sina bonusbarn och familjer där man INTE gör skillnad på ditt och mitt barn, eller vem som måste bre en jävla macka...

Patetiskt.

Japp, jag är adopterad i vuxen ålder av min styvfar.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (......) skrev 2020-06-21 20:33:42 följande:

Va härligt! Tycker jag läser så många fina historier jämt där en bonusföräldrar helhjärtat gått in och gett en famn/trygghet till barn som saknat en förälder, vilket gett ringar på vattnet i form av stora glada familjer.

Lite chockad sen när man går in här och alltid möts av en enorma bitterhet som verkar dominera bonustrådar, att man inte ens vill försöka bli en fungerande familj liksom.

Det är barnet som ALDRIG kan/får välja familj, utan de vuxna som hoppar in frivilligt i dessa konstellationer - och ändå är det så förbannat mycket gnäll och ovilja att göra nåt bra av det...

Samtidigt så är ju den biologiska föräldern rätt knepig som flyttar ihop med en partner som talat om att hen inte är intresserad av barnen och inte kommer vara delaktig i det som rör dem.

Då hade det förblivit samboskap, förmodligen avslut.
  • Anonym (Ja)
    Elin P skrev 2020-06-22 07:52:22 följande:

Jag tycker det är väldigt dåligt av pappan att anta att TS ska ta hand om barnet hela sommaren. Klart en 10-åring kan vara själv lite men är man en hyfsat ansvarsfull vuxen åker man inte bort hela dagarna och låter en 10-åring sköta sig själv. Det blir ju också mycket kringjobb som extra städning, köpa mer mat mm med ett barn hemma. Tyvärr TS låter det som om du har dragit en nitlott med val av pappa till ditt kommande barn. Ställ krav att han tar ledigt alternativt finns till hands hela tiden för barnet om han ska vara hemma och inte på fritids.

Ja, det är uppenbart att pappan är en idiot. Hur har detta kunnat undgå TS? Nu har man flyttat ihop och skaffat barn.

Jag hoppas 10-åringen inte påverkas av de vuxnas dåliga beslut och ändå är lycklig och glad över sommarlovet.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-22 09:57:28 följande:

Tänk att det alltid ska smyga sig in ett "hur har detta kunnat undgå henne i alla år! Hur kan man till och med skaffa barn när han är en sån uppenbar idiot?!" Varifrån kommer ni som alltid ska smyga in denna skuld att lägga i knät på dessa kvinnor? 

Ja, jag vet ju att du inte har något egen erfarenhet och du kollar väl in i såna här trådar för att få känna att du är ju i alla fall lite bättre. Kanske lever du med en idiotkarl du också men han är åtminstone inte en lika stor idiot som den här idioten. Eller var beror dessa skammanden på. Läste en intressant artikel precis igår faktiskt, om varför det är så många som skammar på nätet. Just nu är det populärt att skamma folk som sitter på uteserveringar och liknande. Att skamma kvinnor som får problem när de väntar sitt första barn med en man som redan har barn sen tidigare är dock inget nytt. Ni dyker upp lite då och då. 

Sen gömmer ni er gärna bakom att ni "bara tänker på barnets bästa". 

Det finns redan några i den här tråden som har försökt att ge förklaringar till varför de här problemen uppstår just när man har blivit gravid och när ett barn är på väg. Det har även om och om igen diskuterats att problem kan man ha dessförinnan men att de inte står i proportion till att lämna och att det inte finns någon anledning att tro att de inte går att lösa. Men, som många redan har försökt att förklara, när ett barn är på väg så brukar nya problem dyka upp och många saker ställs på sin spets. 

Men för all del. Fortsätt du att ställa frågor som andra redan har försökt att besvara. 

För att det självklart är viktigt. Jag vet inte hur du gör med dina relationer men jag väljer ju en partner som har samma värderingar som jag.

Jag väljer ju inte bara en partner åt mig själv utan även en förälder till mina kommande barn ( nu är jag förbi den punkten men ändå). Då vill jag ha en stabil, ansvarstagande klippa. Inte ett stolpskott. Både för mig och mina barns skull.

När kvinnor faller för farliga brottslingar, tror du de ser en fantastisk fadersgestalt och själsfrände eller endast en spännande, lite farlig partner för några månader framåt. Sen blir man gravid, killen drar och man gråter ut på FL eller hod soc.

Ta lite j-a ansvar för din framtid och kommande barn. Tänk efter före man flyttar ihop och skaffar barn.

Så ja, att TS skaffat barm och flyttat ihop med en dåre är ju TS problem som hon ska leva med nu.

Vilket mynnar ut nu i att hon antingen får accepera läget eller separera. Mannen vill ju inte lyssna.

Vad är ditt förslag?
  • Anonym (Ja)
    Ester69 skrev 2020-06-22 14:29:53 följande:

Fattar inte hur du orkar härja på TS som du gör. Hon verkar ju få ta mer ansvar än båda biologiska föräldrarna gör. TS har ju skrivit att mamman i stort sett skiter i ungen. Det om nåt är skrämmande.

Förklara då vad du anser att TS har för alternativ?

Om biologiska mamman inte kan/vill ta barnet mer än hon gör och pappan inte vill diskutera saken utan tycker att TS "gott kan ställa upp".

Antingen stannar TS och finner sig i situationen eller lämnar/sparkar ut mannen och hans barn.
  • Anonym (Ja)
    Siden skrev 2020-06-22 15:31:13 följande:

Frågan är väl varför du går så hårt ut mot Ts? Kritisera de biologiska föräldrarna istället som bara struntar i sin unge. Skrämmande enligt mig.

Jag har skrivit vad jag tycker om pappan. Och eftersom pappan tar hand om barnen mer eller mindre på heltid så får han ju lösa det med mamman. Och det gör han inte. Så då är vi kvar där. Den mannen är nu TS barns far och mannen hon ska leva ihop med.

Det tycker jag är värt att fundera lite på.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus