• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Mimmi)
    Magnusw32 skrev 2020-06-20 12:08:33 följande:
    Jag vet inte va du har för erfarenheter av förhållanden men i vårt hem fungerar det inte så. Min sambo skulle aldrig bete sig på det sättet.
    Det vet du inte förrän du ställs inför faktum.
  • Miss Skywalker

Som vanligt ställs det högre krav på en bonusmamma än bioföräldrarna. De får vara barnfria eller prioritera jobbet men nåde ?den elaka styvmamman? om hon så mycket som vågar knysta om sina behov..

• Ess
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-20 11:23:04 följande:
    Detta var på den tiden då man oftast bara hade en stationär dator med uppringt modem dessvärre...

Idag har en av hans ungar själv blivit styvmorsa åt en tonårstjej... enligt mitt ex är det ingen dans på rosor. Lite karmakänsla för mig. Dock var hon inte den jobbigaste av hans ungar.
    Ungen som ringde pappa och lep skulle jag inte ens idag, ca tio år senare, stanna och hjälpa om hon stod på vägkanten med punktering. Jag avskyr henne fortfarande.
    Maken jobbade med datorer och it så han hade fått till det så att vi kunde surfa allihop. Men jag kom från ett hushåll med en dator och uppringningsmodem, så jag och exet kunde bara sitta en åt gången. 
  • Ess
    Magnusw32 skrev 2020-06-20 12:08:33 följande:
    Jag vet inte va du har för erfarenheter av förhållanden men i vårt hem fungerar det inte så. Min sambo skulle aldrig bete sig på det sättet.
    Självklart kommer ens biologiska barn först om det kniper.
  • Magnusw32
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-20 12:46:17 följande:

Det vet du inte förrän du ställs inför faktum.

Jag känner honom tillräckligt väl för att veta det. Det skulle aldrig hända.
  • Anonym (Mimmi)
    Ess skrev 2020-06-20 14:50:14 följande:

Självklart kommer ens biologiska barn först om det kniper.

Så är det självklart.

Att inbilla sig något annat är bara dumt.
  • Anonym (Mimmi)
    Magnusw32 skrev 2020-06-20 14:53:35 följande:

Jag känner honom tillräckligt väl för att veta det. Det skulle aldrig hända.

Som sagt, när saker ställs på sin spets... Gällde det livet så skulle han garanterat välja sin dotter.
  • tobiq

Jag tycker att en bonusmamma och en bonuspappa har precis lika mycket ansvar att göra det bästa av situationen om de väljer att bo ihop med andras barn. Sen är det säkert så att bonusmammor är betydligt mer engagerade överlag, precis som biologiska föräldrar.

Jag tycker att barnen är prio ett i alla lägen, trivs man inte med att bo med andras barn så bör man inte göra det. För det är verkligen inte rättvist mot barnen. Antingen lär det märkas (högst troligt) eller också får man leva i lögn och det låter varken trevligt eller hälsosamt.

Moa-08 Svea-10
  • Anonym (Mimmi)
    tobiq skrev 2020-06-20 19:48:41 följande:

Jag tycker att en bonusmamma och en bonuspappa har precis lika mycket ansvar att göra det bästa av situationen om de väljer att bo ihop med andras barn. Sen är det säkert så att bonusmammor är betydligt mer engagerade överlag, precis som biologiska föräldrar.

Jag tycker att barnen är prio ett i alla lägen, trivs man inte med att bo med andras barn så bör man inte göra det. För det är verkligen inte rättvist mot barnen. Antingen lär det märkas (högst troligt) eller också får man leva i lögn och det låter varken trevligt eller hälsosamt.

Verkligen?
    Så om man träffar en partner med barn så blir man per automaik lika ansvarig för avkomman som man inte har ett dugg med att göra?

Att kalla dem för "bonus" är rena vansinnet. Jag kallar dem för malus. För det var precis det "mina" malusar var. En belastning.
  • Anonym (Kari)
    tobiq skrev 2020-06-20 19:48:41 följande:

Hon hade väl trivts mer med barnet om hennes kille inte var ett sånt jävla arsle som hånar henne när hon klagar och påstår att det är samma sak att ta hand om hans tioåring som att ta hand sin kommande bebis. Eller vad tror du?
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus