• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 17:29:11 följande:

Nej det skadar inte. Men detta var alltså det bästa sättet att förmedla det på?

Du och mannen hade kunnat reda ut det hela när barnet var närvarande. Herregud..

Jag vet inte, jag är inte ester69
  • Ester69
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 17:29:11 följande:

Nej det skadar inte. Men detta var alltså det bästa sättet att förmedla det på?

Du och mannen hade kunnat reda ut det hela när barnet var närvarande. Herregud..

Om du menar mig så skrev jag att man ibland får vara tydlig och här var ett sånt tillfälle. Och vad finns att reda ut i närheten av barnet? Ska han höra när vi bråkar om vem som ska se efter honom när det redan är bestämt att han far har huvudansvaret ?

När vi ändå är inne på spåret så har jag även dumpa av barnet hos mamman när hon skickade hit honom på sin vecka för att träffa pojkvännen. Och sambon jobbade. Även i det fallet så gick polletten ner när jag gjorde så... Herregud....
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 10:54:13 följande:

För att det självklart är viktigt. Jag vet inte hur du gör med dina relationer men jag väljer ju en partner som har samma värderingar som jag.

Jag väljer ju inte bara en partner åt mig själv utan även en förälder till mina kommande barn ( nu är jag förbi den punkten men ändå). Då vill jag ha en stabil, ansvarstagande klippa. Inte ett stolpskott. Både för mig och mina barns skull.

När kvinnor faller för farliga brottslingar, tror du de ser en fantastisk fadersgestalt och själsfrände eller endast en spännande, lite farlig partner för några månader framåt. Sen blir man gravid, killen drar och man gråter ut på FL eller hod soc.

Ta lite j-a ansvar för din framtid och kommande barn. Tänk efter före man flyttar ihop och skaffar barn.

Så ja, att TS skaffat barm och flyttat ihop med en dåre är ju TS problem som hon ska leva med nu.

Vilket mynnar ut nu i att hon antingen får accepera läget eller separera. Mannen vill ju inte lyssna.

Vad är ditt förslag?

Oj, du ser verkligen spöken på ljusa dan. Hon beskriver ett fenomen som är väldigt vanligt. Det här är inte kriminella män, helt vanliga män faktiskt, dom verkar under en struktur där de ibland kommer undan med detta beteende. Jag har gett henne förslag. Jag har inte behov av att skamma henne för det.

Okej, du är nöjd med din man... då är det nåt annat i ditt liv som du är missnöjd med. Lös dina egna problem än att ödsla tid på en tråd du inte förstår dig på.

För övrigt tror jag att hon har fått råd så det räcker, dina råd skulle jag vilja påstå att hon klarar sig utan.
  • sextiotalist
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-22 18:44:01 följande:

Oj, du ser verkligen spöken på ljusa dan. Hon beskriver ett fenomen som är väldigt vanligt. Det här är inte kriminella män, helt vanliga män faktiskt, dom verkar under en struktur där de ibland kommer undan med detta beteende. Jag har gett henne förslag. Jag har inte behov av att skamma henne för det.

Okej, du är nöjd med din man... då är det nåt annat i ditt liv som du är missnöjd med. Lös dina egna problem än att ödsla tid på en tråd du inte förstår dig på.

För övrigt tror jag att hon har fått råd så det räcker, dina råd skulle jag vilja påstå att hon klarar sig utan.

Och ts har ju, enligt henne själv, varit tydlig med att hon INTE vill ta en föräldraroll gentemot detta barn.

Men detta verkar ts sambo vara immun mot.
  • Anonym (Ja)
    sextiotalist skrev 2020-06-22 18:47:40 följande:

Och ts har ju, enligt henne själv, varit tydlig med att hon INTE vill ta en föräldraroll gentemot detta barn.

Men detta verkar ts sambo vara immun mot.

Ja och vad gör man då?
  • Ess
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 15:22:11 följande:

Förklara då vad du anser att TS har för alternativ?

Om biologiska mamman inte kan/vill ta barnet mer än hon gör och pappan inte vill diskutera saken utan tycker att TS "gott kan ställa upp".

Antingen stannar TS och finner sig i situationen eller lämnar/sparkar ut mannen och hans barn.

Hon kan även stanna kvar och stenhårt hänvisa barnet till pappan så fort det är något. Även ta pappan rejält i örat och säga åt honom att göra färdiga matlådor åt barnet och visa det hur man värmer dem i micron.

Sen kan ts Säga åt barnet att nu ska jag ge mig iväg ut/vila, så du får ringa din pappa om det är nåt.

Ts ska va lika hård som pappan på att sparka tillbaka bollen till honom när han försöker passa den till henne.
  • Ess
    Ester69 skrev 2020-06-22 15:55:39 följande:

det jag undrar är varför du härjar på henne att ta ansvar för barnet när hon varit väldigt tydlig med att hon inte vill. Och varför biomamman inte ens nämns av dig.

Men visst alternativ min karl försökte med samma grej. Och vi har haft samma upplägg hans barn hans bekymmer. Det slutade med att jag tog ungen och marscherade in på hans jobb och sa varsågod här är ditt ansvar.

Det gjorde du helt rätt i. Försökte han samma grej igen efter det?
  • Ester69
    Ess skrev 2020-06-22 19:17:29 följande:

Det gjorde du helt rätt i. Försökte han samma grej igen efter det?

Nope det gjorde han inte.
  • Ess
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-22 16:53:13 följande:

Jag har redogjort tydligt för att jag tar hand om barnet, vad är det du inte greppar? Jag gör mer i hushållet än vad barnets pappa gör.

Barnets pappa har bestämt att barnet ska vara hemma på sommarlovet utan fritids medan han jobbar och jag har gjort tydligt nu att hans val innebär att han får ta ansvaret för barnet när det är hemma, typ ringa och stämma av läget med barnet samt antingen komma hem på lunchen och laga lunch åt barnet eller ordna med matlådor som barnet kan värma. Jag har sagt att jag inte orkar hålla på med sånt och att detta är hans ansvar. Annars kan barnet vara på fritids, vilket jag hade föredragit ifall jag fick bestämma.

Det låter bra, lever han upp till det?
  • Anonym (M)

Hade TS varit bio-mamma till stora barnet hade ingen sagt ett skit. Då hade det låtit att det är klart hon ska vila upp sig inför förlossningen, rå om sig själv, boa och inreda bebisens rum etc etc.

Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus