• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Siden
    LFF skrev 2020-06-18 10:08:49 följande:

Varför ska kvinnor ta ansvar för andras barn bara för att de är kvinnor?

Jag är också skilsmässobarn. Mina föräldrar separerade när jag var 2 år. Min mamma har haft en sambo sen jag var 2,5 år. Mammas sambo har aldrig behövt ta ansvar för mig. Ingen har någonsin krävt av honom att han minsann ska ta ansvar för mig. Jag har två föräldrar som varit kompetenta nog att se till att jag har haft det bra. Han har inte varit "medförälder" för mig. Varför ska han ha varit det?

Sen kan man självklart skapa en vettig relation till sitt bonusbarn ändå som "extravuxen" till barnet (något som inte TS verkar ha intresse av däremot) och inte se bonusbarnet som något "jobbigt bihang" till den biologiska föräldern. Men att som biologisk förälder säga "det är klart att barnet kan vara hemma eftersom du är hemma" och tro att det gynnar relationen mellan särkullsbarnet och den "nya" partnern är helt vansinnigt.

Mycket bra beskrivet! Det är när bonusföräldern och bonusbarnet respekteras i sin relation som det blir bra, när dom får lära känna varandra i lagom takt och dom biologiska föräldrarna är engagerade föräldrar och tar föräldraansvaret. Då kan det på riktigt bli en bonus.
  • Anonym (Stackars barn)
    LFF skrev 2020-06-18 10:08:49 följande:

Varför ska kvinnor ta ansvar för andras barn bara för att de är kvinnor?

Jag är också skilsmässobarn. Mina föräldrar separerade när jag var 2 år. Min mamma har haft en sambo sen jag var 2,5 år. Mammas sambo har aldrig behövt ta ansvar för mig. Ingen har någonsin krävt av honom att han minsann ska ta ansvar för mig. Jag har två föräldrar som varit kompetenta nog att se till att jag har haft det bra. Han har inte varit "medförälder" för mig. Varför ska han ha varit det?

Sen kan man självklart skapa en vettig relation till sitt bonusbarn ändå som "extravuxen" till barnet (något som inte TS verkar ha intresse av däremot) och inte se bonusbarnet som något "jobbigt bihang" till den biologiska föräldern. Men att som biologisk förälder säga "det är klart att barnet kan vara hemma eftersom du är hemma" och tro att det gynnar relationen mellan särkullsbarnet och den "nya" partnern är helt vansinnigt.

Jag anser även att det gäller männen som ger sig in i relationer med kvinnor som har barn sen tidigare så du behöver inte göra detta till någon feministfråga.

När min partner var arbetslös så var det självklart att han hade mitt barn hemma på lov när jag jobbade, han även hämtade och lämnade på förskola/skola så att det inte skulle bli så långa dagar då jag jobbade heltid med 30 minuters resväg till jobbet. Jag gjorde tydligt i början av relationen att ska detta vara något seriöst så räknar jag med att han ställer upp som en förälder och inte gör något skillnad på mitt och vårat gemensamma barn.
  • Anonym (!)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-06-18 12:33:55 följande:
    Jag anser även att det gäller männen som ger sig in i relationer med kvinnor som har barn sen tidigare så du behöver inte göra detta till någon feministfråga.

När min partner var arbetslös så var det självklart att han hade mitt barn hemma på lov när jag jobbade, han även hämtade och lämnade på förskola/skola så att det inte skulle bli så långa dagar då jag jobbade heltid med 30 minuters resväg till jobbet. Jag gjorde tydligt i början av relationen att ska detta vara något seriöst så räknar jag med att han ställer upp som en förälder och inte gör något skillnad på mitt och vårat gemensamma barn.
    Du verkar vara en bra förälder!

Det övergår mitt förstånd att man vill vara tillsammans med någon som inte är intresserad av en relation med ens barn.

Vad är ts man för typ som vill vara tillsammans med henne? De förtjänar antagligen varandra. Sorgligt.
  • Wench85
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-16 22:56:20 följande:

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

Jag förstår dig helt - jag skulle inte vilja ha min egen 10-åring hemma hela sommaren. Nu är jag inte höggravid men jobbar hemifrån och därför är 10-åringen på fritids typ 08-15. Inte för att han kräver någon enorm omvårdnad hemma, men precis som du pekar på är det ändå en hel del smågrejer. Och jag antar att det inte går att typ ligga i soffan och kolla på netflix en hel dag - vilket kan vara guld värt som höggravid.

Jag skulle nog krävt, och förväntat mig att min make lyssnade, att han skulle vara hemma eller att pojken skulle vara på fritids 08-12 och sen kunna kunna gå hem. Då skulle han iaf få i sig mat och aktiveras ett par timmar, och du skulle få totalt lugn i ditt hem, men han skulle ändå hinna leka och cykla och bada och allt vad det är, samt att han är hemma heltid de veckor mannen har semester.

Annars skulle jag nog fly hem till en kompis tomma lägenhet eller till mina föräldrar eller nåt om dagarna... bara för att just få göra ingenting.

• sextiotalist

Och jag gjorde klart för min sambo att han aldrig kunde räkna med mig som extraförälder, där var vi samsynta.

Men detta hindrade inte att min relation med hans barn var och är väldigt bra.
  • Anonym (X)
    Anonym (!) skrev 2020-06-18 12:50:59 följande:

Det övergår mitt förstånd att man vill vara tillsammans med någon som inte är intresserad av en relation med ens barn.

Vad är ts man för typ som vill vara tillsammans med henne? De förtjänar antagligen varandra. Sorgligt.

Bara för att man inte vill ha ansvaret för bonusbarn betyder inte att man inte vill ha en relation med dem. Man kan ha en fin relation till dem utan att behöva ta ansvar och ta hand om dem. Jag skulle aldrig kräva av någon jag är tillsammans med att ta hand om mitt barn förutom vid något enstaka tillfälle.
  • Anonym (Stackars barn)

Tack :)

Ja det är helt sjukt! Man blir ju mörkrädd av de flesta svaren i denna och liknande trådar, jag tycker så himla synd om dessa barn.

Kan ju tillägga att jag ställde samma krav på exet när han gav sig in i ny realation, eller krav och krav kan man kanske inte ställa på ett ex men om mitt barn skulle vara där så förklarade jag vad jag förväntade mig, han var som tur var helt överens och blev dessutom bonuspappa på köpet :)
  • LFF

Det handlar inte om någon feministfråga. Men, en person som inte har någon genetisk koppling till ett barn ska inte behöva ta ett föräldraansvar för sagda barn. Personen ska inte heller tvingas in i ett föräldraansvar för sagda barn om hen inte vill (i TS fall så har TS varit väldigt tydlig med vart föräldraansvaret ligger och det är inte hos henne vilket pappan inte lyssnat på).

Skulle jag och min sambo gå ifrån varandra så skulle inte jag kräva av en eventuell framtida partner att ta något som helst föräldraansvar för mina barn. De kan skapa en relation till varandra ändå. Men förälder? Det har barnen redan två stycken och de behöver inte fler.

Sen är det säkert skillnad mellan dig och TS sambo. Du kanske låter din sambo ta fullt föräldraansvar för ditt barn. TS sambo ser ju till att TS bara har skyldigheter gentemot barnet men TS får ju inte vara med och bestämma vad som gäller.

Att man inte vill ha ett föräldraansvar för ett barn som inte är ens eget betyder inte att man inte har en relation alls till barnet. Relationen mellan den utomstående vuxne och barnet ska växa fram på egen hand, inte genom att en (eller båda) tvingas in i det.
  • Anonym (Innan)

Här verkar det ju som om pojken inte brukar vara på fritids på loven. I mina barns skola så har mer eller mindre alla 10åringar slutat på fritids och är helt enkelt hemma Själva eller med kompisar. Skulle kännas väldigt märkligt då om mitt barn skulle tvingas börja på fritids igen för att en annan Vuxen absolut ska vara själv. Då kan väl den gravida åka iväg istället och göra något på dagarna. Barnet kommer ju garanterat kunna vara ensam.

• LFF

Och som barn med separerade föräldrar så har jag ju även erfarenhet från att min pappa blev tillsammans med en kvinna som trodde just att hon kunde ha föräldraansvar över mig (bestämmanderätt) bara för att hon gifte sig med min pappa. Vi kan väl säga så här: De första 10 åren av vår relation var en ren katastrof... 
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus