• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (styvförälder)
    Ess skrev 2020-06-17 11:40:29 följande:
    Ts har varit tydlig från början att hon inte vill ta ansvar, och då är det mamman som pappan ska förhandla med även om det inte är hennes tid. Sen är det ju så att mamman troligtvis är vårdnadshavare och har friheten att sätta barnet på fritids när hon jobbar, så hon behöver inte stanna hemma.

Min åsikt är att pappan valt bort fritids eftersom han tycker barnet kan klara sig själv, då ska ts ta fasta på detta och skita i ungen och göra vad hon vill. Sen får han ta gnället över att det är tråkigt osv när han kommer hem.
    Fast som jag har skrivit tidigare tycker jag inte att det är ts sak att ta hand om barnet om hon inte vill MEN jag tycker att det är sambon som inte respekterat ts vilja och åsikter.
    Jag tycker inte att det är biomammans sak att sambon valt bort fritids, biomamman väljer fritids om hon vill när hon jobbar eller annat. Det har hon precis som du skriver frihet att göra under hennes barntid, men ska hon sätta barnet på fritids när det är pappans barntid?
    Ska en biomamma inte utgå ifrån att pappan gör det om han inte kan ta hand om barnet självt eller kommer överens med någon att ta hand om barnet.
    Ja pappan ska vända sig till biomamman om han inte vill eller kan ta hand om barnet.
    Nu verkar han ju inte ha gjort det utan bestämt det själv, hur kan biomamman lastas för det?
    Pappan skulle valt fritids eller sett till att någon som ville kunde passa barnet, 
    det är sambon som svikit ts inte biomamman.

Om min man utan att fråga mig antog att jag själv utan överenskommelse skulle ta hand om hans barn en längre tid skulle jag vara arg på min man för att han inte frågat mig , inte frågat mamman eller frågat någon annan men inte skulle jag ge biomamman skulden, hon vet väl inget om vår överenskommelse.

I ts fall tycker jag att det är sambon som kört över ts och hon måste sätta stopp för det, han har betett sig respektlöst mot henne i denna fråga, han kan säkert vara en bra man annars, annars skulle hon väl inte ha fallit för honom men han tar henne för givet och det kommer troligtvis bara att fortsätta om hon inte sätter stopp för det och biomamman kan ju inte gå in om läxa upp sitt ex.
    Det är ju mellan ts och sambon.
  • viseversa

omg hans barn är hans ansvar. Säg att du kommer åka hem till mamma/pappa en kompis ett tag för att vila och umgås så får han fixa barnvakt bäst han vill till sin unge. 

• Siden
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 07:27:39 följande:

Tack så mycket för ditt svar! Känns verkligen som du förstår mig. Har ingen i min närhet som fattar vad det innebär då de inte är i samma situation själva. Visst är det så att barnet såklart kan vara hemma själv men när man som vuxen är hemma så blir det såklart det du säger med tusen frågor, stök och härj, krav på mat och att göra saker osv. Tyvärr lyssnar han inte på mig i detta utan har som sagt bestämt att barnet ska vara hemma och även om jag försöker ställa samma krav som du gjort så är det verkningslöst.

Hej! Ja, jag förstår att det är en knivig situation och tyvärr är det inte många som förstår som inte är styvföräldrar själva. Jag har lärt mig att enbart ventilera med andra styvföräldrar, inte ens min bästa vän eller min mamma (som jag brukar prata om allt med) förstår och det är verkligen jobbigt! Tyvärr är det många på Fl som inte riktigt är insatta i hur det är att leva med någon annans barn och du kan få en hel del konstiga reaktioner om du skriver på ett öppet forum. Du får gärna skriva pm till mig om du vill. Jag tror inte att din man hade haft samma upplägg med sitt barn om inte du hade varit hemma. Skulle han ha lämnat sitt barn ensam hemma hela sommaren i så fall tror du? Nej, han räknar nog kallt med att du ställer upp eftersom du går hemma. Fast han inte vill erkänna det. Ganska fult gjort av honom, enligt mig. Vill din man slippa fritids för sitt barn så får han väl ta längre semester. Sätt ner foten, är mitt råd. Din man ör lika beroende av dig som du är av honom. Se det som en övning i att sätta ner foten, det kommer du att behöva lära dig att göra som styvförälder ändå :) Och ta hand om dig!
  • Anonym (I)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 08:21:28 följande:

Problemet är att barnet vänder sig till en med frågor, krav på aktiviteter, att den ska ha mat, har tusen kompisar över, springer runt och härjar, stökar ner osv. Jag har ingen lust att vara i detta då jag ska vara hemma och vila upp mig inför förlossningen av mitt barn. Har ingen lust att på det behöva ta hand om mannens barn som han lämpat över på mig där han själv slipper allt ovanstående då han är på jobbet.

Handlar din man mat till barnet och kompisarna och städar efter dem mm . när han kommer hem?
  • Anonym (Frys inte ut honom - inkludera. Det lonar sig!)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-16 22:56:20 följande:

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

Jag har inte last alla svar, men nagra tankar poppar upp:

Jag forstar att du ar trott och vill vila, men detta kommer du att vilja annu mer nar bebisen kommit. Du kommer att vara utmattad och denna konflikt om "vem som ska ta hand om 10-aringen" kommer att bli varre da (och du mycket kansligare pga somnbrist och hormoner). Brak och diskussioner med din man kan urarta osv.
    Aven om du inte medvetet "fryser ut" 10-aringen sa kommer du sakert att vilja vara i din bebisbubbla i borjan och 10-aringen riskerar da att plotsligt kanna sig utanfor och inte som en del av familjen. Detta kan orsaka konflikter och du maste forsoka undvika att detta hander, sa att ni inte till slut hamnar i skilsmassa pga detta (som kunde ha undvikits om du varit medveten om hur 10-aringen uppfattar det). Det ar viktigt att han inkluderas i familjen och inte kanner sig som femte hjulet. Lat honom vara med pa saker runt bebisen (valja leksaker, folja med och kopa skotbord, valja farg i bebisrummet osv.). Se inte honom som en borda, for da kommer han att bli det.

Jag undrar ocksa lite over varfor 10-aringen inte ar mer sjalvstandig? Jag bor visserligen utomlands, sa fritids finns inte efter 8-ars alder, sa det ar kanske darfor jag tycker att en 10-aring borde kunna varma en tallrik mat i mikron, utan din medverkan. Nar mina barn tog hem kompisar efter skolan som 8-aringar varmde de aven at kompisen, utan problem, sa det forutsatter jag att er 10-aring aven kan gora. 

Blir det stimmigt och hog volym sa ar det ju bara att komma overens om forhallningsregler. T ex. leker ni inne sa forsok att vara lite tystare (stang dorren osv.), mellan klockan 14-16 sover jag middag, sa da far ni antingen leka ute eller vara valdigt tysta. Gar du nagonstans sa skriver du det pa listan som hanger pa ytterdorren (sa ser jag var du ar nar jag vaknar). 

Gallande aktiviteter sa forutsatter jag att han inte gar pa dem helt ensam, sa ta reda pa vilka andra som ska med och sa turas ni foraldrar om att kora varannan gang, eller delar pa ansvaret (en kan kora dem till minigolfbanan och den andra familjen hamtar dem 1 1/2 timme senare). Sjalv foredrar jag att vara den som kor forst, for da ar jag "ledig" efterat och behover inte ga och titta pa klockan nar det borjar narma sig att hamta, utan ar fri att vila (eller gora annat) och har ingen tid att passa. Ar de 3-4 kompisar i ganget sa behover du inte ens kora varje gang om ni satter det i rotation, utan kanske bara varannan eller var tredje gang. Om aktiviteterna ar nar din man ar hemma sa se till att han kor da (inklusive kompisarna), sa har du er familjs pass "gjort" (fast av honom) och kan vila nasta gang en aktivitet foreslas och det da inte ar er familjs tur att kora. 
  • Ess
    Anonym (styvförälder) skrev 2020-06-17 11:58:53 följande:
    Fast som jag har skrivit tidigare tycker jag inte att det är ts sak att ta hand om barnet om hon inte vill MEN jag tycker att det är sambon som inte respekterat ts vilja och åsikter.
    Jag tycker inte att det är biomammans sak att sambon valt bort fritids, biomamman väljer fritids om hon vill när hon jobbar eller annat. Det har hon precis som du skriver frihet att göra under hennes barntid, men ska hon sätta barnet på fritids när det är pappans barntid?
    Ska en biomamma inte utgå ifrån att pappan gör det om han inte kan ta hand om barnet självt eller kommer överens med någon att ta hand om barnet.
    Ja pappan ska vända sig till biomamman om han inte vill eller kan ta hand om barnet.
    Nu verkar han ju inte ha gjort det utan bestämt det själv, hur kan biomamman lastas för det?
    Pappan skulle valt fritids eller sett till att någon som ville kunde passa barnet, 
    det är sambon som svikit ts inte biomamman.

Om min man utan att fråga mig antog att jag själv utan överenskommelse skulle ta hand om hans barn en längre tid skulle jag vara arg på min man för att han inte frågat mig , inte frågat mamman eller frågat någon annan men inte skulle jag ge biomamman skulden, hon vet väl inget om vår överenskommelse.

I ts fall tycker jag att det är sambon som kört över ts och hon måste sätta stopp för det, han har betett sig respektlöst mot henne i denna fråga, han kan säkert vara en bra man annars, annars skulle hon väl inte ha fallit för honom men han tar henne för givet och det kommer troligtvis bara att fortsätta om hon inte sätter stopp för det och biomamman kan ju inte gå in om läxa upp sitt ex.
    Det är ju mellan ts och sambon.
    Jag har överhuvudtaget inte lastat mamman för något. Men det är ändå hans och hennes sak att göra upp om ett umgänge som fungerar för dem båda. Lämnar pappan barnet till henne så har hon rätt till att sätta in barnet på fritids när hon jobbar, en rätt som ts inte har eftersom hon inte är vh.
  • Anonym (Oj)
    sextiotalist skrev 2020-06-17 11:40:48 följande:

Om en 10-åring ser sig orättvist behandlad gentemot ett spädbarn. Ja, då kommer barnet få problem.

Jag tror att risken är stor att 10åringen kommer känna sig utfrysen
  • Neqbeth
    Anonym (Oj) skrev 2020-06-17 14:18:49 följande:
    Jag tror att risken är stor att 10åringen kommer känna sig utfrysen
    Om jag hade varit hemma sjukskriven/föräldraledig på grund av att jag var höggravid och behövde vila och hade haft en tioåring som var mitt eget barn, så hade jag haft den ungen på fritids utan att blinka. Inte varje dag kanske, men de flesta dagarna. Hade jag frusit ut mitt barn då tycker du?
  • Anonym (Oj)
    Neqbeth skrev 2020-06-17 14:20:59 följande:

Om jag hade varit hemma sjukskriven/föräldraledig på grund av att jag var höggravid och behövde vila och hade haft en tioåring som var mitt eget barn, så hade jag haft den ungen på fritids utan att blinka. Inte varje dag kanske, men de flesta dagarna. Hade jag frusit ut mitt barn då tycker du?

Såklart inte.

Här handlar det om annat: TS säger helt ärligt att hon inte är intresserad av att skapa gemenskap och nära relationer med bonusen. Hon är inte sugen på att umgås med bonusen alls.
  • Neqbeth
    Anonym (Oj) skrev 2020-06-17 14:26:44 följande:
    Såklart inte.

Här handlar det om annat: TS säger helt ärligt att hon inte är intresserad av att skapa gemenskap och nära relationer med bonusen. Hon är inte sugen på att umgås med bonusen alls.
    Ja, okej, det har jag missat. Det är såklart inte en lyckad inställning om man ska leva ihop som en familj.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus