Inlägg från: Anonym (Frys inte ut honom - inkludera. Det lonar sig!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frys inte ut honom - inkludera. Det lonar sig!)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-16 22:56:20 följande:

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

Jag har inte last alla svar, men nagra tankar poppar upp:

Jag forstar att du ar trott och vill vila, men detta kommer du att vilja annu mer nar bebisen kommit. Du kommer att vara utmattad och denna konflikt om "vem som ska ta hand om 10-aringen" kommer att bli varre da (och du mycket kansligare pga somnbrist och hormoner). Brak och diskussioner med din man kan urarta osv.
    Aven om du inte medvetet "fryser ut" 10-aringen sa kommer du sakert att vilja vara i din bebisbubbla i borjan och 10-aringen riskerar da att plotsligt kanna sig utanfor och inte som en del av familjen. Detta kan orsaka konflikter och du maste forsoka undvika att detta hander, sa att ni inte till slut hamnar i skilsmassa pga detta (som kunde ha undvikits om du varit medveten om hur 10-aringen uppfattar det). Det ar viktigt att han inkluderas i familjen och inte kanner sig som femte hjulet. Lat honom vara med pa saker runt bebisen (valja leksaker, folja med och kopa skotbord, valja farg i bebisrummet osv.). Se inte honom som en borda, for da kommer han att bli det.

Jag undrar ocksa lite over varfor 10-aringen inte ar mer sjalvstandig? Jag bor visserligen utomlands, sa fritids finns inte efter 8-ars alder, sa det ar kanske darfor jag tycker att en 10-aring borde kunna varma en tallrik mat i mikron, utan din medverkan. Nar mina barn tog hem kompisar efter skolan som 8-aringar varmde de aven at kompisen, utan problem, sa det forutsatter jag att er 10-aring aven kan gora. 

Blir det stimmigt och hog volym sa ar det ju bara att komma overens om forhallningsregler. T ex. leker ni inne sa forsok att vara lite tystare (stang dorren osv.), mellan klockan 14-16 sover jag middag, sa da far ni antingen leka ute eller vara valdigt tysta. Gar du nagonstans sa skriver du det pa listan som hanger pa ytterdorren (sa ser jag var du ar nar jag vaknar). 

Gallande aktiviteter sa forutsatter jag att han inte gar pa dem helt ensam, sa ta reda pa vilka andra som ska med och sa turas ni foraldrar om att kora varannan gang, eller delar pa ansvaret (en kan kora dem till minigolfbanan och den andra familjen hamtar dem 1 1/2 timme senare). Sjalv foredrar jag att vara den som kor forst, for da ar jag "ledig" efterat och behover inte ga och titta pa klockan nar det borjar narma sig att hamta, utan ar fri att vila (eller gora annat) och har ingen tid att passa. Ar de 3-4 kompisar i ganget sa behover du inte ens kora varje gang om ni satter det i rotation, utan kanske bara varannan eller var tredje gang. Om aktiviteterna ar nar din man ar hemma sa se till att han kor da (inklusive kompisarna), sa har du er familjs pass "gjort" (fast av honom) och kan vila nasta gang en aktivitet foreslas och det da inte ar er familjs tur att kora. 
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus