• Ester69

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

eva2killar skrev 2020-06-18 13:52:00 följande:

Mitt råd till dig är att skifta fokus, börja om.

Många i tråden har påpekat att tioåringen är på väg att bli storebror och ert närmaste år kommer ställa krav på en stor anpassning från hans sida. Få honom med på tåget. Ditt tillfälle är nu!

Sätt dig ned med honom och prata om hur han ser på att snart kommer hans lillasyster/bror. Just det hans syskon, inte min eller min och din pappas baby.

Han ska bli storebror. Va kul! men det innebär också lite ansvar. Vad vill han hjälpa till med? Gör honom delaktig.

Nästa steg ( när detta sjunkit in lite) är att du igen sätter dig ner med honom när det är lite lugnt och berättar att det är jobbigt att vara så stor och att ni behöver hjälpas åt nu när det bara är ni två på dagarna.

Återigen fråga honom hur han tycker ni kan organisera dagarna så att han trivs i kombination med att du ska kunna vila. T ex om du har viloskylten uppe så får han ringa pappa och/eller själv ta sig ett mellanmål.

Ni kanske ska göra och äta frukost tillsammans. Sen har han lektid och du vila, regnar det får han göra nånting tyst (be pappan köpa ett par bra hörlurar till honom om han inte redan har) eller gå hem till en kompis. Det viktiga här är att ni tillsammans kommer fram till lösningar.

Be pappan köpa hem bra och enkla mellanmål som tioåringen själv har valt och kan fixa till. Om disken inte stoppas in i diskmaskinen låter du den stå, den får pappan ta hand om. Men introducera långsamt olika hushållsgöromål när du har ork.

Det finns tusen exempel på hur det kan gå till men målet är att du sladdar dig en kompis som blir en glad och hjälpsam storebror.

Men inte ska väl TS behöva göra allt detta. Att det funkar hemma är väl pappans ansvar inte ts
  • Ester69
    Anonym (Extramamma) skrev 2020-06-19 01:03:02 följande:

Stackars barn.

Det kommer aldrig bli ni ellerhur? Som en helhet och familj?

Ditt barn kommer alltid gå före, ellerhur?

Skicka ungen till mamman, det är bara synd om barnet.

Det är väl ganska naturligt att man sätter sitt biologiska barn först..
  • Ester69
    Anonym (!) skrev 2020-06-19 04:44:33 följande:

Ja, men i en familj kan man inte tydligt favorisera ett barn, ge barnen olika regler (endast efter ålder el om en har någon sjukdom), tydliga skillnader i spenderade pengar på barnen osv.

Sen förstår väl alla att naturen har fixat så att man har modersinstinkter som gör att man älskar sitt eget barn mest. Det hindrar inte att även kunna ge kärlek och att vara rättvis mot det egna barnets syskon.

Olika regler det kan jag hålla med om. Men spenderade pengar vet i sjutton. När min son bodde hemma köpte jag ofta vans skor, märkeskläder nya mobiler. Vad sen sambon köpte till sin son det bryr jag mig inte om. Tycker han att skor för 200 duger åt hans barn så är det så. Hade köpt dyra skor och kläder om vi hade skaffat gemensamma barn, vad han sen valt att ge sin son får stå för han.
  • Ester69
    Anonym (!) skrev 2020-06-19 04:44:33 följande:

Ja, men i en familj kan man inte tydligt favorisera ett barn, ge barnen olika regler (endast efter ålder el om en har någon sjukdom), tydliga skillnader i spenderade pengar på barnen osv.

Sen förstår väl alla att naturen har fixat så att man har modersinstinkter som gör att man älskar sitt eget barn mest. Det hindrar inte att även kunna ge kärlek och att vara rättvis mot det egna barnets syskon.

Olika regler det kan jag hålla med om. Men spenderade pengar vet i sjutton. När min son bodde hemma köpte jag ofta vans skor, märkeskläder nya mobiler. Vad sen sambon köpte till sin son det bryr jag mig inte om. Tycker han att skor för 200 duger åt hans barn så är det så. Hade köpt dyra skor och kläder om vi hade skaffat gemensamma barn, vad han sen valt att ge sin son får stå för han.
  • Ester69
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2020-06-20 00:21:45 följande:

Många som svarar i den här tråden anser att man på ett eller annat sätt ska strunta i barnet. Vad är det för fel på er ? Innebär det här med att barnet är pappans ansvar, att man ska ignorera ungen? Känner från djupet av mitt hjärta att ni är avskyvärda och en del av problemen med samhället idag.

Nån som verkar strunta i barnet är den biologiska mamman men det verkar vara okej. Kanske vore bättre om hon som ändå valt att sätta barnet till världen tog sitt ansvar än att tjafsa på TS
  • Ester69
    Magnusw32 skrev 2020-06-20 10:24:29 följande:

Tråkigt att du ser på ditt bonusbarn på det sättet. Stackars barn. Min sambo ser ingen skillnad på vår gemensamma dotter och min dotter från ett tidigare förhållande. Han säger att han har två barn och ett tredje på väg.

Hoppas verkligen inte bonusbarnet känner av dina känslor:(

Tycker nog det är mer tragiskt att barnets biologiska föräldrar inte verkar bry sig.
  • Ester69
    tobiq skrev 2020-06-20 19:48:41 följande:

Jag tycker att en bonusmamma och en bonuspappa har precis lika mycket ansvar att göra det bästa av situationen om de väljer att bo ihop med andras barn. Sen är det säkert så att bonusmammor är betydligt mer engagerade överlag, precis som biologiska föräldrar.

Jag tycker att barnen är prio ett i alla lägen, trivs man inte med att bo med andras barn så bör man inte göra det. För det är verkligen inte rättvist mot barnen. Antingen lär det märkas (högst troligt) eller också får man leva i lögn och det låter varken trevligt eller hälsosamt.

Det får su gärna tycka, tror dock inte att alla håller med dig. Men i denna tråd undrar jag fortfarande varför ts får så mycket skit medan den biologiska mamman inte ifrågasätts alls. Fast det är ju ganska vanligt att biomamman kommer undan med allt.
  • Ester69
    Anonym (......) skrev 2020-06-20 21:18:23 följande:

Men vadåå komma undan?? TS har inte skrivit nåt om varför hon är frånvarande, vi vet inget om mamman eller vad som är sant.

Men jag tycker det är fruktansvärt om du frågar mig. En mamma som endast har sitt barn varannan helg, hur kan det kännas bra i hjärtat?

Jag vill ha mina barn hos mig varje dag, som de flesta normala föräldrar. Finns inga ursäkter för föräldrar som skiter i sina barn..

Situationen verkar ju dock vara olöslig eftersom det tydligen alltid varit så, enligt TS. Vad hjälper det att hacka på mamman i en anonym tråd?

Det är barnperspektivet som borde väga tyngre än vuxna som träter.  

Att en förälder är värdelös är aldrig barnet fel, och själv vill jag tro att jag kunnat ge så pass av mig själv så att barnet ska kunna få en hyfsad uppväxt ändå, att få känna sig hemma och sedd i sitt eget hus (extra viktigt och med kommande syskon också).

Barnet är dessutom 10 år, inget småbarn som inte klarar av basala saker..

Att då kunna laga en liten större portion så att barnet slipper gå hungrigt, prata med barnet mm hade jag kunnat göra vilket roll barnet än hade, om de andra vuxna väljer att inte ta ansvar.

I inlägg 22 skriver TS att mamman har ställt in umgänget och gärna lämpar över barnet på TS. Och då kan man ju anta att mammans intresse för sitt barn inte är särskilt stort.
  • Ester69
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 10:54:13 följande:

För att det självklart är viktigt. Jag vet inte hur du gör med dina relationer men jag väljer ju en partner som har samma värderingar som jag.

Jag väljer ju inte bara en partner åt mig själv utan även en förälder till mina kommande barn ( nu är jag förbi den punkten men ändå). Då vill jag ha en stabil, ansvarstagande klippa. Inte ett stolpskott. Både för mig och mina barns skull.

När kvinnor faller för farliga brottslingar, tror du de ser en fantastisk fadersgestalt och själsfrände eller endast en spännande, lite farlig partner för några månader framåt. Sen blir man gravid, killen drar och man gråter ut på FL eller hod soc.

Ta lite j-a ansvar för din framtid och kommande barn. Tänk efter före man flyttar ihop och skaffar barn.

Så ja, att TS skaffat barm och flyttat ihop med en dåre är ju TS problem som hon ska leva med nu.

Vilket mynnar ut nu i att hon antingen får accepera läget eller separera. Mannen vill ju inte lyssna.

Vad är ditt förslag?

Fattar inte hur du orkar härja på TS som du gör. Hon verkar ju få ta mer ansvar än båda biologiska föräldrarna gör. TS har ju skrivit att mamman i stort sett skiter i ungen. Det om nåt är skrämmande.
  • Ester69
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 15:22:11 följande:

Förklara då vad du anser att TS har för alternativ?

Om biologiska mamman inte kan/vill ta barnet mer än hon gör och pappan inte vill diskutera saken utan tycker att TS "gott kan ställa upp".

Antingen stannar TS och finner sig i situationen eller lämnar/sparkar ut mannen och hans barn.

det jag undrar är varför du härjar på henne att ta ansvar för barnet när hon varit väldigt tydlig med att hon inte vill. Och varför biomamman inte ens nämns av dig.

Men visst alternativ min karl försökte med samma grej. Och vi har haft samma upplägg hans barn hans bekymmer. Det slutade med att jag tog ungen och marscherade in på hans jobb och sa varsågod här är ditt ansvar.
  • Ester69
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 16:44:47 följande:

Wow, va fint gjort av dig. Barnet måste ha känt sig jätteönskat när det blev dumpat på det viset.

Det gick alltså inte att göra på något annat sätt?

Jag hade förstått om mannen var någon du föraktade eller hatade. Men det här är mannen du älskar/älskade?

Vi är fortfarande ett par, och jodå vi älskar varandra . Men en del människor fattar liksom inte vinken ibland. Och då får man vara tydlig. Ja och det stackars barnet tyckte det var skitkul att kolla på alla maskiner på pappas jobb så han led ingen nöd. Och om du promt ska ha alla detaljer så åkte vi dit i förevändningen om att jag måste akut åka till tandläkaren och det skulle gå fortare om jag lämna honom på pappas jobb.
  • Ester69
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-22 17:29:11 följande:

Nej det skadar inte. Men detta var alltså det bästa sättet att förmedla det på?

Du och mannen hade kunnat reda ut det hela när barnet var närvarande. Herregud..

Om du menar mig så skrev jag att man ibland får vara tydlig och här var ett sånt tillfälle. Och vad finns att reda ut i närheten av barnet? Ska han höra när vi bråkar om vem som ska se efter honom när det redan är bestämt att han far har huvudansvaret ?

När vi ändå är inne på spåret så har jag även dumpa av barnet hos mamman när hon skickade hit honom på sin vecka för att träffa pojkvännen. Och sambon jobbade. Även i det fallet så gick polletten ner när jag gjorde så... Herregud....
  • Ester69
    Ess skrev 2020-06-22 19:17:29 följande:

Det gjorde du helt rätt i. Försökte han samma grej igen efter det?

Nope det gjorde han inte.
  • Ester69
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-23 23:39:02 följande:

Du har som sagt också helt missat poängen men att läsa ordentligt och ta till dig av det jag faktiskt sagt skulle väl innebära att du inte kan fortsätta hacka på en styvmamma och hur synd det är om alla inblandade som behöver ha med elaka styvmammor att göra. Tyvärr har barnet en mycket bättre relation med mig än med sin biologiska mamma så ska du hacka på någon så gå på den icke närvarande, egocentriska biomorsan istället.

Tyvärr är det så i väldigt bonusfamilj trådar att hur illa en biologisk mamma än beter sig så är bonusmamman ändå boven i dramat. Och folk som lever i kärnfamiljer vet exakt hur det ska vara i en bonusfamilj, fast dom har inte den blekaste aning hur det kan vara.
  • Ester69
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 09:56:06 följande:

Klicka vida endast på något av hens inlägg så får du läsa. Sedan kan du ju också passa på att se hur andra skribenter i tråden skamma (ja) och hånat hen för det hen skrivit.

Fast nu är Signaturen Ja rätt duktig på att skamma alla som inte anser att hon har rätt och det är ganska irriterande. Då får man ta lite skit om man ger skit.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus