Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Magnusw32 skrev 2020-06-20 10:24:29 följande:

Tråkigt att du ser på ditt bonusbarn på det sättet. Stackars barn. Min sambo ser ingen skillnad på vår gemensamma dotter och min dotter från ett tidigare förhållande. Han säger att han har två barn och ett tredje på väg.

Hoppas verkligen inte bonusbarnet känner av dina känslor:(

Åjo, skulle saker och ting ställas på sin spets så skulle du nog bli varse om att din dotter sedan tidigare inte betyder lika mycket som hennes egen.
  • Anonym (Mimmi)
    Ess skrev 2020-06-20 11:00:46 följande:
    Jag hade lämnat ungen själv och varken sett till eller ordnat mat åt hen.
    Allt sådant ligger på föräldrarna att fördela mellan sig så att det fungerar.

Det var dealen när makens ungar skulle va här när han jobbade och jag var föräldraledig, att antingen klarade de sig själva eller så fick de va hos mamman eller någon annanstans istället. 
    Helt riktigt. 
    Jag totalvägrade också, hans ungar hans problem.

Droppen som fick min bägare att rinna över var när en av hans ungar ringde till pappa på jobbet och lep över att hon inte fick sitta vid datorn... när jag använde den. Utöver det så var datorn MIN.
  • Anonym (Mimmi)
    Ess skrev 2020-06-20 11:09:20 följande:
    Lyckligtvis hade makens ungar egna datorer så de kunde sitta tills ögonen blödde, vilket de också gjorde. 
    Jag tyckte det var skönt när de höll sig på rummen.
    Detta var på den tiden då man oftast bara hade en stationär dator med uppringt modem dessvärre...

Idag har en av hans ungar själv blivit styvmorsa åt en tonårstjej... enligt mitt ex är det ingen dans på rosor. Lite karmakänsla för mig. Dock var hon inte den jobbigaste av hans ungar.
    Ungen som ringde pappa och lep skulle jag inte ens idag, ca tio år senare, stanna och hjälpa om hon stod på vägkanten med punktering. Jag avskyr henne fortfarande.
  • Anonym (Mimmi)
    Magnusw32 skrev 2020-06-20 12:08:33 följande:
    Jag vet inte va du har för erfarenheter av förhållanden men i vårt hem fungerar det inte så. Min sambo skulle aldrig bete sig på det sättet.
    Det vet du inte förrän du ställs inför faktum.
  • Anonym (Mimmi)
    Ess skrev 2020-06-20 14:50:14 följande:

Självklart kommer ens biologiska barn först om det kniper.

Så är det självklart.

Att inbilla sig något annat är bara dumt.
  • Anonym (Mimmi)
    Magnusw32 skrev 2020-06-20 14:53:35 följande:

Jag känner honom tillräckligt väl för att veta det. Det skulle aldrig hända.

Som sagt, när saker ställs på sin spets... Gällde det livet så skulle han garanterat välja sin dotter.
  • Anonym (Mimmi)
    tobiq skrev 2020-06-20 19:48:41 följande:

Jag tycker att en bonusmamma och en bonuspappa har precis lika mycket ansvar att göra det bästa av situationen om de väljer att bo ihop med andras barn. Sen är det säkert så att bonusmammor är betydligt mer engagerade överlag, precis som biologiska föräldrar.

Jag tycker att barnen är prio ett i alla lägen, trivs man inte med att bo med andras barn så bör man inte göra det. För det är verkligen inte rättvist mot barnen. Antingen lär det märkas (högst troligt) eller också får man leva i lögn och det låter varken trevligt eller hälsosamt.

Verkligen?
    Så om man träffar en partner med barn så blir man per automaik lika ansvarig för avkomman som man inte har ett dugg med att göra?

Att kalla dem för "bonus" är rena vansinnet. Jag kallar dem för malus. För det var precis det "mina" malusar var. En belastning.
  • Anonym (Mimmi)
    tobiq skrev 2020-06-20 21:06:44 följande:
    För att det är TS tråd som hon har skrivit kanske! Vet inget om den mamman men tycker att folk som inte ansvarar för sina barn generellt är skit, man som kvinna. Det är givetvis ännu mer märkligt än att en bonusförälder inte vill ha något med barnet att göra. Så, nu har hon fått en känga också!

Stackars tioåringen!
    Undrar om det är jag som är trög eller om du verkligen tycker att det är mer märkligt att en styvförälder inte vill ha med ungen att göra, än ungens egna föräldrar...
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 11:56:33 följande:
    Det beror väl på vad man är överens om med sin partner såklart, särskilt om man bor under samma tak. För mig är det självklart att man ställer upp för sin partner och dennes barn om man ska bo ihop. Känner inte partnern samma sak så är jag inte intresserad.
    Det är därför sånt måste redas ut innan man flyttar ihop.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 11:56:33 följande:
    Det beror väl på vad man är överens om med sin partner såklart, särskilt om man bor under samma tak. För mig är det självklart att man ställer upp för sin partner och dennes barn om man ska bo ihop. Känner inte partnern samma sak så är jag inte intresserad.
    Skulle du vilja/orka lägga så mycket energi och tid som krävs på någon annans barn?
    Eftersom du skulle kräva det av en partner menar jag.

Eller väljer du bort en partner med barn?
  • Anonym (Mimmi)
    uska81 skrev 2020-06-24 20:07:46 följande:

Jag förstår inte varför man bildar en bonusfamilj om man inte kan se sina bonusbarn som sina egna. Jag bildar en bonusfamilj nu och självklart ska jag ta hand om min sambos son på samma sätt som mina egna barn. Det är inte bonus sonens fel att vi valt att flytta ihop. Så alla barn ska få samma behandling oavsett vem som är förälder.

Jag tror ingen ser partnerns barn som sitt eget, men det är ju bra om man klarar att behandla dem lika när det blåser kallt.
    Lycka till, återkom om ett par år när det rosa skimret lagt sig.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus