Inlägg från: Anonym (tumme ner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tumme ner)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Har inte läst svaren men nej jag hade inte accepterat det. Som bonusförälder är man inte ansvarig för barnet. Man kan hjälpa till om man vill och orkar... men inte i veckor..och inte när du har förlossning snart. Dåligt motiverat med att "du snart har barn på heltid". Ja det har du men det är DITT barn...som DU har ansvar över (tillsammans med sambon). Min man hade aldrig kört över mig ang en sån här sak....

• Anonym (tumme ner)
    Anonym (Alvia) skrev 2020-06-17 07:30:43 följande:

Jag som är både bio och bonusförälder tycker det är skillnad på vad man kan kräva och hur man skulle vilja ha det. Jag hade aldrig krävt att nån annan tar hand om mina barn. Av flera skäl. Vem vill dumpa sina barn I händerna på nån som inte vill vara med dem....?

Men hade jag varit hemma hade jag inte haft några problem med att ha en tioårig bonus hemma. Treåring hade kanske känts lite tveksamt i längden men tio år nu jättestort.

Men framförallt känns eran situation så sorglig. Ingen av föröldrarna vill vara hemma med barnet. De tvingar det på nån som ser det som en börda. Sen kommer det komma in ytterligare ett barn i sammanhanget och tioåringen riskerar att bli ännu mer av en svarte Petter som ingen vill ha.

Fast jag tycker inte det är konstigt om man som höggravid vill vara själv och mentalt och fysiskt vila utan att känna att man behöver ta ansvar för bonusen. De få veckor man har innan förlossningen är rätt speciella. Ja det låter som att det är synd om pojken vars två bioförärdrar inte vill vara med honom. Det är ta mig f-n DERAS ansvar. Det är dem som sätt honom till världen. Mamman i detta fall kan inte bara avsäga sig ansvaret. Och papoan kan inte tvinga sin nya tjej att ta över som mamma. Detta måste han och pojkens mor lösa. Pojkens tillvaro är inte löst om man skaffar ny sambo liksom.... Sen hade pappan kunnat be TS snällt om hon kunde tänka sig ha pojken hemma under dessa veckor..... inte köra över. Jag ser ett stort problem här... som troligen inte kommer bli mindre.....
  • Anonym (tumme ner)
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2020-06-20 04:06:31 följande:

Gudars skymning, vart blandade jag in kön i detta bortsett från att jag nämnde pappan (som vi lika gärna kan kalla biologiska föräldern om det smakar mindre illa)? Helt plötsligt tycker du att det är en fråga om jämställdhet alltså, vem som har mest rätt att strunta i barnet utifrån viket kön man har. Snyggt.

Två människor delar bostad med barnet. Den ena personen som borde ha en viktig vuxenroll för barnet vill helst inte befatta sig med det, den andra personen som ska ha en tydlig föräldraroll är inte hemma. Tredje personen, den som borde inneha den andra ordinarie föräldrapositionen, vill inte heller ha så mycket med barnet att göra. Vad är det som är okej med det? Varför borde inte alla tre skuldbeläggas (skuldbelägga = "skamma")?

Men det är ju här problemet är: bonusmamma borde inte inta föräldrarollen som du skriver. Hon kan göra det om HON vill och känner att det är rätt för henne.. men BORDE..nej. Hon har inte föräldrabefogenheter på nåt sätt.. det har vårdnadshavarna. De är skyldiga att se till barnens behov. Sen kan bonusförälder göra det bästa utifrån vad denne klarar av. Självklart behandla barnet med respekt och självklart vara en del av att få familjen att fungera.
  • Anonym (tumme ner)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-21 12:01:30 följande:

Det är därför sånt måste redas ut innan man flyttar ihop.

Allt är dock inte statiskt. Saker händer... både med en själv som människa och barnen ändras. För att man talade igenom en sån här grej när man bestämde sig för att flytta ihop betyder det inte att det kommer funka senare. Att leva i en bonusfamilj ÄR verkligen nåt annat än att leva i en kärnfamilj. Har man aldrig varit i närheten av att leva i en bonusfamilj ÄR det nog svårt att förstå känslor, dynamik mm.
  • Anonym (tumme ner)
    Siden skrev 2020-06-24 15:50:26 följande:

Normen i en kärnfamilj är att båda dom vuxna i familjen älskar de gemensamma barnen och vill dom allt gott, ungefär lika mycket både pappa och mamma. Dom är jämställda som vårdnadshavare på så sätt och har lika mycket att säga till om juridiskt och kulturellt. När problem uppstår i en kärnfamilj så är alltså dynamiken hyfsat jämlik - båda föräldrarna älskar barnen och vill barnen väl lika mycket, båda föräldrarna bestämmer. Enligt normen vill säga. Dessutom så finns det ingen tredje vårdnadshavare som lurkar i bakgrunden och vill ha sin åsikt. Dynamiken i en bonusfamilj skiljer sig på så sätt att båda dom vuxna INTE är föräldrar till barnen och båda dom vuxna älskar inte barnen lika mycket eller vill dom allt gott lika mycket. Den ene vuxne kanske är förälder och älskar barnet över allt annat och har känt barnet i åtta år sedan barnet var bebis medan den andre bara har känt barnet i två år och tycker att barnet är gulligt och snällt men borde lära sig bordsskick, typ. När beslut ska fattas så har föräldern bestämmanderätt både juridiskt och kulturellt, till att t.ex. sätta sitt barn på fritids. Den andre vuxne har inga rättigheter juridiskt och kulturellt sett så brukar dom styvmödrar som bestämmer över styvbarnet placeras i Elaka styvmodern-facket. Bonusbarnets behov kan komma att krocka med styvförälderns behov på ett sätt som inte sker i kärnfamiljer. Det som är bra för bonusbarnet kan krocka med vad som är bra för parrelationen i familjen. Sånt kan naturligtvis uppstå även i kärnfamiljer men återigen - i en bonusfamilj har den ene vuxne bestämmanderätt och är förälder medan den andre vuxne bara är styvförälder. Så varje problem som uppstår måste man verkligen lyssna in varandra och kompromissa. Dessutom så finns det en tredje part att ta hänsyn till gällande alla beslut i bonusfamiljen - förälderns ex. Eftersom det är föräldern som känner exet och har varit ihop med exet så är det ofta föräldern som kommunicerar med exet gällande det gemensamma barnet. Även här skiljer sig dynamiken åt mellan en kärnfamilj och en bonusfamilj, i en bonusfamilj finns alltid en tredje part utanför kretsen som ska säga sitt. Det finns alltså en heeelt annan och mycket mer komplex dynamik i bonusfamiljen, är du mer intresserad så kolla in sociologen Patricia L Papernows föreläsningar på youtube, superintressanta.

Klockrent! Så är det. Jag har levt både i kärnfamilj och nu i bonusfamilj. Det är otroligt olika och man kan inte förstå om man inte levt med bonusbarn hur dynamiken är.
  • Anonym (tumme ner)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-24 20:20:55 följande:

Jag tror ingen ser partnerns barn som sitt eget, men det är ju bra om man klarar att behandla dem lika när det blåser kallt.

Lycka till, återkom om ett par år när det rosa skimret lagt sig.

Jag tycker det är skillnad på att se dem som sina egna och hur man behandlar dem. Jag ser mina bonusbarn som en del av familjen. Men absolut inte som mina egna. De ska inte särbehandlas jmf med mina biologiska barn. MEN min man har mer ansvar över dem hemma... deras läxor, all kontakt med skola osv. Jag tar den biten med mina barn. Om nåt problem uppstår kring skola osv tar jag det med mina barns pappa. Om det är nåt i familjelivet som 8nte funkar tar jag det med min nuvarande man så klart. Vi hjälps åt att få familjen att funka. Mina egna barn har jag dock en sån enorm villkorslös kärlek till.... de är mitt kött och blod liksom. Jag har fött dem, fostrat dem. Bonusbarnen har jag känt i ca 4 år och de berikar mitt liv..men jag känner inte samma kärlek till dem. Jag tycker om dem..men kan inte säga att jag älskar dem. Jag är glad de finns i mitt liv. Se hur olika känslor kan vara? och ändå behandlar man bonusar med respekt så klart! Men min man skulle ju inte helt sonika räkna med att jag tar hand om hans barn om han jobbar. Han skulle fråga... och kanske ordna så de får vara med sin mamma om han ska jobba mycket.

Jag förstår faktiskt inte de som älskar bonusarna lika mkt som sina egna... men alla är vi olika. Känslor är ingen lätt sak.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus