Inlägg från: Anonym (......) |Visa alla inlägg
  • Anonym (......)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Tant Gredelin) skrev 2020-06-17 22:56:28 följande:

Samtidigt som ts vänder och vrider på vilka dåliga föräldrar hennes man och hans ex är, så passar hon samtidigt på att i var och varannan mening kasta in ett ord eller tre om hur ointresserad hon är av tioåringen, hur hon minsann inte tänker passa upp på honom och hur dålig deras relation är och att den aldrig kommer att förbättras. Lägger till att den enda konflikthärden i deras förhållande är det här barnet och ansvaret över det. Åh, så hårt jag önskar att tioåringen aldrig någonsin hört ett enda ord om det här.

Det går inte komma ifrån att den som lider på riktigt i den här situationen måste vara tioåringen som inte är välkommen hem till mamma och inte heller till pappa, och den som man kunde hoppats var lite vuxen i det här (ts) väljer att bete sig som en dålig människa istället.

Strunt samma hur många godispåsar du köper till pojken, de tvättar inte bort känslan av att inte vara önskad och varmt omhändertagen. Synd att pappan och mamman inte är bra, och synd att du själv inte är ett dugg bättre. Det du berättar får dig att framstå som kall, barnslig, gnällig och hård. Hoppas att den här pojken som faktiskt aldrig bad om att få komma till jorden får någon som tar hand om honom på ett bra sätt innan er nuvarande situation har satt för djupa spår i honom.

Hoppas att du ändå förmår att växa upp, bli en bra människa och att du inser att bara för att någon annan gör fel så innebär inte det att det är din uppgift att fortsätta göra fel. Hoppas att du får en god relation till ditt ännu ofödda barn.

Å blev lessen av denna tråd och ditt inlägg. Hoppas pojken iaf slipper känna sig oönskad och i vägen och inte hört nåt av detta :( det är ju ändå hans hem. Folk här är fan iskalla
  • Anonym (......)

Men ts skriver ju att barnet fått vara hemma tidigare somrar?

Ska hen plötsligt flytta på sig för att hon är gravid??

Är det så farligt att ha en 10 åring där, behöver hon sköta som om hen vore en bebis? Låter mer som om hon bara vill slippa det sällskapet.

Man väljer själv vilken slags familj man vill skapa......

• Anonym (......)
    Ester69 skrev 2020-06-20 20:55:48 följande:
    Det får su gärna tycka, tror dock inte att alla håller med dig. Men i denna tråd undrar jag fortfarande varför ts får så mycket skit medan den biologiska mamman inte ifrågasätts alls. Fast det är ju ganska vanligt att biomamman kommer undan med allt.
    Men vadåå komma undan?? TS har inte skrivit nåt om varför hon är frånvarande, vi vet inget om mamman eller vad som är sant.
    Men jag tycker det är fruktansvärt om du frågar mig. En mamma som endast har sitt barn varannan helg, hur kan det kännas bra i hjärtat?
    Jag vill ha mina barn hos mig varje dag, som de flesta normala föräldrar. Finns inga ursäkter för föräldrar som skiter i sina barn..

Situationen verkar ju dock vara olöslig eftersom det tydligen alltid varit så, enligt TS. Vad hjälper det att hacka på mamman i en anonym tråd?
    Det är barnperspektivet som borde väga tyngre än vuxna som träter.  
    Att en förälder är värdelös är aldrig barnet fel, och själv vill jag tro att jag kunnat ge så pass av mig själv så att barnet ska kunna få en hyfsad uppväxt ändå, att få känna sig hemma och sedd i sitt eget hus (extra viktigt och med kommande syskon också).

Barnet är dessutom 10 år, inget småbarn som inte klarar av basala saker..
    Att då kunna laga en liten större portion så att barnet slipper gå hungrigt, prata med barnet mm hade jag kunnat göra vilket roll barnet än hade, om de andra vuxna väljer att inte ta ansvar.

• Anonym (......)
    tobiq skrev 2020-06-21 19:46:12 följande:
    Men tack! Oavsett blodsband så är det vuxna och barn som lever ihop och för MIG är det helt naturligt att man då agerar som just vuxna. Hur man kan bo tillsammans med ett barn på heltid och tänka att man inte har något vuxenansvar, så märkligt. Det är väl en sak att inte vilja gå med barnet på läkarbesök och utvecklingssamtal och dyl, men att sparka bakut för att man förväntas att laga lite extra lunch eller samtala med ett barn man BOR MED PÅ HELTID. Jättekonstigt...

Håller helt med dig! Vad är det för sk. familj man tror man ska ha om man inte ens klarar av att ge ett barn som BOR där lite mat.

Ok jag kan köpa att pappor lätt lämpar över ansvar till närmaste kvinna, men det är ju inte på något sätt barnets fel.
    Och nej ibland "klickar" det inte alls och pappan är frånvarande, men då kanske man bör söka sig vidare ist för att gnälla i åratal..

Det finns mängder av bonusföräldrar ute i världen som adopterat sina bonusbarn och familjer där man INTE gör skillnad på ditt och mitt barn, eller vem som måste bre en jävla macka...
    Patetiskt.

• Anonym (......)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 20:19:40 följande:
    Japp, jag är adopterad i vuxen ålder av min styvfar.

Va härligt! Tycker jag läser så många fina historier jämt där en bonusföräldrar helhjärtat gått in och gett en famn/trygghet till barn som saknat en förälder, vilket gett ringar på vattnet i form av stora glada familjer.

Lite chockad sen när man går in här och alltid möts av en enorma bitterhet som verkar dominera bonustrådar, att man inte ens vill försöka bli en fungerande familj liksom.

Det är barnet som ALDRIG kan/får välja familj, utan de vuxna som hoppar in frivilligt i dessa konstellationer - och ändå är det så förbannat mycket gnäll och ovilja att göra nåt bra av det...

• Anonym (......)
    Ester69 skrev 2020-06-22 16:55:11 följande:
    Vi är fortfarande ett par, och jodå vi älskar varandra . Men en del människor fattar liksom inte vinken ibland. Och då får man vara tydlig. Ja och det stackars barnet tyckte det var skitkul att kolla på alla maskiner på pappas jobb så han led ingen nöd. Och om du promt ska ha alla detaljer så åkte vi dit i förevändningen om att jag måste akut åka till tandläkaren och det skulle gå fortare om jag lämna honom på pappas jobb.
    Det där måste jag ändå säga var snyggt gjort! Barnet slapp lida, poängen till pappan gick fram direkt istället för en massa utdraget tjafs i åratal som ts och partner (och många med dem) håller på med...
    För sånt går ut över barnet till slut och då är det aldrig OK tycker jag, oavsett vilken vuxen som har rätt. Barnen ska inte bli lidande och det tycker jag är alla vuxnas ansvar i en familj att iaf försöka minimera påverkan på dem.

Att däremot dra en gräns direkt som du gjorde, så pappan hajjar läget och i fortsättningen rycker in när det behövs, det är ju suveränt!!
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus