• Anonym (B)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Älskade barn) skrev 2020-06-17 01:25:29 följande:

Jag har också fått en bonus över sommaren. En 10- åring. Mamman dumpade henne här pga sin psykiska ohälsa. Hon är bipolär och fick ett maniskt skov pga stress över nytt arbete. Jag jobbar natt och sover ett par timmar på förmiddagen. Vanligen mellan 8-10. Jag förväntas också passa upp i viss mån. Men jag väljer att göra det till något positivt. Jag gör tex sallad till min lunch och den räcker en vecka. Bonus gillar inte det men då får hon laga mat som hon gillar. Det har vi som aktivitet. På söndag handlar vi tillsammans och planerar veckans meny. I måndags lagade hon kyckling, ris och currysås. Vi tar fram recept och hon lagar faktiskt maten helt själv även om jag står vid sidan av och talar om för henne hur hon ska göra. Tisdag gjorde hon köttfärssås och spagetti. Sedan har vi även skaparverkstad. Vi skriver tillsammans eller spelar in egna podcasts där hon väljer ämnen och vi för dialog kring det. Idag ville hon diskutera mobbning från lärare då en elev i hennes klass har blivit utsatt för fruktansvärd behandling från den vikarierande läraren de haft. Då bjuder hon in kompisar på FaceTime. Vi bor i en annan kommun så det är 7 mil enkel resa till kompisar. Då får man hitta alternativ.

Vi syr. Hon älskar syslöjd i skolan och jag råkar ha en symaskin. Vi tar fram mönster som hon gillar på väskor, tröjor och byxor. Pappas gamla jeans blev en häftig väska. En gammal tröja blev örngott osv. Hon gör allt själv. Jag är bara med och stöttar upp med instruktioner. Vi har också varit iväg och badat i veckan. Ibland gör vi spa hemma med fotbad och ansiktsmask.

Det behöver inte vara jobbigt att ha ett bonusbarn hemma. Det blir vad du gör det till. En 10- åring är underbart! Jag har även en treåring med hennes pappa. och då krävs det lite passning men vi har världens bästa storasyster som kan hoppa in och stötta upp. Behöver jag säga att jag älskar min bonusdotter?

Själv är jag uppvuxen som inlägget ovan. Ovälkommen och oönskad. Flyttade hemifrån när jag var 14. Har inte alltid gjort bra val i livet men genom barnen kan jag göra rätt och om. Om ni fattar hur jag menar. Min bonusdotter ska aldrig behöva känna sig som jag gjorde. Det krävs heller inte mycket av mig för att forma vår relation.

Fy fan vad glad jag blev av ditt inlägg i tråden. Du är verkligen en engagerad bonusförälder. Var schysst mot biomamman också, hon har det säkert tufft nu. Har en bekant som är bipolär och jag har sett henne när hon mått dåligt. Det var bra att biomamman i alla fall hade självinsikt nog att lämna barnet hos er istället för att ha henne hemma.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus