• Anonym (I)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 08:21:28 följande:

Problemet är att barnet vänder sig till en med frågor, krav på aktiviteter, att den ska ha mat, har tusen kompisar över, springer runt och härjar, stökar ner osv. Jag har ingen lust att vara i detta då jag ska vara hemma och vila upp mig inför förlossningen av mitt barn. Har ingen lust att på det behöva ta hand om mannens barn som han lämpat över på mig där han själv slipper allt ovanstående då han är på jobbet.

Handlar din man mat till barnet och kompisarna och städar efter dem mm . när han kommer hem?
  • Anonym (I)
    Anonym (Oj) skrev 2020-06-17 14:26:44 följande:

Såklart inte.

Här handlar det om annat: TS säger helt ärligt att hon inte är intresserad av att skapa gemenskap och nära relationer med bonusen. Hon är inte sugen på att umgås med bonusen alls.

Vet du om bonusen vill umgås med TS?

Det är märkligt att alla på FL tar för givet att alla bonusbarn älskar högt sin mammas/pappas nya och hen är förstahandsvalet att umgås med.
  • Anonym (I)
    Xenia skrev 2020-06-17 16:00:47 följande:

En tioåring behöver iaf tillgång till en vuxen. Bonusen har ju inget val, varken mamma eller pappa finns tillgänglig under dagarna, bara TS.

Eller så kan hen gå på fritids.

Det framgår inte om barnet vill vara med TS hela sommaren eller om pappan vill låtsas framför lärarna att han tar ansvar för sitt barn...
  • Anonym (I)
    Xenia skrev 2020-06-17 15:57:57 följande:

Här är ju två problem.

Det ena är din mans bristande respekt för dig, att han bara kör över dig. Du verkar acceptera det trots att du är irriterad. Alltså kommer det beteendet att fortsätta.

Det andra är ditt bristande intresse för ditt bonusbarn. Det kan ha att göra med det första. Du borde påpeka för din man att om han vill att du och bonusbarnet ska få ett bra förhållande, så motverkar han det med sitt sätt. Din irritation över din mans handlande kommer att gå ut över barnet.

Ingen begär att du ska älska ditt bonusbarn som ditt eget barn. Men du behöver se hen som en medlem av din familj, inte som en inkräktare. Jag tycker vad du skriver verkar illavarslande. Tycker du att hen är illa uppfostrad? Det är i så fall de biologiska föräldrarnas fel.

Och problem 1 beror ofta på problem 2.

Men det är såklart inte barnets fel.

;(
  • Anonym (I)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 18:08:46 följande:

Barnet söker sig mycket till mig och vill vara med mig, så visst tror jag att hen vill umgås med mig och säkert önskar få mer uppmärksamhet av mig än vad hen får. 

Men är det hen som inte alls vill vara på fritids och vill endast vara hemma med dig hela sommaren?

Jag menade inte att hen skulle inte alls vilja umgås med dig , bara att det är kanske inte de flesta barns nummer 1 önskemål .
  • Anonym (I)
    Anonym (Oj) skrev 2020-06-17 21:11:13 följande:

Nejdå, såklart inte!

Jag är på din sida här.

Jag håller med att det är skitjobbigt att vara trött och samtidigt ha koll på en tioåring, även om det är eget barn.

Jag håller med även om att det INTE är ditt ansvar här. Jag tycker absolut att pappan gör fel här.

Skillnaden mellan dig som bonusmamma och biomamman i den situationen (gravid, trött, stora barnet på fritids) är att hade du varit mamman, skulle du vara jätteglad att se barnet efter fritids, och då skulle nog barnet kännt det och glömt bort allt annat.

Men det är småsaker, jag menar främst senare när bebisen är född.

Då finns det risk att det blir mycket värre. Du redan nu känner att tioåringen är åsidosatt av biomamman, och pappan jobbar så mycket och har inte tid för tioåringen trots sina ambitioner.

Pappan räddar sitt dåliga samvete på din bekostnad, eller försöker det.

Du är stark nog att streta emot.

Tyvärr blir du nog förloraren här även om du vinner striden mot din man:

Bonusen kommer skylla på dig.

?Bonusen kommer skylla på dig.?

Eller inte. Barn är inte korkade.
  • Anonym (I)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 09:20:46 följande:

Du tycker att du har rätt, jag tycker att jag har rätt. Ingen av oss kommer ändra åsikt. Ingen ändrar åsikt i de här trådarna, det är bara en massa tjafs tills ingen orkar längre och tråden dör ut. Ingen har lärt sig något. Det enda man lyckats med är att locka fram folks sämsta sidor

Alla vet vid det här laget att startar man en tråd om bonusproblem så blir det många upprörda inlägg.

TS man tycker uppenbarligen att upplägget är bra och kommer inte ändra sig. Då återstår för TS att finna sig i det eller flytta hem till kompis, föräldrar eller skaffa eget boende.

Var framgår det att bostaden ägs av TS man?

Har hon skrivit detta någonstans?
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus