• Anonym (Jaha ok)

Tjejer / Kvinnor förklara hur ni tänker

Börjar med lite information om mig själv eftersom det verkar vara så väldans viktigt.
    Städad kille som snart fyller 26.
    Jobbar på ett av världens största företag, inom deras IT avdelning och tjänar över 30 i månaden.
    Har ingen speciellt nämnvärd utbildning men att lägga ner den tid och slit som krävts för att komma dit jag är för tillfället föll naturligt redan i yngre ålder eftersom tjejen jag antagligen hade lagt tiden på istället aldrig har funnits.

Likaså med träningen. Tränar 7 dagar i veckan, äter hälsosamt och har en kropp därefter.

Mina kollegor (tjejer och killar) beskriver mig som snäll, trevlig, mogen, grym social kompetens och förmåga att samspela med andra, empatisk förmåga, hög grad av självinsikt, dedikerad och målmedveten. Deras ord, inte mina.
    M.a.o så har jag en väldigt stabil vardag och är inte socialt efterbliven.
    Jag vill inte vara fast i min jobb- och träningsbubbla även om det är saker som intresserar mig. Det finns så mycket annat i livet och då tänker jag inte på partyresor med grabbarna. 

Vad är det som krävs av oss män? Jag kommer aldrig kunna ge er ett liv som David Beckham hade gjort - är jag inte intressant då?

-----

Jag har hängt på Tinder och även andra sidor där man är mer anonym och fått en del matchningar som med facit i hand inte verkade vara något märkvärdigt för tjejen.

Jag har prövat att vara allt ifrån snäll, intresserad, neutral, rakt på sak, ointresserad, nonchalant och rent utav otrevlig och respektlös. Jag har varit känslokall emot vissa tjejer och ibland har jag varit ärlig och förklarat att jag vill hitta en tjej att klicka med, känna trygghet och närhet hos och ha skönt sex med och träffas mer än bara som ett ONS samt poängterat ut att jag hellre är med EN tjej och försöker bygga upp något än att spela massa spel och hoppa runt.

Att bli seriösa med någon är något jag anser tiden får avgöra - Klickar man så faller allt sånt naturligt över tid. Att hetsa om att bli seriösa känns desperat och risken att någon bara blir sårad anser jag vara väldigt hög. 

Igår skrev en tjej här på FL "Om kvinnan tar initiativet finns det en risk att hon uppfattas som "på" eller "desperat". Det bryter mot normen."

Tänker ni tjejer så? 

Många tjejer anser inte att de ska ta första steget men vad är det ni förväntar er av oss killar? Jag har ingen trasig bakgrund med en mamma som aldrig var där så den relationen behöver inte försöka lagas ihop.

• Svar på tråden Tjejer / Kvinnor förklara hur ni tänker
  • Sepril
    Klickerträna skrev 2017-01-30 04:05:16 följande:

TS, du verkar vara ett kap!

Med allt jag förstått om dig genom tråden så hade jag mer än gärna tagit en kölapp (för det borde vara kö) .

Det jag kan tänka mig är problemet är att det kan verka avskräckande med en snygg, modemedveten, vältränad/hälsosam, bra avlönad och självständig kille.

Själv hade jag inte vågat aporoacha dig för jag hade undrat om det fanns plats för mig i din värld, och om jag skulle kunna leva upp till din standard.

Och ja, jag inser att det 1) kan hänga på min dåliga självkänsla, 2) kan vara förutfattade och felaktiga antaganden om din standard.

Genom tråden har jag som sagt fått en tydligare bild av att du har sunda värderingar och sådär, men om jag skulle ha dejtat dig så hade jag nog varit mer på min vakt. Jag tänker lite att det som verkar vara för bra för att vara sant oftast är det... Och då menar jag att jag tex skulle oroa mig för vad dina verkliga intentioner är, eller om jag bara var en i mängden som du dejtade, eller om jag var tillräcklig för dig och kunde leva upp till det du söker.

För mig hade det alltså varit avskräckande att du har "hela paketet", typ. Och jag hade behövt bli försäkrad om att du menade allvar och inte spelade en roll eller så, för att jag skulle våga ta kontakt/gå vidare med dig. Jag hade velat se din mänsklighet, kort och gott. Att du inte förväntar dig en tjej som är ouppnåelig och ohållbar för mig att vara. Att du också kan fela och att även du kan ägna dig åt trista vardagsgrejer som alla andra.

Det händer alltså att jag avstår från killar som verkar "för bra"; ex någon som är så snygg/charmig att han sannolikt är arrogant eller iaf framstår som arrogant och anser att han kan få allt han vill, eller någon som har intressen jag inte kan leva upp till - typ en väldigt hälsosam livsstil, eller på nåt annat sätt verkar leva ett liv utan plats för mig.

Jag hoppas du förstår vad jag menar. Jag vill liksom vara försäkrad om att killen inte letar efter något jag inte är, innan jag vågar ta kontakt Så kanske - tänker jag - utstrålar du en för "svår" plats för en tjej att fylla?

Precis vad jag tänkte!
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Jaha ok) skrev 2017-01-30 00:19:35 följande:
    Anonym (hmm) skrev 2017-01-29 22:38:34 följande:

kan även tillägga attt jag tycker att min man är sjukt attraktiv men inte pga hans kropp utan hans ansikte är helt fantastiskt. Symmetriskt med synligt/grovt käkben, mörkbrunt hår, vackra ögon, olivfärgad hy osv. Så det spelar lixom ingen roll hur ofta han tränar det är hans ansikte jag tycker är viktigast.

Så även om du har supertränad kropp så kanske ditt ansikte inte är så fint...?

Det ser lite annorlunda ut idag än för 11 år sedan. En blyg kille som gillar djur hade inte prioriterats ute i dagens samhälle bland många tjejer, ute på dejtingsidor m.m
    Tror även att det är betydligt färre tjejer som tar första initiativet (speciellt att kyssa som du gjorde på första dejten) överlag nu för tiden i.o.m att de inte behöver jaga, det finns minst 10 killar till i inkorgen som väntar på att få svar. Att kyssa någon på första dejten är inte alltid rätt men jag om det hade gjort det så tror jag ändå majoriteten av gångerna hade varit om killen tagit initiativet.

Orkar inte försvara mitt ansikte med en ny text så jag kopierar det jag skrev tidigare:

"Jag har inte haft otur med att få något födelsemärke mitt i ansiktet, en krokig näsa, öron som står ut eller något annat "skralt" som du väljer att skriva. 
    Jag har ett helt normalt utseende och en bra skäggväxt som jag är nöjd med! :)
    Inga akutbesök inplanerade för att lägga mig under kniven m.a.o."

Kul f.ö att ni hittade varandra. Inte alla som blir kära direkt sådär som du beskrev.
    Jag och min man träffades inte på ngn dejting-sida utan på en sida för folk med gemensamma intressen och vår avsikt var inte att dejta. Vi började skriva, blev vänner och seddan blev vi kära innan vi träffades för första gången(därav kyssen, kändes helt rätt)

Du kanske ska sluta skriva på dejting-sidor? Utan vara inne på sidor för folk med samma intressen och kanske släppa alla krav "att hitta en tjej" utan mer en kompis.

Då kanske du verkar mindre desperat och slappnar av mer och en tjej helt plötsligt dras till dig naturligt.

Ja det verkar vara ett annat klimat ute idag än för 11 år sedan(var dessutom bara 18 då och egentligen inte alls intresserad av ett förhållande) Tycker verkligen synd om de som hänger på dejting-sidor osv hade nog aldrig tyckt om det då alla verkar så desperata, lite creepy osv.

jag hoppas dock att du lyckas hitta någon, tråkigt att det inte gått hittils trots att du "har alla rätt" verkar det ju som. 
  • Anonym (Jaha ok)
    Klickerträna skrev 2017-01-30 04:05:16 följande:

TS, du verkar vara ett kap!
    Med allt jag förstått om dig genom tråden så hade jag mer än gärna tagit en kölapp (för det borde vara kö) .

Det jag kan tänka mig är problemet är att det kan verka avskräckande med en snygg, modemedveten, vältränad/hälsosam, bra avlönad och självständig kille.

Själv hade jag inte vågat aporoacha dig för jag hade undrat om det fanns plats för mig i din värld, och om jag skulle kunna leva upp till din standard.

Och ja, jag inser att det 1) kan hänga på min dåliga självkänsla, 2) kan vara förutfattade och felaktiga antaganden om din standard.

Genom tråden har jag som sagt fått en tydligare bild av att du har sunda värderingar och sådär, men om jag skulle ha dejtat dig så hade jag nog varit mer på min vakt. Jag tänker lite att det som verkar vara för bra för att vara sant oftast är det... Och då menar jag att jag tex skulle oroa mig för vad dina verkliga intentioner är, eller om jag bara var en i mängden som du dejtade, eller om jag var tillräcklig för dig och kunde leva upp till det du söker.

För mig hade det alltså varit avskräckande att du har "hela paketet", typ. Och jag hade behövt bli försäkrad om att du menade allvar och inte spelade en roll eller så, för att jag skulle våga ta kontakt/gå vidare med dig. Jag hade velat se din mänsklighet, kort och gott. Att du inte förväntar dig en tjej som är ouppnåelig och ohållbar för mig att vara. Att du också kan fela och att även du kan ägna dig åt trista vardagsgrejer som alla andra.

Det händer alltså att jag avstår från killar som verkar "för bra"; ex någon som är så snygg/charmig att han sannolikt är arrogant eller iaf framstår som arrogant och anser att han kan få allt han vill, eller någon som har intressen jag inte kan leva upp till - typ en väldigt hälsosam livsstil, eller på nåt annat sätt verkar leva ett liv utan plats för mig.

Jag hoppas du förstår vad jag menar. Jag vill liksom vara försäkrad om att killen inte letar efter något jag inte är, innan jag vågar ta kontakt Så kanske - tänker jag - utstrålar du en för "svår" plats för en tjej att fylla?

Rolig läsning men minst lika intressant och lärorik!
    Jag återkommer senare idag med ett mer utförligt svar till dig och alla andra!

Ha en bra start på den nya veckan!
  • Anonym (Em)

Nåt som jag funderar på när jag läser såna här trådar om killar som har svårt att hitta en tjej, är att det kanske handlar om att det urval av tjejer som intresserar dem kanske är för snävt, och genom att börja vidga det så blir det lättare för dem.

Istället för att fokusera på de kvinnor som väljer bort dem, så borde fokusera på de kvinnor som de själva väljer bort och varför. Då vänder man på tänkandet, och det blir mer konstruktivt. Det är svårt att ändra på andra, och deras tänkande och val, men lättare att ändra på sig själv och sitt eget tänkande och sina egna val.

Om alla singelmän mellan t.ex 18-55 i snygghetsgrad 1-10, fokuserar på samma grupp singeltjejer i åldern t.ex 18-28 i snygghetsgrad 6-10, så säger det ju sig självt att majoriteten i mansgruppen kommer att bli ratade, och det beror ju inte på tjejerna. Det är ju helt enkelt rätt simpel matematik, att den gruppen som de åtrår helt enkelt inte är tillräckligt stor för att alla som vill ska kunna få en flickvän ur just den urvalsgruppen.

(Och innan nån börjar klaga på det med "snygghetsgrad 6-10" och att man inte kan poängsätta människor, och att "skönhet ligger i betraktarens öga", "alla människor är vackra"etc, eller, så vill jag poängtera att det var bara ett exempel så att ni skulle förstå detta med att man gör ett urval, så häng inte upp er på det nu.)

• Lite tankar

Hoppar för första gången faktiskt in i en FL-tråd, men tänkte att en kan bidra med sina tankar:

Efter att ha läst igenom alla inlägg kan jag sammanfatta det som att du framstår som väldigt defensiv i den bemärkning att så fort någon skriver att de inte skulle vara intresserade så går du in och skriver långa paragrafer om hur de har fel. Det är ingenting jag ska haka upp mig på, bara en iakttagelse (kanske intressant för dig själv att gå tillbaka och läsa om dessa inlägg igen?)

I alla fall, Tinder, vilket är den enda dejtingsida du nämnt att du använt hittills(?), är väldigt problematisk i sig. Jag ska försöka förklara det här så enkelt som möjligt, men det finns flera tusen artiklar att läsa om ämnet! Appen är uppbyggd på att du swipear åt olika håll beroende på om du gillar personen eller inte, enkelt, det krävs alltså väldigt liten insats av användaren. Du får en matchning; upprymdhet! Gud vad kul! Du får en belöning. Tiden går, du får fler och fler matchningar, eller i alla fall samma antal om dagen, och precis som vilket rus som helst så minskar det.

Det krävs fler matchningar för att nå samma rus som i början, du har inte tid att svara/du vill inte svara för egentligen handlar det numera om ruset. Pling, en ny matchning.

Det är en liten ego boost i fickan kan man säga, och det är därför många på Tinder slutar svara eller ens svarar från början. Samtidigt skulle jag vilja säga att i mina ögon är Tinder en app där många söker efter ett ligg, jag har själv aldrig använt Tinder men många vänner har gjort det. Så att leta efter en relation bland detta virrvarr av rus-sökare är, ja, minst sagt svårt. Jag hade turen att träffa min pojkvän i samma lägenhetshus, och för att svara lite på din fråga så vill jag personligen träffa personer öga mot öga, inte via en app, men det är såklart bara vad jag tycker och alla är olika!

Hoppas detta hjälpt dig att förstå Tinder lite bättre och att du kan använda informationen på något sätt! Ha det bra och lycka till.

• Physalis

Du verkar ha pausat själva livet i väntan på kärlek. Gör inte det, gör alla saker du tänkt göra när du träffat en tjej redan nu. Du blir lyckligare och kanske till och med råkar hitta kärleken när du är ute på dina äventyr. Livet handlar om mer än att vara en del av ett par.

En annan infallsvinkel är att om du ser bra ut, har en bra personlighet osv så kanske tjejer tror att de inte är intressanta nog för dig. Du kanske måste vara övertydlig med ditt intresse och vara lite ihärdig så att tjejerna förstår vad du är ute efter? Jag får nämligen uppfattningen av att du givit upp lite och gör halvhjärtade försök men anstränger dig inte för det inte är lönt. Du kanske därför bara uppfattas som trevlig/ artig.

Tänk dig själv om du ser en tjej som verkar fantastisk på alla vis så ser du alla män runtomkring som verkar lika bra eller bättre än du. Då krävs det tydliga hintar för att du ska övertygas om att hon är intresserad av just dig.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (r)
    Anonym (Em) skrev 2017-01-30 08:45:23 följande:

Nåt som jag funderar på när jag läser såna här trådar om killar som har svårt att hitta en tjej, är att det kanske handlar om att det urval av tjejer som intresserar dem kanske är för snävt, och genom att börja vidga det så blir det lättare för dem.

Istället för att fokusera på de kvinnor som väljer bort dem, så borde fokusera på de kvinnor som de själva väljer bort och varför. Då vänder man på tänkandet, och det blir mer konstruktivt. Det är svårt att ändra på andra, och deras tänkande och val, men lättare att ändra på sig själv och sitt eget tänkande och sina egna val.

Om alla singelmän mellan t.ex 18-55 i snygghetsgrad 1-10, fokuserar på samma grupp singeltjejer i åldern t.ex 18-28 i snygghetsgrad 6-10, så säger det ju sig självt att majoriteten i mansgruppen kommer att bli ratade, och det beror ju inte på tjejerna. Det är ju helt enkelt rätt simpel matematik, att den gruppen som de åtrår helt enkelt inte är tillräckligt stor för att alla som vill ska kunna få en flickvän ur just den urvalsgruppen.

(Och innan nån börjar klaga på det med "snygghetsgrad 6-10" och att man inte kan poängsätta människor, och att "skönhet ligger i betraktarens öga", "alla människor är vackra"etc, eller, så vill jag poängtera att det var bara ett exempel så att ni skulle förstå detta med att man gör ett urval, så häng inte upp er på det nu.)

Jag håller heeeelt med. Jag är själv tjej och rätt ful, och det är ganska sorgligt att läsa hur män i tråden tror att det är för kvinnor i allmänhet. Det är säkert så att det för många kvinnor är så att de kan välja och vraka bland hundratals friare, men det vore fint om ni insåg att det INTE gäller för alla kvinnor. Med det menar jag naturligtvis inte att man ska bli tillsammans med någon man tycker är helt vämjelig, men precis som de killarna tycker att tjejerna ska ge andra killar en chans tycker jag att de bör lyfta blicken och se om de själva ger andra tjejer en chans. För någon som aldrig blivit "raggad på" är det rätt knäckande att höra hur en del killar tror att det är för alla tjejer. (Jag har partner nu, men utan att själv anstränga mig hade det aldrig hänt)
  • Vestra

Får stämma in med de som skriver att du verkar vara defensiv. Det är den uppfattningen jag också får när man läser dina svar. Vilket i slutänden får mig att tro att ett liv med dig innebär att du alltid ska ha rätt. Oavsett om det handlar om hur osten ska skäras eller om man ska åka till öst eller västkusten.

I verkligheten kanske det inte alls stämmer, men du kanske ska försöka att bjuda lite mer på dig själv. Alltså när någon påpekar något, exempelvis det här om din träning 7 dagar i veckan, så kanske, istället för att förutsätta att alla fattar att du skulle prioritera din tjej före träningen, så kanske du skulle "ah, det tänkte jag inte på, det har du rätt i, det kanske framstår/låter som...." Men du går in i någon försvarsställning känns det som.

Du är säkert en bra kille, och förmodligen har du också krav på hur du vill att din blivande partner ska vara. Men då du testat att göra på det sätt du gjort hitintills och det inte fungerat, så ska du kanske testa ett annat sätt. Framhäva andra sidor av dig själv. Jobb och träning tar mycket tid, sedan tillsammans med att du framstår som defensiv så hade jag bara ansett dig dryg och om man vill ha något långvarigt så hade du inte varit aktuell då jag hade utgått från att det hade blivit värre i en relation med dig än vad du visar innan. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Jb)

Tycker du låter som en toppen kille.

• Anonym (Linda)

Hej TS!
    Irrelevant fråga för tråden men jag undrar bara vart du bor nånstans? =)

Svar på tråden Tjejer / Kvinnor förklara hur ni tänker