• Anonym (mamma)

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Relationen mellan min sambo och min son (11 år) är inte den bästa. Det funkar, men inte mycket mer än så. Jag skulle önska att relationen blir bättre. Det har varit så här flera år och jag hoppas varje dag att det ska bli bättre. Ingen säger något men jag tror att båda mår dåligt över det här. 

För att den ska bli det anser jag att dom aktivt borde göra något för att förbättra relationen. Jag anser även att man inte kan lägga ansvaret för detta på 11 åringen utan att min sambo borde ta initiativ till det. Jag tycker att min sambo borde tänka ut saker dom kan göra tillsammans och nån gång då och då göra något bara dom två. Eller ev tillsammans med yngre syskon. 

Min sambo anser att det måste komma spontant när dom känner för det. Vilket dom uppenbarligen aldrig gör. 

Hur hade ni gjort? Vem har rätt?

Jag förstår naturligtvis att jag inte kan kräva någonting. Jag kräver heller inte att han ska ta någon som helst del i uppfostran. Jag sköter, och har alltid gjort, 100% allt med aktiviteter, hämta, lämna, läxor, klädinköp, läggning, väckning, uppfostran osv för sonen. 

Dom pratar knappt med varandra och säkert hälften av vad dom säger är typ, plocka upp dina saker, har du låst dörren, hörde du nu vad mamma sa osv. 

• Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?
  • aleydis

Du har jättebra tankar, han borde verkligen ta tag i det. Min bonuspappa körde sitt eget race, vi sågs typ bara vid matbordet och än idag så är jag obekväm kring honom. Hade önskat att han tog sig tid att bygga en relation med oss!

• Söder73

Men usch, så skulle inte jag kunna leva. Jag har två döttrar och min man en son men vi är en familj. Jag gör saker med hans barn och min man gör saker med mina. Har din sambo några egna barn? Hur är isåfall relationen med dom?

• Anonym (****)

Ja, när skulle han ha chansen att närma sig pojken? Du gör allt med barnet.

Hade han fått vara med mer, så hade de säkert haft en bättre relation.

Sedan är det ju tråkigt att du låtit det pågå i flera år, fast du ser att de mår dåligt av det. Att du inte tar ansvar för din sambos mående är ju en sak, men varför tar du inte ansvar för ditt barns mående?

Är det samma sak med syskonen?

• Anonym (mamma)
    Söder73 skrev 2016-03-01 22:47:27 följande:

Men usch, så skulle inte jag kunna leva. Jag har två döttrar och min man en son men vi är en familj. Jag gör saker med hans barn och min man gör saker med mina. Har din sambo några egna barn? Hur är isåfall relationen med dom?

Vi har ett gemensamt barn som han har fantastisk relation till . Prioriterara över allt annat hela tiden. Dock är han inte som person sådan som planerar utan Allt kommer spontant. Han säger inte "ska vi gå till lekplatsen i eftermiddag" utan han bara gör saker.

Vad gör ni med varandras barn?
  • Anonym (****)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-01 23:02:37 följande:
    Vi har ett gemensamt barn som han har fantastisk relation till . Prioriterara över allt annat hela tiden. Dock är han inte som person sådan som planerar utan Allt kommer spontant. Han säger inte "ska vi gå till lekplatsen i eftermiddag" utan han bara gör saker.

Vad gör ni med varandras barn?
    Då måste det ju vara jobbigt för ditt barn. Får ditt barn aldrig vara med när han gör saker med sitt eget barn?
  • Anonym (...)

Han har väl helt enkelt ingen vilja att ha en närmare relation. Många bonusföräldrar tycker att det är jobbigt nog att leva i en påtvingad relation för det är det med andras barn.

• Anonym (mamma)
    Anonym (****) skrev 2016-03-01 22:58:52 följande:

Ja, när skulle han ha chansen att närma sig pojken? Du gör allt med barnet.

Hade han fått vara med mer, så hade de säkert haft en bättre relation.

Sedan är det ju tråkigt att du låtit det pågå i flera år, fast du ser att de mår dåligt av det. Att du inte tar ansvar för din sambos mående är ju en sak, men varför tar du inte ansvar för ditt barns mående?

Är det samma sak med syskonen?

Hur menar du att han inte har chansen? Dom bor under samma tak 5 dagar i veckan. Han var pappaledig 1år. Inte en enda dag fick min som komma hem efter skolan i stället för att gå till fritids. Han har väl haft 1000 chanser.

Jag vill ta ansvar. Det är därför jag frågar här vad jag ska göra.

Syskon, jag har inte fler barn sedan tidigare.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (****) skrev 2016-03-01 23:03:54 följande:

Då måste det ju vara jobbigt för ditt barn. Får ditt barn aldrig vara med när han gör saker med sitt eget barn?

Jo han får vara med om han vill. Men det är ju inte direkt så att en 11 åring frågar efter att gå till lekplatsen. Visst kan det vara så att pappan och lillen bygger duplo och 11 åringen hoppar in i leken. Men det är aldrig någon aktivitet som är anpassad efter den store.

Om lillen och pappan lagar mat så ber inte heller storebror om att få vara med. Medan om jag lagar mat så kan jag bestämma att båda ska vara med och ge dom lämpliga uppgifter.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (...) skrev 2016-03-01 23:18:42 följande:

Han har väl helt enkelt ingen vilja att ha en närmare relation. Många bonusföräldrar tycker att det är jobbigt nog att leva i en påtvingad relation för det är det med andras barn.

Så är det väl. Tycker du att jag bara borde acceptera det?
  • cupcakemom

Ja jag gör saker med sambons barn.. Kanske inte alltid ensam men tillsammans med mina barn... Innan vi flyttade ihop skjutsade jag sambons ena på en av hennes fritidsaktiviteter.... Ska jag göra nåt den vecka mina barn inte är här frågor jag ofta om dom vill hänga med typ åka till stan ibland vill dom ibland vill dom inte... Men det är klart vi har inte samma samspel som jag har med mina egna barn...

Sambon har även ett myndiga barn som också bor här och där är relationen mer ansträngd däremot... Vi pratar med varandra när vi måste vilket till stor del bottnar i att jag faktiskt gett upp... Hon säger ju inte ens hej när hon kommer hem så jag orkar inte anstränga mig längre....

Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?