• Anonym (mamma)

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Relationen mellan min sambo och min son (11 år) är inte den bästa. Det funkar, men inte mycket mer än så. Jag skulle önska att relationen blir bättre. Det har varit så här flera år och jag hoppas varje dag att det ska bli bättre. Ingen säger något men jag tror att båda mår dåligt över det här. 

För att den ska bli det anser jag att dom aktivt borde göra något för att förbättra relationen. Jag anser även att man inte kan lägga ansvaret för detta på 11 åringen utan att min sambo borde ta initiativ till det. Jag tycker att min sambo borde tänka ut saker dom kan göra tillsammans och nån gång då och då göra något bara dom två. Eller ev tillsammans med yngre syskon. 

Min sambo anser att det måste komma spontant när dom känner för det. Vilket dom uppenbarligen aldrig gör. 

Hur hade ni gjort? Vem har rätt?

Jag förstår naturligtvis att jag inte kan kräva någonting. Jag kräver heller inte att han ska ta någon som helst del i uppfostran. Jag sköter, och har alltid gjort, 100% allt med aktiviteter, hämta, lämna, läxor, klädinköp, läggning, väckning, uppfostran osv för sonen. 

Dom pratar knappt med varandra och säkert hälften av vad dom säger är typ, plocka upp dina saker, har du låst dörren, hörde du nu vad mamma sa osv. 

• Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?
  • Anonym (--)

Ver du helt säkert att dom mår dåligt av den nuvarande situationen? Innan du försöker ändra på nått kanske du för säkerhets skull, om du inte redan gjort det, ska prata med dom, fremför allt barnet. Barn är ju olika, när jag var 11 var jag inte det minsta intresserad av att hänga med mina föräldrar eller farsans nya. Satt hellre med näsan i en bok på mitt rum eller var i stallet.

• Anonym (Wildrat)

Vilken skitstövel han verkar vara. Ignorera ett barn (!) förutom för att gläfsa ut order och bara leka med sitt barn. Har han hört talas om psykisk misshandel? Han har haft 1,5 år på sig att hitta på nåt spontant, han borde väl inse själv att det inte funkar. Fast han verkar mer än lovligt trög. Vilken värdelös förebild för dina barn, hoppas han kommer trivas med att få träffa sitt barn varannan vecka för så här kan ni inte ha det. För ditt äldsta barns skull.

• Brumma

Jag tror inte det går att svara på utifrån bonusföräldrar som grupp. Det är som att fråga om föräldrar brukar leka med dockor med sina barn - svaret är ju "en del gör det, en del inte". Tror man måste se det på individnivå..

Jag tillhör gruppen som alltid gjort saker ensam med mitt bonusbarn. Jag har tex möjlighet att semestra (längre eller bara en helg) på riktugt fina smultronställen här i sverige genom far och morföräldrar. Min bonus har alltid älskat detta, min man är inte lika förtjust :) Så några gånger per år har vi alltid åkt iväg bara vi. När syskonen kom följde även de med.

Men, vi klockade naturligt från början (hon var bara ett år). Hade hon varit äldre när jag träffade hennes pappa hade det förmodligen inte kommit lika naturligt. Hennes mamma har tex träffat en ny man på senare år och där gör antingen hela familjen ngt, eller bara barn o mamma. Mammans nya gör inget med bara sin bonusdotter och ärligt talat verkar det inte heller vara ngt hon önskar. De lever ihop och han "är väl okey" enligt henne. Lagar god mat tex :)

Jag tror hon tyckt det känts konstigt om de, lite forcerat, plötsligt skulle börja umgås själva.

Om intresset finns så ja, men annars känns det inte äkta riktigt.

Vill din son umgås med din partner? Är de nöjda som det är? Är det främst du som anser att detta är ett problem?

• Julia1245
    Anonym (Chris) skrev 2016-03-02 07:38:27 följande:

det där äl väl olika.Han kanske känner att det biologiska bandet saknas och personkemin stämmer inte riktigt.Hoppas pojken kan göra roliga saker med din biopappa istället.

Personkemin stämmer inte riktigt? Det är ett barn det handlar om, som vuxen anstränger man sig för att barn ska känna sig välkomnade som sällskap! Inte fan låter man bli att prata med ett barn man BOR tillsammans med bara för att man inte kommer på något att prata om?

Jag tycker att det låter helt sjukt att inte umgås med sina bonusbarn. Inser att jag har haft en väldigt bra extrapappa. Mamma och hennes man träffades när jag var 5 och jag och han har så länge jag kan minnas hittat på saker tillsammans (åkt slalom, skridskor, gått på bio, skjutsat hit och dit, spelat spel, pratat intressen) och umgåtts helt vanligt, han kallar mig sin dotter och refererar ALDRIG till mig som sin frus barn trots att de även har en gemensam dotter (som jag alltid kallar min syster och inte halvsyster eller nåt sånt). Sedan har jag en utmärkt riktig pappa också, så jag har två helt enkelt.
  • Påven Johanna

Vi har alltid umgåtts mycket i vår familj och även med varandras barn. Ett axplock: i vardagen har vi pratat, lagat mat tillsammans, spelat spel, läst högt för varandra, lekt (när de var mycket mindre än de är nu), köpt hund och tillsammans gått på diverse kurser, haft filmmaraton i soffan, gjort utflykter, bowlat varje vecka, gått på bio och opera och lekland och utställningar och caféer och restaurang och spa och mässor så vidare i all oändlighet. Vi har skrivit böcker och låtit trycka dem. Vi har haft och har mycket kul!

Vi har rest utomlands massor tillsammans, övningskört med samtliga barn, skjutsat, hämtat, lämnat, nöjesåkt bil, tåg eller buss och sett vart vi hamnat, varit många lata sommarveckor på lantstället, umgåtts med släkten när det passat, och haft tjog av kompisar med oss (alla trevliga) på både resor och vistelser på lantstället. Vi har kramats och skrattat och haft en lång rad gemensamma projekt. Vi har också haft vansinnigt många enskilda projekt som vi stöttat varandra med liv och lust i. Vi känner oss väldigt engagerade i varandra och vi tycker enormt mycket mycket mycket om varandra. 

• Anonym (****)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-01 23:22:56 följande:
    Hur menar du att han inte har chansen? Dom bor under samma tak 5 dagar i veckan. Han var pappaledig 1år. Inte en enda dag fick min som komma hem efter skolan i stället för att gå till fritids. Han har väl haft 1000 chanser.

Jag vill ta ansvar. Det är därför jag frågar här vad jag ska göra.

Syskon, jag har inte fler barn sedan tidigare.
    Och denna man tycker du är lämplig att ha som pappa till ditt barn och som bonuspappa till ditt första barn?

Har du ställt krav på honom då? Eller bara suttit och väntat ?
  • BioBonus
    Anonym (****) skrev 2016-03-02 08:48:03 följande:
    Och denna man tycker du är lämplig att ha som pappa till ditt barn och som bonuspappa till ditt första barn?

Har du ställt krav på honom då? Eller bara suttit och väntat ?
    Vilka krav kan man ställa förutom att bemöta varandra hövligt och respektfullt? Kan man kräva att två individer som inte söker sig till varandra ska umgås på tu man hand. Kan det inte vara bättre att försöka få med bägge individerna i aktiviteter/samtal där det är fler involverade? Att göra saker tillsammans alla fyra mer för att på det sättet ändå skapa en relation som är mindre påtvungen på bara de två? 
  • Anonym (mamma)
    Kvinna677 skrev 2016-03-02 06:57:49 följande:

Jag vet inte hur det är att leva i en relation där den ena har barn sedan tidigare samt ett gemensamt barn.

Min sambo har en son på 7 år, ibland hittar jag på saker tillsammans med sambon och sonen, ibland väljer jag att vara hemma eller göra något på annat håll. Jag tycker absolut inte att man som "bonusförälder" ska känna sig tvingad att hitta på saker med barnet. Men om fallet är så att "bonusföräldern" har ett eget barn och ALDRIG ens kan vara med på vardagliga saker som att leka i lekparken så kan jag tycka att det är lite mysko..

11 åringen kan ensam gå till lekparken med lillen. Han kan tycka det är lite kul att få det ansvaret. Eller med en kompis för att sitta och hänga och snacka. Men han följer inte egentligen frivilligt med om vi vuxna går tid med lillen. Han är för stor för de lekplatser som finns här i närheten. Det jag menar är att sonen och bonuspappan skulle göra något som är anpassat för 11-åringen. 
  • Anonym (asdf)
    Anonym (...) skrev 2016-03-02 00:10:00 följande:

Ja sluta att lägga ansvar på din sambo för att göra relationen bättre. Han har nog mer behov att få en "paus" från bonusen än att dessutom behöva umgås på tu man hand..

Om relationer mellan barn och vuxna ska bli bra behöver den vuxna alltid ta mer ansvar för relationen.

Ts, du kan inte kräva någonting av din sambo. Men du kan alltid berätta om dina önskemål och hoppas han bryr sig.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (?) skrev 2016-03-02 02:30:10 följande:

Kan man ens leva tillsammans med en person som bara engagerar sig i ett av familjens barn?
    Jag hade nog känt mig jävligt ledsen över det iaf som mamma och hellre bott själv med mina barn.
    Det måste ju kännas fruktansvärt för din äldsta son att känna sig utanför.

Ja jag är ledsen, men ändå det funkar. I övrigt har vi det bra tillsammans. Och jag skulle aldrig i mitt liv offra varannan vecka med yngre barnet för att bo själv med mina barn. Dom dagar jag är utan min 11-åring är fruktansvärda.
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?