• Anonym (mamma)

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Relationen mellan min sambo och min son (11 år) är inte den bästa. Det funkar, men inte mycket mer än så. Jag skulle önska att relationen blir bättre. Det har varit så här flera år och jag hoppas varje dag att det ska bli bättre. Ingen säger något men jag tror att båda mår dåligt över det här. 

För att den ska bli det anser jag att dom aktivt borde göra något för att förbättra relationen. Jag anser även att man inte kan lägga ansvaret för detta på 11 åringen utan att min sambo borde ta initiativ till det. Jag tycker att min sambo borde tänka ut saker dom kan göra tillsammans och nån gång då och då göra något bara dom två. Eller ev tillsammans med yngre syskon. 

Min sambo anser att det måste komma spontant när dom känner för det. Vilket dom uppenbarligen aldrig gör. 

Hur hade ni gjort? Vem har rätt?

Jag förstår naturligtvis att jag inte kan kräva någonting. Jag kräver heller inte att han ska ta någon som helst del i uppfostran. Jag sköter, och har alltid gjort, 100% allt med aktiviteter, hämta, lämna, läxor, klädinköp, läggning, väckning, uppfostran osv för sonen. 

Dom pratar knappt med varandra och säkert hälften av vad dom säger är typ, plocka upp dina saker, har du låst dörren, hörde du nu vad mamma sa osv. 

• Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (...) skrev 2016-03-02 10:36:15 följande:
    Du skrev att ansvaret för att göra relationen bättre borde ligga på din sambo och att han borde ta intiativ att göra något tillsammans bara dom två. Bor man med andras barn så är han nog ganska "fed up" redan på bonusen och har därför ingen lust till mer ansvar/umgänge osv. Jag skulle tro att dina krav på det snarare kommer att öka motviljan.
    Dessutom blir din son tonåring snart. Då kan det lätt gå från jobbigt till totalt outhärdligt att bo under samma tak som andras barn.
    Så jag skulle tipsa om att det bästa du kan "göra" är att vara glad att det funkar och inte pracka på din sambo mer umgänge när det redan är uppenbart att han inte verkar sådär jättecharmad av ditt barn..
    Åh det känns inte bra. "klump i magen" :( 
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:24:33 följande:
    Men vi gör ju saker alla 4, men det blir inte att dom pratar mer för det. Utan snarare att vi delar upp oss pga barnens åldersskillnad. Ofta trivs jag bättre att göra saker själv med barnen för då håller dom två ihop och leker tillsammans. Är sambon där blir lillen jättepappig och 11-åringen drar sig undan. 

När jag träffade min man så hade vi tillsammans tre barn -15, 13 och 5 år. Så snacka om ålderskillnader.

Vi gjorde en massa saker tillsammans det första året som funkade för alla barnen. I princip gjorde vi något varje helg. Och delade inte upp oss den dagen. Det går, men man får anstränga sig lite. Vi gjorde det till en grej att testa alla äventyrsbad (och betygsätta dem) som fanns runt om vår stad. Det var en hel del visade det sig. Vi var på zoo, museum, cafeer etc etc. Det är inte så svårt att komma familjeaktiviteter som alla kan vara med på. Och är ert yngsta barn en anledning till att det inte funkar med den äldre, så desto större anledning att göra saker utan den yngsta emellanåt.

• Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2016-03-02 11:03:06 följande:

Man kan bowla flera gånger så kan lillen vara med nån annan gång, eller hur? Att du tycker det är trist får du väl sätta dig över? Eller är det bara sambon som har krav på sig att lösa det här?

Jag menar inte heller att en nära relation innebär att man går in och tillrättavisar, men du har tydligt satt en gräns för var din sambos mandat tar slut när det gäller ditt barn, och det kan nog kännas lite fjärmande. När det gäller spilld mjölk på bordet tolkar jag det också att ni har olika regler - din sambo tycker att man torkar upp själv om man är 11, och du torkar upp det ändå för lillen spiller så mycket så det spelar ingen roll. Det är kanske nåt ni vuxna måste sätta er ner och prata om, vilka gemensamma regler gäller för era barn?

Ja jag ställer upp på vad som helst om det hjälper. Kommer dock ha väldigt svårt att övertala sambon att vi ska skaffa barnvakt för en sådan sak. Han vill helst inte vara borta från sin son en sekund. Och de enda vi haft som barnvakt är mina föräldrar och då är det 80 min i bil för att lämna och 80 min för att hämta. Sambon kommer inte att tycka att det är värt det. 

I uppfostran är jag som person lite mer låt gå än sambon när det gäller sådana saker. 
  • Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2016-03-02 11:13:35 följande:
    Du refererade till "små"saker som att kolla på ett youtubeklipp eller småsnack i största allmänhet. Och jag menar då att "stora" saker är mer aktiviter ni gör tillsammans - som bowling, fiske, äventyrsbad, zoo, laserdome etc. 
    Ja det skulle ju vara underbart om dom två ville göra något sådant någon gång. Men sambon väntar på att det ska komma spontant och det har det inte gjort på 5 år. Så ska jag tvinga iväg dom?
  • Påven Johanna
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:24:33 följande:
    Men vi gör ju saker alla 4, men det blir inte att dom pratar mer för det. Utan snarare att vi delar upp oss pga barnens åldersskillnad. Ofta trivs jag bättre att göra saker själv med barnen för då håller dom två ihop och leker tillsammans. Är sambon där blir lillen jättepappig och 11-åringen drar sig undan. 
    Hur gammal är lillebror då? Är han inte stor nog att kunna föra ett samtal med? Det måste han väl vara i och med att han gärna vill bowla? Nog har du väl något att locka honom med som gör att han kan fördra ditt sällskap under en stund på en familjeaktivitet? Och drar sig 11-åringen undan så se till att dra in honom igen då? Så omöjligt är det ju verkligen inte, men det du beskriver är ju inget som löser sig av sig självt - då hade det ju gjort det under de år ni varit tillsammans. Alltså måste du dra det tyngre lasset för att få till en bra situation, men om du bara ser hinder överallt så kommer det i sin tur innebära att ingen av er löser den här situationen och det är ju synd, främst för 11-åringen. 
  • Påven Johanna
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:34:41 följande:
    Ja jag ställer upp på vad som helst om det hjälper. Kommer dock ha väldigt svårt att övertala sambon att vi ska skaffa barnvakt för en sådan sak. Han vill helst inte vara borta från sin son en sekund. Och de enda vi haft som barnvakt är mina föräldrar och då är det 80 min i bil för att lämna och 80 min för att hämta. Sambon kommer inte att tycka att det är värt det. 

I uppfostran är jag som person lite mer låt gå än sambon när det gäller sådana saker. 
    Be föräldrarna komma till er då? 
  • aleydis

Ja du... Jag tror att bonusföräldern måste få säga till som vuxen person, eftersom man bor ihop, även om han inte är förälder.

Men prata med sonen enskilt, fråga vad han tycker om att bli tillsagdas bonus , hur tycker han att det känns bra, vad han vill ta bara med dig. Vad skulle han tycka om att göra vissa aktiviteter med dig och bonus eller bara med bonus, vad skulle han vilja göra då? Och sen gå igenom "familjeregler" alla tre : vad ni tycker är rimligt gäller för alla och som bägge vuxna i familjen får säga till om. Om sonen får vara delaktig i att utforma tror jag det finns mycket att vinna, det låter som alla tassar på tå kring varandra Nu. Snart är han tonåring och konflikterna kommer gälla betydligt värre saker, viktigt att känna sig trygg hemma.

Det

• Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:36:17 följande:

Ja det skulle ju vara underbart om dom två ville göra något sådant någon gång. Men sambon väntar på att det ska komma spontant och det har det inte gjort på 5 år. Så ska jag tvinga iväg dom?

Du verkar hela tiden missa att BioBonus föreslår att ni alla tre skall göra detta tillsammans. Inte att de ska göra det ensamma. ..

DEFINITIVT inte tvinga iväg dem.
  • Anonym (mamma)
    Påven Johanna skrev 2016-03-02 10:54:40 följande:
    Gör en fotobok tillsammans. Det är roligt och engagerande och sammanlänkande.

Det verkar lite fattigt att bara kunna komma på fiske som enda grej att göra. Det finns ju miljarder grejer att ta sig för, och mycket är väl ännu oprövat. Det kan ju finnas hur mycket som helst som de kan komma att uppskatta men som de ännu inte vet om att de gillar. 

Gör en egen film i stället för att se på en. Skriv manus, klä ut er, spela in - väldigt roligt!
    Jag och sonen har gjort både fotobok och film tillsammans. Ja, sambon och lillen var med på filmerna också, men det var jag och 11-åringen som engagerade oss och redigerade och klippte. Skulle vara en dröm om sambon satte sig bredvid och hade synpunkter och hjälpte till. 
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:36:17 följande:
    Inte de två! Ni tre!
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?