• Anonym (mamma)

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Relationen mellan min sambo och min son (11 år) är inte den bästa. Det funkar, men inte mycket mer än så. Jag skulle önska att relationen blir bättre. Det har varit så här flera år och jag hoppas varje dag att det ska bli bättre. Ingen säger något men jag tror att båda mår dåligt över det här. 

För att den ska bli det anser jag att dom aktivt borde göra något för att förbättra relationen. Jag anser även att man inte kan lägga ansvaret för detta på 11 åringen utan att min sambo borde ta initiativ till det. Jag tycker att min sambo borde tänka ut saker dom kan göra tillsammans och nån gång då och då göra något bara dom två. Eller ev tillsammans med yngre syskon. 

Min sambo anser att det måste komma spontant när dom känner för det. Vilket dom uppenbarligen aldrig gör. 

Hur hade ni gjort? Vem har rätt?

Jag förstår naturligtvis att jag inte kan kräva någonting. Jag kräver heller inte att han ska ta någon som helst del i uppfostran. Jag sköter, och har alltid gjort, 100% allt med aktiviteter, hämta, lämna, läxor, klädinköp, läggning, väckning, uppfostran osv för sonen. 

Dom pratar knappt med varandra och säkert hälften av vad dom säger är typ, plocka upp dina saker, har du låst dörren, hörde du nu vad mamma sa osv. 

• Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?
  • Anonym (Bio och bonusmamma)

Jag skulle aldrig välja att umgås med mina bonusbarn istället för mina egna barn. Att lämna bort mina egna barn för att umgås ensam med mina bonusbarn skulle kännas jättekonstigt. Både för dem och för mig. Däremot hittar jag gärna på saker ihop med mina egna barn och bonusbarnen, med eller utan min sambo. Så jag förstår att situationen blir påtvingad för din man TS. Varför skulle han lämna bort sitt eget barn för att göra något själv med bonussonen. Förstår om det känns konstigt för honom. Däremot kan han väl hitta på saker med båda killarna? TS du säger ju att du och killarna gärna hittar på saker tillsammans. Låt din man ta med båda killarna på något nån gång istället. Det kanske inte känns lika påtvingat varken för din man eller din son. Eller som många påpekat gör något tillsammans nu tre utan lillebror. Kanske räcker det att ni sätter er i soffan och ser en bra film tillsammans när lillebror lagt sig? Det kanske är en början iaf, något de båda tycker om och de behöver inte lämna hemmet.

• BioBonus
    Brumma skrev 2016-03-02 13:47:06 följande:
    Jag o min bonusdotter har ägnar massor av kvällar åt filmer hon "måste" se. Vi började alla tre med "kultfilmer" o sedan gick jag o hon över till mer "tjejiga" filmer. Ni kanske kan göra ngt liknande?

Tillåter du sonen att titta på the hobbit tex?

Där har du tre filmer som skall avnjutas. Så är du tvungen att natta liten mitt i ;)

Gillar sambon harry potter? Mängder av filmkvällar ;)
    *skrattar* Så har vi också torterat våra stackars barn. Allt från Sagan om ringen, till Warriors (när de blev äldre). Sen har även de äldsta satt ihop en lista med "måste-filmer" för den yngsta. Som Disneyfilmer som kom när de var mindr (Eldorado, Småkryp etc) och typ Sällskapsresan. Och sen har vi tittat tillsammans. Det är fascinerande hur underhållande och urusel en film som Snuten i Hollywood kan vara efter 30 år :)
  • Anonym (NEJ!)
    Brumma skrev 2016-03-02 13:49:54 följande:
    Det har hon. Men det förändrar ju inte att vi sa samma sak. Huvudansvaret ligger på föräldern.

Hur det sägs skall väl knappast påverka att det var kärnpunkten i båda våra inlägg?

För du kan väl inte mena att när det gäller mig anser du det lägga på bonusföräldern och när det gäller biobonus ligger det främst på föräldern? För då vänder du kappan efter vinden lite väl mycket...
    Nej absolut inte, jag tycker biobonus är lite mer open minded om man säjer så, och uttrycker sig på ett sätt som gör det lättare för mig personligen att förstå vad hon menar, du kan vara liite kantig i ditt sätt ibland, men alla är vi olika och jag menar inget illa med det.
  • Anonym (mamma)
    Påven Johanna skrev 2016-03-02 13:40:58 följande:
    Men varför vill du göra så? Varför inte i stället lägga den lille (som du inte verkar vilja avslöja ålder på, eller?) och låta 11-åringen vara uppe sent med dig och din sambo medan ni ser något som ni enats om att kolla på, eller spelar spel/kort/tv-spel? Ni kanske kan baka något också, eller göra/köpa en pizza som ni äter till kvällsmyset?
    Ja exakt så vill jag göra! Men det vill inte sambon. Och frågar jag vad han vill se för film får jag inget svar. Eller något totalt barnovänligt.
    Lillen är 4. 
  • Brumma
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:51:44 följande:

Nej absolut inte, jag tycker biobonus är lite mer open minded om man säjer så, och uttrycker sig på ett sätt som gör det lättare för mig personligen att förstå vad hon menar, du kan vara liite kantig i ditt sätt ibland, men alla är vi olika och jag menar inget illa med det.

Så då tycker du att det ligger på föräldern i första hand?

Nu när biobonus sagt det på ett trevligare sätt?
  • Anonym (NEJ!)
    Brumma skrev 2016-03-02 13:55:04 följande:
    Så då tycker du att det ligger på föräldern i första hand?

Nu när biobonus sagt det på ett trevligare sätt?
    hahahahaah, du är roande, jag tycker att båda vuxna har ett ansvar att få alla i familjen att trivas.
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2016-03-02 13:47:06 följande:
    Jag o min bonusdotter har ägnar massor av kvällar åt filmer hon "måste" se. Vi började alla tre med "kultfilmer" o sedan gick jag o hon över till mer "tjejiga" filmer. Ni kanske kan göra ngt liknande?

Tillåter du sonen att titta på the hobbit tex?

Där har du tre filmer som skall avnjutas. Så är du tvungen att natta liten mitt i ;)

Gillar sambon harry potter? Mängder av filmkvällar ;)
    Han har sett alla dom filmerna hos sin pappa. Han kan kanske tänka sig att se om dom även om han inte jublar. Sambon är mest motsträvig. Han vill gärna se dom filmerna men bara när han känner för det spontant. Det funkar inte om sonen ska upp och gå i skola dagen efter tycker jag t.ex. Därför föreslog jag det på sportlovet, men då kände han inte för det. 
  • BioBonus
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:56:52 följande:
    hahahahaah, du är roande, jag tycker att båda vuxna har ett ansvar att få alla i familjen att trivas.
    Fast det är inte helt lätt att hänga med i vad du menar. 

Du skrev i inlägget om den "färdiga familjen" att
    "HAN kommer in i en färdig familj, det ligger mer ansvar på honom att få en god relation till barnen som han valt att leva med via deras mamma."

Det kan inte jag heller tolka på något annat sätt än att du lägger ett större ansvar på mannen än på kvinnan i det här fallet. 
  • ondar

Varför inte göra nåt hela familjen oftare ist? Minigolf på sommaren, långisar/fika i skogen året runt, spela sällskapsspel eller tvspel osv. Hittar man saker alla gillar så blir det lättare att spontana saker kommer också.

Min son är fem o har haft sin bonuspappa sen han var två. Jag tar helt klart mest ansvar för sonen men ibland tar de en långis ihop, några gånger om året står mannen upp på morgonen o spelar tvspel med sonen, ibland bygger de lego en stund medans jag lagar mat. Men roligast har vi ju helt klart tillsammans alla tre. Monopol på kvällarna eller andra spel, långisar tillsammans hela familjen, alla grillar, spelar fotboll eller bandy osv. Man är väl familj och inte någon slags parbildande, uteslutande skolklass? Nu kommer snart lillasyskon och då kommer sambon absolut få ta lite mer plats med sonen, men det utan att sonen ska känna att jag inte vill vara med honom, eller att sambon måste.

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 14:03:28 följande:
    Han har sett alla dom filmerna hos sin pappa. Han kan kanske tänka sig att se om dom även om han inte jublar. Sambon är mest motsträvig. Han vill gärna se dom filmerna men bara när han känner för det spontant. Det funkar inte om sonen ska upp och gå i skola dagen efter tycker jag t.ex. Därför föreslog jag det på sportlovet, men då kände han inte för det. 
    Finns det något av våra alla förslag som du tycker är bra? Måste säga att du låter lite mer än lovligt negativ och "åh, det skulle ju aldrig funka för ...." och så tusen olika ursäkter varför hela ansvaret ligger på din sambo.
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?