• Anonym (mamma)

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Relationen mellan min sambo och min son (11 år) är inte den bästa. Det funkar, men inte mycket mer än så. Jag skulle önska att relationen blir bättre. Det har varit så här flera år och jag hoppas varje dag att det ska bli bättre. Ingen säger något men jag tror att båda mår dåligt över det här. 

För att den ska bli det anser jag att dom aktivt borde göra något för att förbättra relationen. Jag anser även att man inte kan lägga ansvaret för detta på 11 åringen utan att min sambo borde ta initiativ till det. Jag tycker att min sambo borde tänka ut saker dom kan göra tillsammans och nån gång då och då göra något bara dom två. Eller ev tillsammans med yngre syskon. 

Min sambo anser att det måste komma spontant när dom känner för det. Vilket dom uppenbarligen aldrig gör. 

Hur hade ni gjort? Vem har rätt?

Jag förstår naturligtvis att jag inte kan kräva någonting. Jag kräver heller inte att han ska ta någon som helst del i uppfostran. Jag sköter, och har alltid gjort, 100% allt med aktiviteter, hämta, lämna, läxor, klädinköp, läggning, väckning, uppfostran osv för sonen. 

Dom pratar knappt med varandra och säkert hälften av vad dom säger är typ, plocka upp dina saker, har du låst dörren, hörde du nu vad mamma sa osv. 

• Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?
  • Påven Johanna
    Anonym (oxo) skrev 2016-03-03 21:18:29 följande:
    Det ingår i föräldrarollen att fråga sitt barn, det är anknytning, språkinlärning, uppfostran och gudvetallt i dialogen du har med ditt barn. Jag kan ställa den frågan till bonusen men jag har inte alls samma syfte, engagemang och tålamod för uppföljningen på frågan som till mitt eget barn. Verkar han själv däremot vilja berätta så kan vi snacka lite längre men jag är då bara allmänt artig. Vid sällsynta tillfällen kan vi ha en mer engagerad diskussion men allt beror på omständigheter och tillfälligheter, om det har hänt nåt särskilt, snarare än ett dagligt engagemang.
    Gött. Där sitter du och är lite allmänt artig om det verkar som om styvbarnet vill berätta något. Låter som om det är många som lever i något slags självpåtaget gisslandrama. 
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 16:48:40 följande:
    Av vad jag läser på Familjeliv så är det ju väldigt många som lever med bonusbarn varannan vecka och som känner som av flera beskrivs i den här tråden. I några fall verkar det till viss del vara någon sorts sur eftersmak efter att med liv och lust och av kärlek till mannen har kastat sig in i ett förhållande till barnen som visat sig saknat täckning när smekmånaden var över eftersom inga reella känslor för barnen fått tid på sig att i lugn och ro växa fram på ett genuint sätt. I många fall verkar det helt saknas sans och balans.

Jag har läst om kvinnor som påstår sig älska sina bonusbarn efter någon månad bara för att ytterligare månader senare i stället avsky dem. Nu senast såg läste jag någon tråd där en biomamma skrev om sitt ex som haft deras barn varannan helg men som nu när han flyttat samman med en ny skulle ha dem varannan vecka. Den nya kvinnan hade i sin tur fem barn... Jag skulle kunna sätta en arm på att det är dömt att gå åt helvete, till stort elände för barnen förstås. 

I den här trådstarten är fallet ett annat. Här rör det sig om en flegmatisk karl vars intresseområden inte sträcker sig längre än det egna barnet och de filmer han vill se när han vill se dem. Ointresserat och slött och inte till gagn för familjen där ts större son blir en outcast. Här handlar det ju inte om en man som tagit på sig eller blivit tvungen att ta på sig ett för stort ansvar. Tvärtom. Att inte ens kunna/vilja samtala med någon man faktiskt bor tillsammans med är ju ett monumentalt misslyckande som den vuxne förstås är ensam ansvarig för. 
    Har man inte en kristallkula så är det ganska svårt att veta hur allt kommer att utveckla sig och man kan omöjligt veta hur jobbigt det är att bo med andras barn innan man varit där. Oftast kommer problem från oväntat håll och när de dessutom fått gemensamma barn är de försent att bara packa och dra. Det är därför de flesta som varit bonusfamiljer med facit i hand säger aldrig mer..
  • Påven Johanna
    Anonym (...) skrev 2016-03-03 21:22:08 följande:
    Har man inte en kristallkula så är det ganska svårt att veta hur allt kommer att utveckla sig och man kan omöjligt veta hur jobbigt det är att bo med andras barn innan man varit där. Oftast kommer problem från oväntat håll och när de dessutom fått gemensamma barn är de försent att bara packa och dra. Det är därför de flesta som varit bonusfamiljer med facit i hand säger aldrig mer..
    Ja, det verkar vara otroligt många som har väldiga svårigheter att förutse, planera för, sätta sig in, ta reda på, försöka förstå eller något liknande alls. Livet verkar bara drabba dem på ett nedslående sätt som en oväntad projektil rakt i pannan. 
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 21:22:02 följande:
    Gött. Där sitter du och är lite allmänt artig om det verkar som om styvbarnet vill berätta något. Låter som om det är många som lever i något slags självpåtaget gisslandrama. 
    Haha :) Lite så ja och helt ovetandes om vad de gav sig in på..
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 21:24:20 följande:
    Ja, det verkar vara otroligt många som har väldiga svårigheter att förutse, planera för, sätta sig in, ta reda på, försöka förstå eller något liknande alls. Livet verkar bara drabba dem på ett nedslående sätt som en oväntad projektil rakt i pannan. 
    När man inte har egna barn är det väldigt svårt. Jag skällde ut folk som sa att de aldrig skulle kunna tänka sig att leva med andras barn innan jag förstod vad de menade.
  • Anonym (oxo)
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 21:22:02 följande:

Vad är problemet för dig? Jag försöker förklara skillnaden mellan att lyssna på mitt eget barn och hans barn. På samma sätt upplever jag responsen från hans barn om jag pratar jämfört med responsen från mitt barn. Du kanske ser för dig en stackars pojke som mer än gärna vill berätta allt som hänt för mig medan jag knappt orkar lyssna men den här killen engagerar sig inte i mig heller. Det är det jag försöker förklara. Det händer lika gärna att jag frågar och han svarar artigt.
  • Anonym (oxo)
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 21:24:20 följande:

Du verkar ju själv ha vissa svårigheter att sätta dig in i, försöka förstå. Du kanske helt enkelt ska tacka din lyckliga stjärna att livet inte bjudit på något du inte klarade av eller var beredd på.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-03 20:48:56 följande:
    Kan du och tvååringen inte sitta på tu man hand och lägga ett pussel t.ex? Jag tror det kan vara bra att börja redan från början. Så att ni inte hamnar i vår sits. 
    Ojoj, lägga pussel med henne vore verkligen en bedrift ;) Men jag ser ingenting konstigt i att vi inte gör något själva? Min sambo är alltid med vilket som och det passar mig utmärkt. Jag och lillan har en superbra relation ändå :)
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Nope) skrev 2016-03-04 03:41:38 följande:
    Ojoj, lägga pussel med henne vore verkligen en bedrift ;) Men jag ser ingenting konstigt i att vi inte gör något själva? Min sambo är alltid med vilket som och det passar mig utmärkt. Jag och lillan har en superbra relation ändå :)
    Om ni har en bra relation är det ju utmärkt. 
    Problemet för oss är ju att dom obekväma och nervösa i varandras sällskap. Sonen tror att han gjort fel bara sambon tittar på honom och sambon vågar inget säga. Därav säger han bara det han måste. Typ plocka upp dina kläder. Skulle dom sitta och lägga pussel tänker jag att det kanske naturligt skulle komma lite småprat. 
  • Anonym (oxo)

Varför är du inte nöjd med att de såg film ihop? De kan ju småprata då med.

Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?