mammalovis skrev 2016-03-02 18:28:25 följande:
Nu har jag bara läst de första 40 inläggen, men det är kanske här du har satt ribban. Det låter ju nästan som att du har satt ribban på så vis att sambon inte ska vara delaktig. Hur sjuttan ska man kunna ta med ett barn på något som man inte får tillrättavisa, utan måste vänta tills man kommer hem och mamma säger ifrån? Nu vet jag inte hur gammal sonen var när din sambo kom in i relationen. Men säg att han var yngre och på väg att sticka ut i gatan, ska han då vänta med att göra något tills mamman är i närheten? Tänk dig ett barn som inte vill följa med hem, ska han då vänta tills barnet går frivilligt oavsett hur sent det blir eller om du har andra planer? Nu låter detta säkert väl extremt, men jag hade känt mig fruktansvärt bakbunden och misstrodd som vuxen om jag inte får sätta gränser, oavsett vad det handlar om och därmed valt att inte göra saker just därför, så på det viset har du väl plockat bort möjligheten att lära känna varandra när din son var mer mottaglig. Nu när han är så gammal blir det ju jättesvårt att ändra ett invant mönster om inte båda vill.
Sedan tror jag det blir svårare att bygga en bra relation ju äldre barnet är, om man inte råkar ha samma intressen som binder samman.
Min dotter var 1,5 år när jag träffade den som senare blev min sambo. Han har bytt blöjor, nattat henne whatever som en förälder gör, det är väl bara kontakter med tandläkare, läkare o s v som jag skött helt själv. Dock kan jag väl säga att han ändå har ett närmare band med vår dotter och son som kan kännas jobbigt ibland. Sambon har mycket lättare att säga ja till vår dotter än min om det gäller att läsa en bok eller så. Han är inte den som planerar egna aktiviteter med något av barnen, utan det sker möjligen spontant och i så fall mer att sätta på en film än gå ut och leka. Det sista händer, men enstaka gånger per år.
Min bonus är 11 år och var 8 när jag lärde känna henne. Hon är här v h så vi träffas inte så mycket. Oftast umgås hon med småsyskonen, men behöver hon nya kläder brukar det vara jag och hon som går. Annars är det ju inte så mycket man hittar på med så stora barn. Bio går hon ju på med kompisar. Om hon vill får hon följa med på de yngre barnens aktiviteter som sagostund, teater o s v. Hemma hjälper jag henne gärna med t ex matteläxan. Sedan går hon väl fortfarande omvägen och frågar sin pappa först. Tyvärr är det inte alltid han nappar på att spela spel heller. Så han kunde ju göra mer med sin äldsta också. När min minste blir äldre kan vi kanske gå och simma ihop. Dilemmat med att fråga bara henne blir ju att alla barnen vill följa med och då blir det inte så smidigt längre. Däremot så frågar jag henne om vilka läxor hon har, när hon duschade senast o s v, det vill säga saker som behöver göras på vår helg, sambon glömmer så lätt och hon skiter i att duscha om vi inte håller koll.
Så att kräva umgänge går ju inte, däremot går det kanske uppmuntra sambon att hjälpa till med läxan ibland. Min sambo kommer gärna få hjälpa till med uttal på engelska för det är han helt enkelt bättre på. Annars får ni väl göra saker ihop så de måste lära känna varandra. Ni får väl ha spelkvällar, bakning eller liknande ihop. Sedan har vi ju olika svårt att umgås med barn i olika åldrar. Med de små barnen är ju omsorgsbehovet störst och de kräver inget tillbaks, ett äldre kan ju ge mer motstånd att de inte vill.
Sedan får du väl kolla upp om DE verkligen mår dåligt av situationen eller om det bara är DU som upplever det så. De andra är ju inte vana vid något annat. För att förändringar ska ske måste ju båda vilja det.
Du missuppfattar helt. Sambon säger till barnet t.ex."klockan är xx. Det var läggdax för 15 minuter sedan." Men inte "klockan xx och det är över läggdax igen. Kan du inte klockan eller. Du kan väl själv titta på klockan och gå och lägga dig i tid."
Alltså han säger ju till, men tar inte själva uppfostrans diskussionen.
Jag har frågat sambon om han vill vara mer delaktig men det vill han inte för han känner att det blir problem. Så vi är överens om att det är bättre att jag tar den biten.