• Anonym (mamma)

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Relationen mellan min sambo och min son (11 år) är inte den bästa. Det funkar, men inte mycket mer än så. Jag skulle önska att relationen blir bättre. Det har varit så här flera år och jag hoppas varje dag att det ska bli bättre. Ingen säger något men jag tror att båda mår dåligt över det här. 

För att den ska bli det anser jag att dom aktivt borde göra något för att förbättra relationen. Jag anser även att man inte kan lägga ansvaret för detta på 11 åringen utan att min sambo borde ta initiativ till det. Jag tycker att min sambo borde tänka ut saker dom kan göra tillsammans och nån gång då och då göra något bara dom två. Eller ev tillsammans med yngre syskon. 

Min sambo anser att det måste komma spontant när dom känner för det. Vilket dom uppenbarligen aldrig gör. 

Hur hade ni gjort? Vem har rätt?

Jag förstår naturligtvis att jag inte kan kräva någonting. Jag kräver heller inte att han ska ta någon som helst del i uppfostran. Jag sköter, och har alltid gjort, 100% allt med aktiviteter, hämta, lämna, läxor, klädinköp, läggning, väckning, uppfostran osv för sonen. 

Dom pratar knappt med varandra och säkert hälften av vad dom säger är typ, plocka upp dina saker, har du låst dörren, hörde du nu vad mamma sa osv. 

• Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?
  • Ess

Jag har aldrig gjort något med hans barn själv, jag har inget intresse av det. Vi klickar inte som personer och vi har absolut inget alls gemensamt. 
    Nu som vuxna växlar vi några artighetsfraser, sen har vi inget mer att säga varann.
    Hade min man lagt på mig att vi skulle få en bra relation och göra saker tillsammans, så hade det nog blivit en direkt kollision rätt snabbt. Vi gick parallellt med varann, och det var bra nog.

Vill du att de ev ska få en närmre relation så gör saker allihop, tex som du skrev med badet att du och den lille gick upp tidigare och de andra två var kvar.
    Finns det något annat där du kan fejka att du tex fryser och får gå ifrån med den lille ett tag?
    Du har ett stort ansvar om du vill att deras relation ska bli bättre, för du är den enda länken mellan dem. Utan dig så hade dom nog båda gått åt varsitt håll.
    Jag tror inte att det kommer att funka om du tex skickar ut dem själva för att spela fotboll. Jag tror det är mer effektivt om ni gör något allihop och sen du hittar på en anledning till att lämna dem ensamma med aktiviteten en stund. De kanske aldrig kommer att få den nära relation som du önskar att de haft, men den kan ju kanske åtminstone förbättras lite.

• Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 10:41:55 följande:

Jag ska föreslå det. Men jag vet inte var vi ska få barnvakt ifrån. Vi har som sagt aldrig det. Dessutom gillar inte min sambo laserdome. Bowling känns fel, för det skulle lillen älska att vara med på. Det jag kan komma på är att åka och fiska som båda gillar. Men det tycker jag själv är rätt trist, så känns lite dumt att skaffa barnvakt och jag ska följa med på det. Bio är också bra för där är det svårt att hitta en film som passar båda barnen. Sambon föredrar dock att se filmer hemma. 

Men nära relation betyder inte att man går in och skäller och klagar utan att ge något positivt. Jag satte inga restriktioner innan jag märkte att det blev problem. Men jag ska ta upp det och höra vad han tycker.

När barnen åker till mormor (var det va? ) - kan inte ni åka med?

Hitta på något med äldsta sonen i närheten och låt minstingen vara hos dem :)
  • Påven Johanna
    Jag ska föreslå det. Men jag vet inte var vi ska få barnvakt ifrån. Vi har som sagt aldrig det. Dessutom gillar inte min sambo laserdome. Bowling känns fel, för det skulle lillen älska att vara med på. Det jag kan komma på är att åka och fiska som båda gillar. Men det tycker jag själv är rätt trist, så känns lite dumt att skaffa barnvakt och jag ska följa med på det. Bio är också bra för där är det svårt att hitta en film som passar båda barnen. Sambon föredrar dock att se filmer hemma. 

Men nära relation betyder inte att man går in och skäller och klagar utan att ge något positivt. Jag satte inga restriktioner innan jag märkte att det blev problem. Men jag ska ta upp det och höra vad han tycker.
    Gör en fotobok tillsammans. Det är roligt och engagerande och sammanlänkande.

Det verkar lite fattigt att bara kunna komma på fiske som enda grej att göra. Det finns ju miljarder grejer att ta sig för, och mycket är väl ännu oprövat. Det kan ju finnas hur mycket som helst som de kan komma att uppskatta men som de ännu inte vet om att de gillar. 

Gör en egen film i stället för att se på en. Skriv manus, klä ut er, spela in - väldigt roligt!
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2016-03-02 10:17:46 följande:
    I nuläget kan du inte kräva mer än att han behandlar ditt barn hyggligt.

Du har redan krävt att han inte säger åt sonen i sitt eget hem. Du kan inte gärna kräva att han ändå skall "ge".

Som bonusförälder hamnar man ofta i situationer där man skall anpassa sig, ställa upp, "ge" osv. Men man får inte vara med på de viktiga besluten gällande uppfostran, bestämma umgänget id o semestrar osv. Det hade inte jag ställt upp på.

För att vara en närvarande vuxen person vill jag även få lov att lägga upp allt runt om. Dvs vilken uppfostran vi har, hur umgänget planeras - inga byten med mamman utan att vi först på hemmaplan kommit överens. Likaså med sommarlov och allt annat som berör mig.

Bjuder du in till att han skall delta i sådant?
    Men jag vet inte ens om han vill säga åt sonen. Jag har sagt att det är bättre att han säger till mig så tar jag upp det med sonen. Han håller med om att det ofta blev fel. Han kan ju säga att sonen ska plocka upp sina kläder eller duka bordet, men inte "nu har du slängt dina kläder på golvet igen. När ska du lära dig att plocka upp efter dig .... " Förstår du hur jag menar?

Nej bestämma umgängestid och semester är han inte med på. Det är nog svårt för mig och pappan att komma överens. Men jag tror ändå att om han skulle ha någon speciellt synpunkt på dessa saker av någon anledning skulle vi prata om det. 

Alltså vi kommer tillsammans fram till när vi ska ha semester. Och när jag har semester är sonen alltid här. Ibland till och med att min sambo bestämmer  sin semester först, så får jag anpassa mig.

Vilken uppfostran vill jag gärna  att han är delaktig i och ofta tar jag upp frågor kring det och vill höra hans synpunkt. Ibland får jag jättebra synpunkter. Ibland säger han att han inte bryr sig och att jag får göra som jag vill. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (****) skrev 2016-03-02 10:20:19 följande:
    Du skriver så här:

Ja jag vet ju att dom mår dåligt men inte hur dåligt. 

Då får du ju göra något mer, eller är det ett alternativ att de mår dåligt? Kan ni inte göra saker allihopa tillsammans då? Måste väl finnas något så att de/ni får umgås tillsammans.
    Jo vi gör ibland saker alla 4. Men jag tycker inte att det hjälper. Och lillen är väldigt pappig så det blir mest att sambon är med honom. Det är därför jag skulle vilja att dom två gjorde något. 
  • BioBonus

Man kan bowla flera gånger så kan lillen vara med nån annan gång, eller hur? Att du tycker det är trist får du väl sätta dig över? Eller är det bara sambon som har krav på sig att lösa det här?

Jag menar inte heller att en nära relation innebär att man går in och tillrättavisar, men du har tydligt satt en gräns för var din sambos mandat tar slut när det gäller ditt barn, och det kan nog kännas lite fjärmande. När det gäller spilld mjölk på bordet tolkar jag det också att ni har olika regler - din sambo tycker att man torkar upp själv om man är 11, och du torkar upp det ändå för lillen spiller så mycket så det spelar ingen roll. Det är kanske nåt ni vuxna måste sätta er ner och prata om, vilka gemensamma regler gäller för era barn?

• Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2016-03-02 10:22:57 följande:
    Nej gud nej. Jag menar just att göra mer "stora" saker, med tex bara sambon och sonen och på så sätt låta dem umgås på ett, för dem, otvunget sätt eftersom du är med. 
    Vad menar du för "stora" saker?
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:11:01 följande:
    Vad menar du för "stora" saker?
    Du refererade till "små"saker som att kolla på ett youtubeklipp eller småsnack i största allmänhet. Och jag menar då att "stora" saker är mer aktiviter ni gör tillsammans - som bowling, fiske, äventyrsbad, zoo, laserdome etc. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (****) skrev 2016-03-02 10:24:48 följande:
    Kräva och kräva. Jag utgår från det TS skriver:

Ja jag vet ju att dom mår dåligt men inte hur dåligt. 

Dvs de mår inte bra, då måste ju en förändring till. Sedan hur man lägger upp det spelar mindre roll. Det viktigaste är väl att de mår bra. Och där anser jag att TS brustit i sitt ansvar. Hennes son mår inte bra, då måste något göras.

Att göra som du skriver är en alldeles utmärkt idé, blir ju mindre påtvingande och kan förhoppningsvis leda till en bättre kontakt i framtiden.
    Men vi gör ju saker alla 4, men det blir inte att dom pratar mer för det. Utan snarare att vi delar upp oss pga barnens åldersskillnad. Ofta trivs jag bättre att göra saker själv med barnen för då håller dom två ihop och leker tillsammans. Är sambon där blir lillen jättepappig och 11-åringen drar sig undan. 
  • Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2016-03-02 10:28:05 följande:
    Jag håller helt med dig. Kraven skall inte riktas mot sambon eller barnet, utan TS får fundera en vända till hur hon kan förenkla för dem att skapa en bättre relation. 
    Ok, men vad ska jag göra?
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?