• cupcakemom

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Ja jag gör saker med sambons barn.. Kanske inte alltid ensam men tillsammans med mina barn... Innan vi flyttade ihop skjutsade jag sambons ena på en av hennes fritidsaktiviteter.... Ska jag göra nåt den vecka mina barn inte är här frågor jag ofta om dom vill hänga med typ åka till stan ibland vill dom ibland vill dom inte... Men det är klart vi har inte samma samspel som jag har med mina egna barn...

Sambon har även ett myndiga barn som också bor här och där är relationen mer ansträngd däremot... Vi pratar med varandra när vi måste vilket till stor del bottnar i att jag faktiskt gett upp... Hon säger ju inte ens hej när hon kommer hem så jag orkar inte anstränga mig längre....

• cupcakemom

På det stora hela behöver man väl inte umgås med bonusbarnen i den meningen att man gör nåt utanför hemmet... Huvudsaken är väl egentligen att det fungerar hemma. Att man kan småprata med varandra, hjälpa varandras barn om dom behöver hjälp etc och att om det finns gemensamma barn bjuda in bonusen att vara med när man ska göra nåt med det barnet... Jag erbjuder inte bonusarna att följa med varje gång jag ska göra nåt med mina barn precis som jag tycker sambon ska göra nåt med bara sina barn ibland... Men vi tar bägge två med oss de andra barnen ibland... Han gör läxan med sina barn och jag med mina men utöver så den som är närmast och mest tillgänglig hjälper till även om barnen rent naturligt i första hand vänder sig till sin förälder..

• cupcakemom
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-03 14:45:57 följande:

Om man inte kan småprata då? Inte frågar hur det varit i skolan? Hur det gick på matchen? Den där kompisen du var ovän med igår, är ni vänner igen? Vad vill du ha för mat? Ska jag handla nåt?

Inte heller bjuder in till att vara med i lek med lillen. Snarare sätter stopp tycker jag. " ta inte leksaken från lillen" fastän lillen mer än gärnadelar med sig för att få leka med storebror. Så tycker jag. Medan sambon tycker att självklart får han vara med om han vill men han vill inte.

Då är det såklart trist och mannen måste verkligen skärpa till sig... Vanligt vardagsumgänge måste man kunna ha, småprat kring matbordet.. Jag har ju inte det med äldsta och det är jättehemskt och jag förstår inte hur man kan vilja ha det så... Jag tycker det är jättejobbigt att det inte fungerar bättre... jag har försökt men gett upp (äldsta är 20)

Men vill sonen inte leka med lillen så ska han inte trugas heller... Ett av sambons barn är sådär lagom förtjust i att ha fått ett småsyskon... Jag ber aldrig henne hjälpa till med lillasyster vill hon inte så eller hon inte... Det måste komma naturligt annars blir det bara fel
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?