• aleydis

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Du har jättebra tankar, han borde verkligen ta tag i det. Min bonuspappa körde sitt eget race, vi sågs typ bara vid matbordet och än idag så är jag obekväm kring honom. Hade önskat att han tog sig tid att bygga en relation med oss!

• aleydis

Jag har haft två bonusföräldrar- en på varje håll. En har jag en egen relation med, kan prata med jobbiga saker, umgås gärna med. Det som funkade där var att hen byggde en relation med mig, tog mig på allvar. Kom med synpunkter men gick inte in i stora "uppfostringsfrågor" utan mer var en närvarande vuxen. Den andra bonusföräldern ville uppfostra oss att vi skulle lyda, men ville inte bygga en relation. Hade aldrig tid att sitta med oss på filmkväll etc, utan sågs bara vid maten. Hade dock ett syskon 10 år yngre precis som i er familj där denna förälder verkligen var förälder och aktivt prioriterade myskvällar och familjedagar för barnets skull. jag tror att det kan vara svårt att sätta sig in i vad det innebär att vara förälder innan man fått barn, men nu när din son har ett syskon är det jätteviktigt att bonuspappan Visar att han prioriterar även din son.

• aleydis

Ja du... Jag tror att bonusföräldern måste få säga till som vuxen person, eftersom man bor ihop, även om han inte är förälder.

Men prata med sonen enskilt, fråga vad han tycker om att bli tillsagdas bonus , hur tycker han att det känns bra, vad han vill ta bara med dig. Vad skulle han tycka om att göra vissa aktiviteter med dig och bonus eller bara med bonus, vad skulle han vilja göra då? Och sen gå igenom "familjeregler" alla tre : vad ni tycker är rimligt gäller för alla och som bägge vuxna i familjen får säga till om. Om sonen får vara delaktig i att utforma tror jag det finns mycket att vinna, det låter som alla tassar på tå kring varandra Nu. Snart är han tonåring och konflikterna kommer gälla betydligt värre saker, viktigt att känna sig trygg hemma.

Det

• aleydis

Jag tycker din sambo verkar väldigt besvärlig och bara ska göra saker när han har lust, istället för att kunna tänka att man gör saker ihop för allas skull.

Jag skulle tänka mig att man bestämmer sig för familjetid tex 1 gång i veckan/ 1 gång varannan vecka då alla är med, eller ev utan yngsta ibland. Alla kan skriva tex två förslag på vad man ska göra i en burk och så drar man eller turas om att bestämma. Har man då bestämt att man ska ha filmkväll kan inte sambon banga för att han inte har lust ! Så typiskt att han kan titta på film själv med sitt barn men inte med er alla ihop. Precis så var det för mig med min bonuspappa, jättetråkigt. Man visar att man inte värdesätter att göra saker gemensamt

Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?