• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • Elsis

Angående diskussionen ovan om det är ok att barnet slipper gå på förskola i förskoleklass ibland; i mitt barns förskoleklass uppmuntras vi att passa på att låta barnen ta ledigt om det går, eftersom det är sista året de kan göra det, de är också flexibla med när barnen lämnas och hämtas, så länge det inte sker under schemalagda samlingar eller måltider. Det handlar inte om pedagoger som vill ha mindre var grupp utan erfarna lärare som anser att barnen har tillräckligt många år av skolplikt framför sig för att lära sig att gå varje dag, innan det är dags att börja jobba. På vår skola fungerar detta utmärkt.

• Tow2Mater
    Elsis skrev 2015-11-17 09:09:15 följande:

Vi kommer ibland i sista sekund

Det kallas ju just att "komma i tid".
  • Alexi

Oj vilken debatt det är här.

Jag förstår också att saker kan hända men för den del av befolkningen som ser tidspassning som mycket viktigt (jag är ju en av dem) så "händer" ju saker mer sällan för vi har sådana mariginaler.
    Sen undrar jag om alla föräldrar i familjer där man är sen då och då jobbar skift? För om man som i vår familj vi alltid ska direkt till jobbet så är det för sent att lämna 08.20 när skolan börjar utan vi lämnar ca 07.45 på fritids. Skulle vi lämna 08.20 kommer man så sent till jobbet och därmed sent hem. Så vi slipper ju fundera över att passa just tiden när det ringer in.

• ciann

Jag har ett barn i ettan och vi kommer ofta försent. Det beror på att mitt barn har ett sånt fasligt morgonhumör som vi måste hantera lågaffektivt, vilken ibland kan ta tid. Vi har i samråd med skolan kommit fram till att det är bättre att barnet äter frukost i lugn och ro (utan utbrott), än att vi kommer i tid. 

• Tuss 1
    Rocket Mania skrev 2015-11-17 11:39:03 följande:

Jag har 3 barn i 3 olika skolor och har aldrig varit med om att lärarna är sena (utom på de där extrema snödagarna när resten av Stockholm också står still).

Så bra då finns det hopp. Mina kompisar i Stockholm har uttryckt sig annorlunda. Så jag antar att det är olika även där.
  • Duckan

Alexi, vi jobbar inte skift. Skolan börjar 8.15 och vi 8.30. Är vi i tid till skolan så hinner vi till jobbet.

• Tuss 1
    ciann skrev 2015-11-17 15:03:38 följande:

Jag har ett barn i ettan och vi kommer ofta försent. Det beror på att mitt barn har ett sånt fasligt morgonhumör som vi måste hantera lågaffektivt, vilken ibland kan ta tid. Vi har i samråd med skolan kommit fram till att det är bättre att barnet äter frukost i lugn och ro (utan utbrott), än att vi kommer i tid. 

Jag har ingen aning om vad detta innebär. Så jag vet inte om min åsikt är konstig. Min 5åring är iaf jäkligt seg på morgonen och om man är stressad blir han arg. Jag har inte sagt åt min arbetsgivare att jag måste flexa utan har löst det genom att väcka honom ca 40min tidigare. Då hinner han lunka på och äta utan att bli på tvären.
  • Rocket Mania
    Tuss 1 skrev 2015-11-17 15:18:16 följande:
    Så bra då finns det hopp. Mina kompisar i Stockholm har uttryckt sig annorlunda. Så jag antar att det är olika även där.
    Naturligtvis ser det olika ut. Jag ville bara påpeka att det absolut inte ser ut som du verkade tro överallt i skolSverige
  • Tuss 1
    Rocket Mania skrev 2015-11-17 15:24:55 följande:

Naturligtvis ser det olika ut. Jag ville bara påpeka att det absolut inte ser ut som du verkade tro överallt i skolSverige

Tack fast det har jag iofs aldrig trott. Jag är bara av den bestämda åsikten att alla lärare i hela Sverige ska vara i klassrummet när det ringer in. Alltså det ska inte spela någon roll om man går i skolan på Östermalm eller i Botkyrka.
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?