• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • MASolokvist

Jag är lärare och tycker det är det behövs lite mer förseningar i vårt hyperstressade och tidsfokuserade samhälle. Det finns inget som begränsar livet av en lika dum orsak, som just denna princip att komma i tid. Vi jagar livet ur våra barn: ur säng, till skolan, mot fritidsaktiviteter, till matbordet och i säng.

För att?

Vi är så djupt anpassade till vårt samhällssystem där allt kretsar kring att passa tiden. Hinna. Hinna. Hinna.

Allmänt sett tycker jag att vi behöver chilla lite mer i vardagen och TA oss tid, istället för att låta tiden ta oss. Ta makt över tiden! Jag höll på att jäkta livet ur mig tills jag en dag började tänka annorlunda. Just i den där stunden då du och barnen är som mest jagade, ta ett djupt andetag och tänk: Det är ingen som tar skada av att vi blir sena, men vi blir skadade av att jäkta!

För att återknyta till försenade skolbarn. Det är ingen skada skedd om barn är lite sena på morgonen. Arbetar man i skolan (F-6) är det en del av uppdraget, att se varje individ och ta hänsyn till hens situation. Som i exemplet med busstiden som inte riktigt klaffar.