• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • MASolokvist

Jag är lärare och tycker det är det behövs lite mer förseningar i vårt hyperstressade och tidsfokuserade samhälle. Det finns inget som begränsar livet av en lika dum orsak, som just denna princip att komma i tid. Vi jagar livet ur våra barn: ur säng, till skolan, mot fritidsaktiviteter, till matbordet och i säng.

För att?

Vi är så djupt anpassade till vårt samhällssystem där allt kretsar kring att passa tiden. Hinna. Hinna. Hinna.

Allmänt sett tycker jag att vi behöver chilla lite mer i vardagen och TA oss tid, istället för att låta tiden ta oss. Ta makt över tiden! Jag höll på att jäkta livet ur mig tills jag en dag började tänka annorlunda. Just i den där stunden då du och barnen är som mest jagade, ta ett djupt andetag och tänk: Det är ingen som tar skada av att vi blir sena, men vi blir skadade av att jäkta!

För att återknyta till försenade skolbarn. Det är ingen skada skedd om barn är lite sena på morgonen. Arbetar man i skolan (F-6) är det en del av uppdraget, att se varje individ och ta hänsyn till hens situation. Som i exemplet med busstiden som inte riktigt klaffar.

Eftersom samhället är som det är, ingår det ju viss tidspassning för oss vuxna. Att komma i tid till sitt jobb ingår i uppdraget som man får lön för, oavsett vilket yrke man har.

• race
    Loriyana skrev 2015-11-16 22:48:27 följande:

[quote=76011878][quote-nick]Fru Ve skrev 2015-11-16 22:35:23 följande:[/quote-nick]

Cykla 15 km enkel väg till skolan?? Varför?? Måste väl finnas andra lösningar? Fattar inte att du orkar faktiskt.

[/

Bor i Malmö. Dottern var djupt olycklig i skolan och om sanningen ska fram är skolorna i Malmö rätt problematiska. Så tar henne till Lund istället. Eftersom jag själv valt att flytta henne pga mobbningen, så får hon inte busskort. Jag är ensamstående mamma med låg inkomst. Busskort för oss båda hade kostat 1600kr i månaden.

Så jag cyklar. Vad gör man inte för sina barn? Hon älskar sin nya skola och lär sig betydligt mer.

Men ja, det är tufft. Men jag lever för DN tjejen och skulle göra vad som helst för att hon ska ha det bra.

Vill du säga vilken skola hon går på? Lite nyfiken på vilken skola ni valde. Men jag förstår dig, jag tror att många av skolorna i Lund är bättre än dem i Malmö.
    Lite senare kan hon ju cykla själv också.
  • Insomniax
    Velmaja skrev 2015-11-17 18:53:04 följande:
    Förstår inte riktigt men varför kunde du inte köra? Varför skulle du bli 20 min sen varje morgon? Du kan väl åka tidigare?
    För 3 minuter - om ens det? Nej. 

Jag börjar 08:00 och behöver åka 7:35 som senast hemifrån, helst något tidigare så här års. Barnens buss går 7:55.
    För att jag ska kunna vara på jobbet klockan 08:00 samt skjutsa barn till skolan skulle vi behöva åka drygt 07:00.. barnen skulle då vara på plats cirka 1 h innan skolan början - detta om vi utgår ifrån att även jag ska komma i tid. Det känns inte rimligt.

tur & retur från skolan och hemmet 3 mil + 2.5 mil till jobbet, alltså en tur på cirka 50-60 min. Mina 20 minutrar var kanske onödig men hänvisas till de gånger (ganska ofta) som bussen varit inställd eller försenad, vilket vi får reda på via de som hoppar på vid tidigare stationer.  

En lösning hade varit fritids, men vi har testat det på den här skolan och jag har sedan dess valt att skona dem från det. Fullkomligt kaos. 3 minuter skadar inte, och som sagt, skolan vet hur det ligger till.. men verkar emellanåt tro att det är vi som styr bussen. Hjälper de till nämnvärt med att få tillbaka den tidigare skolbussen? Näpp. 
  • Loriyana

[quote=76014748][quote-nick]Nymphaea skrev 2015-11-17 17:25:07 följande:[/quote-nick]

Wow! Har dottern cykel? (Ursäkta OT.)

[/

Än så länge är hon inte tillräckligt gammal för att cykla den sträckan själv. Så hon sitter på en juniorsits bakpå min cykel. Hade gärna haft en lådcykel, men de är väldigt stöldbegärliga och jag har inget garage.

• MASolokvist

Det du beskriver är en vardag som många inskränkta (principfasta) människor aldrig kan förstå. Att du PRIORITERAR barnens hälsa framför klockslag!

Heja dig och stor kram för att du står upp för dina barns välbefinnande!

Kunde man inte införa en dag för att fira förseningar! En dag på året då alla skulle slippa titta på klockan helt och hållet. Kanelbullen har ju sin dag...

Insomniax skrev 2015-11-17 19:53:12 följande:

För 3 minuter - om ens det? Nej. 

Jag börjar 08:00 och behöver åka 7:35 som senast hemifrån, helst något tidigare så här års. Barnens buss går 7:55.

För att jag ska kunna vara på jobbet klockan 08:00 samt skjutsa barn till skolan skulle vi behöva åka drygt 07:00.. barnen skulle då vara på plats cirka 1 h innan skolan början - detta om vi utgår ifrån att även jag ska komma i tid. Det känns inte rimligt.

tur & retur från skolan och hemmet 3 mil + 2.5 mil till jobbet, alltså en tur på cirka 50-60 min. Mina 20 minutrar var kanske onödig men hänvisas till de gånger (ganska ofta) som bussen varit inställd eller försenad, vilket vi får reda på via de som hoppar på vid tidigare stationer.  

En lösning hade varit fritids, men vi har testat det på den här skolan och jag har sedan dess valt att skona dem från det. Fullkomligt kaos. 3 minuter skadar inte, och som sagt, skolan vet hur det ligger till.. men verkar emellanåt tro att det är vi som styr bussen. Hjälper de till nämnvärt med att få tillbaka den tidigare skolbussen? Näpp. 

• ciann
    MASolokvist skrev 2015-11-17 19:24:18 följande:

Jag är lärare och tycker det är det behövs lite mer förseningar i vårt hyperstressade och tidsfokuserade samhälle. Det finns inget som begränsar livet av en lika dum orsak, som just denna princip att komma i tid. Vi jagar livet ur våra barn: ur säng, till skolan, mot fritidsaktiviteter, till matbordet och i säng.

För att?

Vi är så djupt anpassade till vårt samhällssystem där allt kretsar kring att passa tiden. Hinna. Hinna. Hinna.

Allmänt sett tycker jag att vi behöver chilla lite mer i vardagen och TA oss tid, istället för att låta tiden ta oss. Ta makt över tiden! Jag höll på att jäkta livet ur mig tills jag en dag började tänka annorlunda. Just i den där stunden då du och barnen är som mest jagade, ta ett djupt andetag och tänk: Det är ingen som tar skada av att vi blir sena, men vi blir skadade av att jäkta!

För att återknyta till försenade skolbarn. Det är ingen skada skedd om barn är lite sena på morgonen. Arbetar man i skolan (F-6) är det en del av uppdraget, att se varje individ och ta hänsyn till hens situation. Som i exemplet med busstiden som inte riktigt klaffar.

Eftersom samhället är som det är, ingår det ju viss tidspassning för oss vuxna. Att komma i tid till sitt jobb ingår i uppdraget som man får lön för, oavsett vilket yrke man har.

Håller med dig. Klart att det är bra att vara i tid - men det finns situationer där det inte fungerar.
  • Nenne666
    MASolokvist skrev 2015-11-17 19:24:18 följande:

För att?

Att skruva ner tempot gör man väl bäst i att dra ner på 'måsten'? Inte genom att inte respektera tider.
  • Tuss 1
    ciann skrev 2015-11-17 15:30:48 följande:

Så bra att du har hittat en lösning som fungerar för dig och ditt barn!

Vi jobbar för en lösning som fungerar för oss, efter våra förutsättningar, med ett explosivt barn. 

Ja det fungerar fint. Än sålänge kanske jag ska tillägga. Hoppas att du förstod att jag inte ville vara spydig. Är snarare intresserad av vad det handlar om. Hade inte hört talas om detta tidigare.
  • Tuss 1
    Hypnotica skrev 2015-11-17 15:38:21 följande:

Affekt = Upplevelsen av en känsla.

Ett lågaffektivt bemötande är alltså bemöta någon så neutralt som möjligt för att skapa lugn och kontroll.

www.hejlskov.se/lowarousal.html

Du ger själv ett bra exempel på det, din femåring reagerar med ilska om du är stressad.

Ah tack för svaret och länken.
  • Tuss 1
    mammalovis skrev 2015-11-17 18:59:06 följande:

Hos oss sker ringningen några minuter INNAN lektionen börjar så både elever och lärare kan vara på plats i tid ...

Smart! Undra varför de inte gör så här. Ska kolla upp det.
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?