Hypnotica skrev 2015-11-18 15:18:47 följande:
Hahaha, ja......var ska man egentligen börja....
Jag har inga barn och har bara mig själv att rå om och jag får ganska ofta tjurrusa till tunnelbanan för att hinna med den på morgonen. Men bara om jag ska vara på jobbet en specifik tid, de veckor då jag har flex går det hur bra som helst för mig att komma till den tiden jag bestämt mig för att komma.
Varför?
Påklädning kan ta allt emellan 5-15 min. Och då står jag inte och velar och väljer kläder, utan jag får helt enkelt inte grepp om vad nästa moment är. Tex börjar jag ta på mig tröjan och kommer på efteråt att jag inte satt på mig bh:n tex. Tappar kläderna på golvet osv osv.
Samma sak kan hända med frukosten, men inte lika ofta.
Dagar som är sådana är också dagar då jag har noll tidsuppfattning.
Plötsligt har tiden gått ut och man måste rusa. Att ens börja stressa i de situationerna brukar bara resultera i ännu mer hjärnsläpp.
Jag känner igen det där, och förstår också att det väldigt svårt för de som inte är drabbade av problemet att förstå hur det fungerar.
Har två barn med diagnoser som innebär att de har svårigheter med såväl tidsuppfattning som arbetsminne och exekutiva funktioner.
Vi ser alltid till att ha gott om tid på morgnarna, fullt fokus på barnen (vi vuxna är färdiga innan vi väcker barnen) och ett tydligt aktivitets och tidsschema för allt som måste göras. Men - det hjälper inte ett dugg...
Det spelar ju ingen roll om alla vet att frukosten måste vara uppäten på 20 minuter om de fastnar 19 minuter på första tuggan... Insikten att de inte kommer att klara resten av frukosten på 1 minut saknas helt, och medvetenheten om att 19 minuter passerat utan att något hänt finns inte heller. De liksom bara "kopplar bort" från den verkliga världen ibland, och då funkar inga tidsbegrepp.
Lösningen är konstant kontroll från en vuxen som ser till att allt flyter på, problemet är att det är svårt att få uppmärksamhet och att det är jättejobbigt för dem att hela tiden behöva fokusera på att prestera.
Därför behövs det extra tid för vilopauser och så mycket lugn och ro vi bara kan åstadkomma. Allt som inte är absolut nödvändigt är förbjudet, samtal kring bordet, att resa sig upp, att kolla tidningen/telefonen... Tråkigt, jobbigt och tufft för alla, men vi lyckas i alla fall få iväg våra barn i tid till skolan.
Det vi ofta får välja bort är andra aktiviteter som är tidsbestämda, eftersom själva uppgiften att passa en tid är så ansträngande för hela familjen.