• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • Nenne666
    alexias mamma skrev 2015-11-17 10:04:56 följande:
    Men har jag sagt att det är ok? Det spelar för övrigt ingen roll om vi går hemifrån 5 min tidigare. Vi tar buss i 10 min och sen ska det passas in med t-bana i 30 min. Tyvärr kan jag ej heller styra om det är köer eller ej på morgonen.

Ang att gå och lägga sig tidigare har jag redan svarat på i ett annat inlägg. Drar mig nu ur denna tråd
    Okej! Din situation är omöjlig helt enkelt. Du kommer ALDRIG att kunna fixa den tiden.
  • Duckan
    Okej! Så ju fler som inte kan hålla tiderna, desto mer okej? OKEJ!

Haha, men du är ju mer än lovligt jobbig nu. Nej, inte okej alls, men det som beskrevs ovan stämde nog på flera i vår klass. Okej.
  • Nenne666
    Duckan skrev 2015-11-17 10:10:17 följande:

Nenne666, absolut inte och det är inte så att hon fick vara ledig hur ofta som helst, men det har hänt nån enstaka gång under åren på fsk och i nollan. Även på studiedagar osv brukar hon få vara med oss på jobbet.
    Jag ursäktar inte att vi har kommit för sent eller påstår att det är rätt på något sätt, jag har bara sagt att för oss var det svårt att komma i tid i åk 1.

Bra att det har blivit bättre iaf :)
  • Nenne666
    Duckan skrev 2015-11-17 10:11:57 följande:

Haha, men du är ju mer än lovligt jobbig nu. Nej, inte okej alls, men det som beskrevs ovan stämde nog på flera i vår klass. Okej.

Nä, menar inte att vara jobbig. Men jag är väldigt noggrann själv med tider. Jag är hellre en halvtimma för tidig än 5 minuter sen.
  • Duckan

Nenne666, tack, det har det. Vi bommar inte tiden, men är inte heller där i god tid.
    Vi jobbar med det och vill absolut inte lära dottern att det är okej att komma sent. Det är inte så vi själva är uppfostrade eller så vi sköter våra jobb.

• S c h n a
    Nenne666 skrev 2015-11-17 10:09:49 följande:

Eftersom det var jag som skrev texten Duckan citerade så kan jag dementera ditt antagande där.
  • alexias mamma
    Nenne666 skrev 2015-11-17 10:11:40 följande:
    Okej! Din situation är omöjlig helt enkelt. Du kommer ALDRIG att kunna fixa den tiden.
    Jag säger bara att man ska tänka sig för innan man börjar döma andra. Återigen, jag säger inte att vi ALDRIG är i tid. Vi gör vårt bästa för att komma i tid men lyckas inte varje dag. Tror det är få föräldrar som medvetet skiter i att försöka få barnen att komma i tid. Fast i din och många andras värld är väll alla bara lata... Suck!
  • S c h n a
    alexias mamma skrev 2015-11-17 10:21:56 följande:

Jag säger bara att man ska tänka sig för innan man börjar döma andra. Återigen, jag säger inte att vi ALDRIG är i tid. Vi gör vårt bästa för att komma i tid men lyckas inte varje dag. Tror det är få föräldrar som medvetet skiter i att försöka få barnen att komma i tid. Fast i din och många andras värld är väll alla bara lata... Suck!

• micromat

Mitt barn var väldigt mycket sen till skolan för något år sen. I 3:an tror jag det var.

När vi gick upp spelade inte någon roll utan barnet var alltid jäääättelångsam och gjorde allt annat än det man sa till om. Vet inte hur många gånger jag sa till, förklarade, tjatade, påminde eller gjorde annat. Det hjälpte inte. Det hjälpte inte heller att stiga upp tidigare. Varje dag var en evig kamp med mycket bråk för att barnet skulle komma i tid.

Till slut kom barnet själv på att det inte var något vidare roligt att komma försent och då lossnade det. Helt plötsligt snabbade barnet på, lyssnade på när man sa till.

Ibland ska man inte vara så snabb på att döma andra, då man inte har någon aning om vad dom gör eller hur mycket man kämpar för att det ska funka. Det finns många föräldrar som har det bra mycket värre än vad vi hade det, med än mer utbrott och bråk.

• Rocket Mania

Det är respektlöst mot alla iblandade att komma försent. Men vissa personer verkar tycka att det är helt ok att alltid vara lite "charmigt sen" och smittar av detta på sina barn. Jag tror inte de fattar hur enormt irriterande det är med folk som kommer sent eftersom de alltid är sena själva och därmed alltid slipper märka hur det är.

Det är oftast samma personer som kommer sent jämt. Från första till sista klass. Respektlösa *valfritt fult ord*

Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?