• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • Dixie
    Alexi skrev 2015-11-16 20:50:38 följande:

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

det förstår jag inte heller - är respektlöst - och visar ju för barnen att föräldrarna inte tycker det är så viktigt med skolan!
  • Drottningen70

Tja.... För att man är människa och sånt händer alla ibland.

• Dixie
    Drottningen70 skrev 2015-11-16 21:06:50 följande:

Tja.... För att man är människa och sånt händer alla ibland.

det är väl en sak om det händer någon gång, klart man kan försova sig, inte hittar nycklarna etc - men i mina barns klass är det alltid samma barn som alltid kommer försent, så det beror ju inte på att något oförutsätt har hänt på morgonen - utan det handlar ju om att man inte kan planera sin tid och inte tycker att det är viktigt att respektera sin lärare/klasskamrater tillräckligt för att komma i tid! 
  • Malla1

Det kan även bero på andra saker. Min dotter har en förmåga att komma försent på morgonen pga hennes dåliga morgon humör med väldiga utbrott vissa dagar som gör att vi inte kommer iväg snabbare, tar oss ungefär 15 min i vanliga fall att gå till skolan men vissa mornar har vi inte ens kommit hemifrån 10 minuter innan hon börjar. Så det är inte alltid förälderns fel att barnet kommer för sent!

• Dixie
    Malla1 skrev 2015-11-16 21:38:55 följande:

Så det är inte alltid förälderns fel att barnet kommer för sent!

det är väl fortfarande föräldrarnas ansvar?! 
  • Malla1

Om hon är hysterisk och vägrar allting vad ska då jag som förälder göra? Jag anser att det är bättre att hon kommer 5-10 min för sent än inye får gå dit alls vilket har hänt någon gång att hon fått stanna hemma.

• lövet2

Alla tycker inte skolan är viktig. Alla tycker inte det är viktigt att passa tider. Och - inte att förglömma - alla barn har inte en förälder hemma på morgonen, som kan skicka i väg ungen i tid.

• Dixie
    Malla1 skrev 2015-11-16 21:43:06 följande:

Om hon är hysterisk och vägrar allting vad ska då jag som förälder göra? Jag anser att det är bättre att hon kommer 5-10 min för sent än inye får gå dit alls vilket har hänt någon gång att hon fått stanna hemma.

men om detta händer ofta, då måste du ju ändra något i er morgonrutin - för vad är det annars du lär dina barn!? att det är helt ok att komma försent om de inte känner för att gå just då  - och att stanna hemma från skolan gör man ju bara om man är sjuk! 
    Här har vi den typiska respektlösheten som jag pratar om - du har ju ingen respekt för att din dotters sena ankomst är respektlös mot läraren och resten av klassen.........
  • Drottningen70
    Malla1 skrev 2015-11-16 21:43:06 följande:

Du fårbörja räkna med en kvarts utbrott och ställa väckarklockan tidigare...
  • Loriyana

Erkänner att jag varit sen några gånger. Cyklar 15 km med åttaåringen på pakethållaren för att få henne till skolan, och ibland är vädret inte som i väderleksrapporten och jag möts av starka vindar och regn. Har haft en och annan punka också.

Men oftast är vi i tid :)

Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?