Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • Alexi

Oj vilken debatt det är här.

Jag förstår också att saker kan hända men för den del av befolkningen som ser tidspassning som mycket viktigt (jag är ju en av dem) så "händer" ju saker mer sällan för vi har sådana mariginaler.
    Sen undrar jag om alla föräldrar i familjer där man är sen då och då jobbar skift? För om man som i vår familj vi alltid ska direkt till jobbet så är det för sent att lämna 08.20 när skolan börjar utan vi lämnar ca 07.45 på fritids. Skulle vi lämna 08.20 kommer man så sent till jobbet och därmed sent hem. Så vi slipper ju fundera över att passa just tiden när det ringer in.

• Alexi
    Ansku skrev 2015-11-17 21:11:29 följande:

Varför är det alltid föräldrarna som är de skyldiga om barn gör något? Jag vet att när jag var liten så var mamma väldigt noga med att jag skulle gå till skolan i tid. Men jag själv ville inte det och strulade ibland till det och kom sent eller gick inte till skolan alls även om hon gjorde allt för att få mig till skolan. Varför tror folk att de är bättre föräldrar än andra p.g.a en sådan här grej som inte alla föräldrar har kontroll över? Känner man inte en person kan man inte döma heller. Vad vet du om barnet har en diagnos eller mår dåligt p.g.a något annat om därför inte kan vara i tid?

"Hur kan man låta sitt barn komma sent?" Snarare: hur kan man vara så verklighetsfrånkopplad att man tror att alla familjer ser likadana ut och att alla barn beter sig som ens eget.

Därför att små barn går ju inte till skolan själva, de väcks av någon, får frukost av någon, följs av någon till skolan på något sätt. Alltså är det så klart föräldrarnas ansvar att se till att de kommer i tid. Stor skillnad med en 14-åring.
  • Alexi
    Bobo skrev 2015-11-17 23:02:23 följande:
    Fast som förälder har jag ju alltid ansvar för mitt barn. Om mitt barn kommer för sent till skolan eller inte går dit alls så är det ju givetvis mitt ansvar. Sen kan det föreligga problem och diagnoser som gör att jag som förälder inte har möjlighet att få iväg mitt barn men det är ju fortfarande mitt ansvar (och min skyldighet) att ta hjälp för att försöka komma tillrätta med problemet.

Jag kan inte förstå varför man som förälder ska gå i försvar hela tiden och säga att ni vet inte hur vi har det osv. Nej, det vet vi inte. Ingen vet egentligen någonting om någon annan människa men vi måste ändå ta ansvar över oss själva (och våra barn). Det kan vi inte lämna ifrån oss hur gärna vi än vill eller vilka anledningar vi än må ha för att vi har det svårare än andra föräldrar. 

Mitt barn bits t ex på förskolan. Han är mitt barn, alltså är det mitt ansvar att se till att han slutar med det. Jag måste prata med honom om det, jag måste vara nära honom när han leker med andra barn på fritid, jag måste informera förskolan om att jag ser problemet och kolla så att även de arbetar med problemet (eftersom jag inte är där). Jag kan aldrig frånskriva mig själv från det bara för att "jag inte alltid är där" eller för att "ingen vet hur vi har det hemma".
    Oerhört bra skrivet!!
  • Alexi
    chokladspad skrev 2015-11-17 23:57:57 följande:
    Det människor som med lätthet alltid kommer i tid. Dessa visar tyvärr ofta väldigt liten förståelse för de som nästan omöjligen klarar av att hålla tider. De förstår inte att det kan vara svårt för någon när det är så lätt för dem själva. Då ligger det nära tillhands att kärlekslösa domar fälls.
    Det finns familjer som är mer kaotiska än andra. Ibland ligger kognitiva funktionshinder bakom, och jag vet människor som stångat huvudet blodigt för att komma i tid men misslyckas ändå gång på gång. Ackompanjerat av samhällets moraliserande och ibland hån. Men de är tids-blinda och har lika svårt att komma punktligt som det är för någon med dyslexi att läsa ett stycke text. Tidsblindhet är inte ovanligt t ex bland människor med ADHD och Aspergers.
    Jag säger inte att det är rätt att komma försent. Jag tycker bara inte att man ska vara så dömande mot människor bara för att man fått den gåvan att kunna klara av att komma i tid själv.
    Fast förklara så jag förstår det. Vad är det som är svårt med att passa en tid? Om man ska vara på jobbet samma tid varje dag tex, så kan man göra en lista på vilka moment som behövs från det att man kliver upp ur sängen tills man kliver in genom dörren på jobbet. Och så tidsätter man det där och ser hur lång tid som behövs. Och klarar man inte att göra ett sådant schema så får man ju be om hjälp att lära sig det. 
  • Alexi
    Lavish skrev 2015-11-18 07:53:59 följande:
    Nu har jag inget skolbarn utan bara en fyraåring men han har haft en period där han ställer sig och vrålar längst vägen till förskolan. Det kan vara på grund av precis vad som helst, omöjligt att förutse och förhindra. Och där kan han stå och skrika allt från 5 minuter till en halvtimme, alternativt flera gånger på vägen. 

Visst försöker jag ta marginaler för detta, men gångtiden är ca 7 minuter och då kan det inte vara rimligt att jag ska gå ut 60 minuter innan varje dag trots att det bara är någon gång ibland det blir så mycket bråk, för vi har ju inte rätt att lämna något tidigare än den tiden han har tid från. Då får vi ju stå utanför i 50 minuter. 

Nu hoppas jag förstås att han inte ska hålla på så i skolåldern, men jag antar att vissa barn har sådana problem även då, och tja, det är "hur". 
    Fast vadå. Om man behöver marginal och har ett barn som havererar så är det ju självklart att ni får komma lite tidigare vissa dagar och viss tid andra dagar. Har du verkligen förklarat det här problemen och händelserna för förskolepersonalen? Jag kan inte tänka mig att människor på förskola skulle vara så rigida.
  • Alexi
    Duckan skrev 2015-11-18 14:41:13 följande:
    Alexi, schema eller ej, om något oförutsett händer så spricker det ju ändå?
    Jag var mästare på dessa tidsscheman som ung, men med en dotter som kunde komma på att trilskas 3 min innan avgång så sprack det ju ändå. Fortfarande ursäktar jag inte sen ankomst, men det gör det svårt att klara schemat om det skiter sig i sista minuten.
    Ja men så är det ju förstås. Men schemat bör ju bara spricka någon enstaka gång, annars är det ju fel på schemat. Dvs har man ett barn som trilskas 9 gånger av 10 måste ju det beaktas i schemat. Man kan ju inte ha ett schema som kräver att allt flyter perfekt när man har med småbarn att göra.
  • Alexi
    Hypnotica skrev 2015-11-18 15:18:47 följande:
    Hahaha, ja......var ska man egentligen börja....

Jag har inga barn och har bara mig själv att rå om och jag får ganska ofta tjurrusa till tunnelbanan för att hinna med den på morgonen. Men bara om jag ska vara på jobbet en specifik tid, de veckor då jag har flex går det hur bra som helst för mig att komma till den tiden jag bestämt mig för att komma.

Varför?

Påklädning kan ta allt emellan 5-15 min. Och då står jag inte och velar och väljer kläder, utan jag får helt enkelt inte grepp om vad nästa moment är. Tex börjar jag ta på mig tröjan och kommer på efteråt att jag inte satt på mig bh:n tex. Tappar kläderna på golvet osv osv.

Samma sak kan hända med frukosten, men inte lika ofta.

Dagar som är sådana är också dagar då jag har noll tidsuppfattning.

Plötsligt har tiden gått ut och man måste rusa. Att ens börja stressa i de situationerna brukar bara resultera i ännu mer hjärnsläpp.

Fast det är ju där förberedelser kommer in. Jag har i våra kämpigaste perioder (dvs när barnen varit som svårast att få med på morgnarna) förberett in absurdum. Jag lägger fram deras kläder och mina kläder så inga val behöver göras på morgonen. Jag förberedde också frukosten på alla delar som gick, ställa fram skålar, skedar, flingor, ösa upp grötpulver i en skål osv. Jag lägger också de saker som ska med till skola/förskola/jobb redo i hallen osv.

Har du sen svårt med tidsuppfattningen kan du ju ställa äggklocka på alla delmoment.
  • Alexi
    chokladspad skrev 2015-11-21 00:40:08 följande:
    Man kan ha respekt för en person och ändå misslyckas. Avsikten kan vara att komma i tid trots att personen inte gör det. Och om du nu aldrig kommer försent så är du knappast någon perfekt person i allt, så vad har du för rätt att döma andra och hävda att de saknar respekt?
    Jag läste ditt svar till mig, jätteintressant och gav ju många förklaringar! Det jag funderar på, finns det inte hjälp att få för ett sådant funktionshinder? Typ träning, verktyg osv?

Sen är det ändå så att det generellt sett upplevs som väldigt respektlöst att komma för sent, det är svårt att komma ifrån. För de flesta har nog inte den typen av svårigheter som du beskriver.
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?