• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • Nenne666
    alexias mamma skrev 2015-11-17 10:21:56 följande:
    Jag säger bara att man ska tänka sig för innan man börjar döma andra. Återigen, jag säger inte att vi ALDRIG är i tid. Vi gör vårt bästa för att komma i tid men lyckas inte varje dag. Tror det är få föräldrar som medvetet skiter i att försöka få barnen att komma i tid. Fast i din och många andras värld är väll alla bara lata... Suck!
    Nä, alla är inte bara lata, men det finns gott om dem. Har både sett och hört en hel del genom mina 18 år som mamma hur folk gör.
  • Nenne666
    Rocket Mania skrev 2015-11-17 11:32:56 följande:

Det är respektlöst mot alla iblandade att komma försent. Men vissa personer verkar tycka att det är helt ok att alltid vara lite "charmigt sen" och smittar av detta på sina barn. Jag tror inte de fattar hur enormt irriterande det är med folk som kommer sent eftersom de alltid är sena själva och därmed alltid slipper märka hur det är.

Det är oftast samma personer som kommer sent jämt. Från första till sista klass. Respektlösa *valfritt fult ord*

Jag avskyr när folk kommer sent. Det är precis som om de anser att deras tid är viktigare än någon annans.
  • Rocket Mania
    Tuss 1 skrev 2015-11-17 08:45:38 följande:
    Jag med fast vad kan lärarna göra när merparten av lärare själva är sena? Lär barnen att komma i tid men vuxna kan strunta i det. Jag är besatt av tider och mina barn lär bli likadana. Men min äldsta säger det gööör inget om man är sen. Det är måååånga som är sena och läraren är alltid sen!

Jag brukar svara att det inte spelar någon roll eftersom vi alltid är i tid. Men ärligt talat är det väldigt svårt att få henne att tycka som jag. Detta är ett problem och jag tänker ta upp det på utvecklingssamtalet. Med risk för att kränka läraren då. Folk är ju som bekant lätta att kränka idag.
    Jag har 3 barn i 3 olika skolor och har aldrig varit med om att lärarna är sena (utom på de där extrema snödagarna när resten av Stockholm också står still).
  • modsey

Nu tycker jag absolut att man ska sträva efter att komma i tid. Men samtidigt förstår jag att det finns familjer som har situationer där det kan vara mer svårt av olika skäl. Det är inget jag direkt hetsar upp mig över.

• Vestra
    nevermind skrev 2015-11-17 08:20:17 följande:

Att komma försent fanns inte på kartan när jag var liten. Ingen var nånsin försenad, inte förrän ungarna blev struliga på högstadiet.
    Dagens föräldrar är slappa helt enkelt. Som lärare hade jag blivit helt bananas!!

Eller hur. Det som kunde hända var att någon varit hos tandläkaren på morgonen och därför kom lite senare. Men det var en sådan sak alla kände till typ. Idag är Pelle hos tandläkaren och kommer 8:45. Och jajemen, 8:45 kom Pelle.
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Rocket Mania

Varför ska folk alltid vara så himla lättkränkta och ta åt sig för saker som inte gäller dom själva?

Alla kommer förmodligen försent någon gång. Dåligt väder, missade kommunikationer, bortglömd väckarklocka, tappade tänder, försvunna nycklar osv sätter käppar i hjulen och vips är man lite sen. Men att detta händer varje dag eller ens varje vecka är en helt annan sak och det är mest troligt detta som TS skriver om. 

• AnnaZL
    Loriyana skrev 2015-11-16 22:48:27 följande:

[quote=76011878][quote-nick]Fru Ve skrev 2015-11-16 22:35:23 följande:[/quote-nick]

Cykla 15 km enkel väg till skolan?? Varför?? Måste väl finnas andra lösningar? Fattar inte att du orkar faktiskt.

[/

Bor i Malmö. Dottern var djupt olycklig i skolan och om sanningen ska fram är skolorna i Malmö rätt problematiska. Så tar henne till Lund istället. Eftersom jag själv valt att flytta henne pga mobbningen, så får hon inte busskort. Jag är ensamstående mamma med låg inkomst. Busskort för oss båda hade kostat 1600kr i månaden.

Så jag cyklar. Vad gör man inte för sina barn? Hon älskar sin nya skola och lär sig betydligt mer.

Men ja, det är tufft. Men jag lever för DN tjejen och skulle göra vad som helst för att hon ska ha det bra.

Bra gjort att ta henne till en skola hon trivs i!
    Hoppas cyklingen ger dig bra kondition och mer energi!
  • Velmaja
    ninalinnea81 skrev 2015-11-17 07:01:19 följande:
    I vilken årskurs börjar de med frånvarorapportering?

En kollega till mig måste då och då gå in i ett datasystem och klicka i att hon vet att sonen varit borta/försenad.
    Ingen aning? Kan tycka man ska börja med det så tidigt som möjligt i alla fall. Gärna från första klass.
  • malle88

Jag hatar när folk kommer försent, det är respektlöst mot alla inblandande. Tyvärr finns dem som tycker att det är lite charmigt, ok och "ingen märker " om de smyger in senare. Och de för ju de vidare till sina barn.

I skolan hade vi några som alltid kom sent, det löste sig när lärarna fick tillåtelse att låsa dörren fem min in i lektionen, då var alla i tid. Men sen fick dem inte det av brandskäl och då var samma personer sena igen. Det var synd.

• malle88
    Loriyana skrev 2015-11-16 22:48:27 följande:

[quote=76011878][quote-nick]Fru Ve skrev 2015-11-16 22:35:23 följande:[/quote-nick]

Cykla 15 km enkel väg till skolan?? Varför?? Måste väl finnas andra lösningar? Fattar inte att du orkar faktiskt.

[/

Bor i Malmö. Dottern var djupt olycklig i skolan och om sanningen ska fram är skolorna i Malmö rätt problematiska. Så tar henne till Lund istället. Eftersom jag själv valt att flytta henne pga mobbningen, så får hon inte busskort. Jag är ensamstående mamma med låg inkomst. Busskort för oss båda hade kostat 1600kr i månaden.

Så jag cyklar. Vad gör man inte för sina barn? Hon älskar sin nya skola och lär sig betydligt mer.

Men ja, det är tufft. Men jag lever för DN tjejen och skulle göra vad som helst för att hon ska ha det bra.

Vilken supermamma du är för din dotter <3
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?