• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • Fru Ve
    Loriyana skrev 2015-11-16 22:31:20 följande:

Erkänner att jag varit sen några gånger. Cyklar 15 km med åttaåringen på pakethållaren för att få henne till skolan, och ibland är vädret inte som i väderleksrapporten och jag möts av starka vindar och regn. Har haft en och annan punka också.

Men oftast är vi i tid :)

Förvånad Cykla 15 km enkel väg till skolan?? Varför?? Måste väl finnas andra lösningar? Fattar inte att du orkar faktiskt.
  • Fru Ve
    Malla1 skrev 2015-11-16 21:43:06 följande:

Om hon är hysterisk och vägrar allting vad ska då jag som förälder göra? Jag anser att det är bättre att hon kommer 5-10 min för sent än inye får gå dit alls vilket har hänt någon gång att hon fått stanna hemma.

Låter som om din dotter har speciella behov? För det kan inte vara normalt att ha det så på morgonen. Min 8-åring har inte diagnos men är väldigt rutinstyrd och omständlig (misstänker något inom autismspektrum). Han tar oerhört lång tid på sig speciellt med påklädning. Han behöver mellan 15-30 minuter på sig för att få på ytterkläderna och komma ut, så jag måste planera för det på morgonen. Ibland om det är en extra "icke-krånglig" morgon så kommer vi alldeles för tidigt istället men hellre det.
  • Tuss 1

En sak jag har reagerat på är att läraren alltid är 5-10 min sen. Enligt mig ska läraren vara i klassrummet när det ringer in. Annars lär man ut fel signaler.

Detta har jag dessutom hört är vanligt på många håll.

• Loriyana

[quote=76011878][quote-nick]Fru Ve skrev 2015-11-16 22:35:23 följande:[/quote-nick]

Cykla 15 km enkel väg till skolan?? Varför?? Måste väl finnas andra lösningar? Fattar inte att du orkar faktiskt.

[/

Bor i Malmö. Dottern var djupt olycklig i skolan och om sanningen ska fram är skolorna i Malmö rätt problematiska. Så tar henne till Lund istället. Eftersom jag själv valt att flytta henne pga mobbningen, så får hon inte busskort. Jag är ensamstående mamma med låg inkomst. Busskort för oss båda hade kostat 1600kr i månaden.

Så jag cyklar. Vad gör man inte för sina barn? Hon älskar sin nya skola och lär sig betydligt mer.

Men ja, det är tufft. Men jag lever för DN tjejen och skulle göra vad som helst för att hon ska ha det bra.

• Fru Ve
    Loriyana skrev 2015-11-16 22:48:27 följande:

[quote=76011878][quote-nick]Fru Ve skrev 2015-11-16 22:35:23 följande:[/quote-nick]

Cykla 15 km enkel väg till skolan?? Varför?? Måste väl finnas andra lösningar? Fattar inte att du orkar faktiskt.

[/

Bor i Malmö. Dottern var djupt olycklig i skolan och om sanningen ska fram är skolorna i Malmö rätt problematiska. Så tar henne till Lund istället. Eftersom jag själv valt att flytta henne pga mobbningen, så får hon inte busskort. Jag är ensamstående mamma med låg inkomst. Busskort för oss båda hade kostat 1600kr i månaden.

Så jag cyklar. Vad gör man inte för sina barn? Hon älskar sin nya skola och lär sig betydligt mer.

Men ja, det är tufft. Men jag lever för DN tjejen och skulle göra vad som helst för att hon ska ha det bra.

Oj! Men hur gör ni på vintern om det är mycket snö? Går ni då?
  • scanmia

Wow! Nu är jag imponerad. Din dotter har väldig tur som har dig till mamma. Heja dig!
  • Tangent

Mycket imponerande!
  • Velmaja

Funderat på samma sak själv. I min sons skola är det alltid barn som kommer för sent. (det är samma barn också) Står nästan i varje veckobrev att det är viktigt att barnen passar tiderna. Dom har tagit upp det på flera föräldramöten med men tydligen är det inte så viktigt för alla föräldrar eftersom det inte blir bättre? Det stör dom andra barnen mycket när flera stycken dimper in en efter en mitt i lektionen. Har varit så sen i förskoleklass och dom går i tvåan nu så antar det inte kommer bli någon förändring heller.

• alexias mamma

Vi kan vara 5 min sena ganska ofta. Det beror på om det är köer eller om det är fullt på buss el tunnelbana så vi inte får plats utan måste vänta på nästa. Och nej vi kan inte gå upp tidigare, barnen behöver få sova också.

Du har ingen aning om hur andra har det så sluta kritisera folk till höger och vänster

• ninalinnea81
    Velmaja skrev 2015-11-17 06:52:06 följande:

Funderat på samma sak själv. I min sons skola är det alltid barn som kommer för sent. (det är samma barn också) Står nästan i varje veckobrev att det är viktigt att barnen passar tiderna. Dom har tagit upp det på flera föräldramöten med men tydligen är det inte så viktigt för alla föräldrar eftersom det inte blir bättre? Det stör dom andra barnen mycket när flera stycken dimper in en efter en mitt i lektionen. Har varit så sen i förskoleklass och dom går i tvåan nu så antar det inte kommer bli någon förändring heller.

I vilken årskurs börjar de med frånvarorapportering?

En kollega till mig måste då och då gå in i ett datasystem och klicka i att hon vet att sonen varit borta/försenad.
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?